خلوت‌ترین خانه سالمندان‌ ایران

در سیستان و بلوچستان به‌دلیل فرهنگ احترام به بزرگ‌ترها فقط ۱۶۰سالمند در ۵خانه سالمندان نگهداری می‌شوند

در روزگاری که هر روز مراکز نگهداری از سالمندان در برخی از استان‌ها بیشتر می‌شود و برخی از خانه‌های سالمندان بسیار شلوغ هستند، مردمان سیستان و بلوچستان به‌دلیل فرهنگ احترام به سالمند، اعتقادی به نگهداری سالمندان خود در این مراکز ندارند و ترجیح می‌دهند در خانه پذیرای این افراد باشند.
۱۰۶ هزار نفر از جمعیت سیستان و بلوچستان را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهند که فقط ۱۶۰نفر از آنها در خانه سالمندان نگهداری می‌شوند و حتی گفته می‌شود شهرستان‌های جنوب این استان حتی یک مرکز نگهداری سالمند شبانه‌روزی ندارند.

احترام به بزرگ‌ترها
به باور مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان، به‌طور کلی در فرهنگ مناطق سنتی‌ مانند سیستان و بلوچستان هنوز احترام به بزرگ‌ترها را به‌شدت نگه می‌دارند. ‌عباسعلی اویسی به همشهری می‌گوید: «با وجود اینکه وضعیت اقتصادی خانواده‌ها ممکن است مناسب نباشد، اما احترام به بزرگ‌ترها را مانند ریش‌سفیدها ارج می‌نهند و به آنها احترام می‌گذارند.»‌او ادامه می‌دهد: «معمولا ساختار خانواده‌ها به‌گونه‌ای است که فرزندان از افراد مسن‌تر خانواده مراقبت می‌کنند. هنوز در برخی از نقاط سیستان و بلوچستان که بروید، مدل خانواده‌های گسترده و قدیمی را می‌توانید پیدا کنید. به‌ویژه در بخش جنوب و شمال استان این خانواده‌های سنتی را به راحتی می‌توانید ببینید که چگونه به بزرگ‌ترها احترام می‌گذارند و از آنها مراقبت می‌کنند.»

جوان‌ترین استان
سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان‌ کشور محسوب می‌شود و به‌گفته مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان، به همین دلیل، جمعیت سالمندان استان زیاد نیست. البته جامعه باید نسبت به پدیده سالمندی حساس‌تر باشد. ما نیاز داریم‌که ظرفیت‌های‌خود را نسبت به سالمندان افزایش دهیم و الگوهای مراقبتی سالمندان خود را بهتر کنیم؛ چنان‌که بازنگری در هر حوزه‌ای مانند اقتصادی، درمانی و اجتماعی صورت بگیرد و به‌نظر من، جامعه باید به سمت این الگوها برود و برای آن برنامه داشته باشد.»

به قلم : محمود مولایی-روزنامه‌نگار - روزنامه همشهری

کد خبر 118442

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد