در رسانه| ارائه تسهیلات به کارفرمایانی که معلولین را بکار می گیرند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی شایع ترین معلولیت در استان را اختلال شنوایی عنوان کرد.

به گزارش تانیش نیوز، فرگل صحاف در گفتگو با خبرنگاران به مناسبت هفته ناشنوایان افزود: در آذربایجان شرقی ۸۵ هزار و ۶۵۹ معلول تحت پوشش بهزیستی  قرار دارند که از این تعداد ۱۶ و نیم درصد یعنی ۱۴ هزار و ۱۸۵ نفر ناشنوا هستند.

وی میزان معلولیت شنوایی ۸۰ درصد آنان را بین  متوسط تا خیلی شدید نام برد و گفت: علت ۵۰ درصد به‌دلیل ژنتیکی، ۲۵ درصد ناشناخته و ۲۵ درصد نیز ابتلا به برخی بیماری هاست.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی، ۴۱.۸ درصد ناشنوایان استان را زنان و مابقی را مردان عنوان کرده و افزود: با فعالیت مراکز توانبخشی روزانه، سعی در رساندن این افراد به حداکثر سطح توانمندی داریم که فعالیت هشت مرکز توانبخشی با ارائه خدمت به ۳۶۲ نفر در این راستا بوده است.

صحاف غربالگری کودکان و نوزادان را از نظر شنوایی در اولویت دانست و گفت: هر چقدر سن بروز ناشنوایی در کودک کمتر باشد، مشکلات هم بیشتر خواهد بود چرا که آسیب شنوایی در این سنین بیشتر است بنابراین اولویت ما در این زمینه، غربالگری کودکان و نوزادان است .

وی افزود: از ۹۲ درصد موالید بیمارستانی  غربالگری شده تعداد هزار و ۷۱۸ کودک دچار اختلالات شنوایی بودند.

صحاف در خصوص برنامه غربالگری کودکان سنین سه الی پنج سال استان نیز گفت: سال گذشته هزار و ۳۲۵ کودک سه الی پنج سال تحت غربالگری قرار گرفتند.

وی با اشاره به فعالیت مراکز توانبخشی حرفه ای افراد بالای ۱۵ سال با تعداد ۱۵ مرکز گفت: همچنین فعالیت ۱۰ کارگاه حرفه ای نیز در این زمینه بوده است. مراکز خدمات کاریابی و اشتغال نیز با احصای مهارت فرد، رابط بین کارفرما و کارگر هستند.

صحاف با اشاره به توانمندی بالای افراد معلول به خصوص ناشنوایان گفت: هم اکنون ناشنوایان به خاطر شرایط خود و عدم داشتن مشکل با سروصدای زیاد، در برخی رشته ها همچون کابینت سازی، توانمند هستند.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات لازم برای کارفرمایانی که اقدام به به‌کارگیری معلولان در کارگاه های خود می کنند، گفت: ارائه تسهیلات تا سقف چهار میلیارد تومان و پرداخت حق بیمه و یکسری معافیت مالیاتی در این زمینه انجام می شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به ارائه کمک های توانبخشی به میزان ۲.۵ میلیارد به افراد دارای اختلالات شنوایی گفت: خرید ۲۸ هزار قلم وسیله مورد نیاز ناشنوایان در این راستا بوده است.

وی ادامه داد: البته هم اکنون با مشکل خرید سمعک برای این افراد مواجه هستیم که از شرکت های دانش بنیان داخلی دعوت می کنیم در صورت توانمندی برای ساخت سمعک باکیفیت، با این اداره همکاری کنند.

صحاف همچنین در خصوص اعزام و تربیت مترجمان ناشنوایی در استان نیز گفت: در سال گذشته، ۵۸۲ اعزام و ماموریت برای این افراد تعریف شده بود که می تواند در راستای احقاق حق ناشنوایان در جامعه موثر باشد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی از برگزاری جشنواره تئاتر منطقه ای معلولان در تبریز خبر داده و گفت: این جشنواره با حضور هنرمندانی از استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، قزوین و زنجان از ۱۸ الی ۲۰ آذرماه در تبریز برگزار شده و مراسم اختتامیه نیز ۲۱ آذر خواهد بود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی از پرداخت تسهیلات اشتغال به دو هزار و ۵۲۵ نفر از جامعه ناشنوایان آذربایجان‌شرقی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ نیز از یک‌هزار و ۴۱ واحد مسکونی ساخته‌شده ۱۱۸ واحد به معلولان دارای اختلال شنوایی تخصیص داده شده است.*

کد خبر 118422

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد