در رسانه| ۱۶.۵ درصد معلولان آذربایجان‌شرقی ناشنوا هستند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی گفت: ۱۴ هزار و ۱۸۵ معلول ناشنوا که ۱۶.۵ درصد از جامعه معلولان آذربایجان‌شرقی را تشکیل می‌دهند.

به گزارش تبریز بیدار، فرگل صحاف در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: آسیب شنوایی شایع‌ترین معلولیت در بین معلولیت‌هاست که ۵۰ درصد موارد ناشنوایی به‌دلیل ژنتیکی، ۲۵ درصد موارد به‌دلیل ناشناخته و ۲۵ درصد به دلیل ابتلا سایر موارد مانند (زردی، بیماری‌های مادر در حین بارداری و مسائل هنگام زایمان و….) است.

وی درخصوص آمار جامعهٔ ناشنوایان آذربایجان‌شرقی گفت: تعداد معلولان تحت پوشش بهزیستی آذربایجان‌شرقی، ۷۹ هزار و ۱۰۵ نفر است .

وی اظهار کرد: بهزیستی یک سازمان تخصصی است که با اولویت قرار دادن برنامه‌های غربالگری شنوایی و توانبخشی‌های گفتاری و شنیداری، تجهیزات توانبخشی از جمله سمعک را به همراه  کمک هزینه کاشت حلزون، تعمیر و تعویض قطعات کاشت و خدمات توانبخشی بعد از کاشت حلزون برای کودکان دارای آسیب شنوایی و خانواده‌های آن‌ها ارائه می‌کند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی، با تاکید بر اینکه هدف سازمان بهزیستی این است که از تولد نوزاد دارای اختلال شنوایی جلوگیری شود، گفت: ایران جزو هفت کشور اصلی در همکاری با سازمان بهداشت جهانی در زمینه غربالگری شنوایی است.

وی عنوان کرد: سطوح مختلف کم‌شنوایی به عنوان کم‌شنوایی خفیف، متوسط، شدید یا عمیق مشخص می‌شود که در آذربایجان شرقی سطح متوسط ناشنوایی شایع است.

صحاف گفت: ارائه خدمات هنری و هنر درمانی هم جزو خدماتی است که ما با نمایش درمانی و موسیقی درمانی در این مرکز توانبخشی به این عزیزان خدمت می‌کنیم.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای با کانون ناشنوایان منعقد شده تا با ارسال مترجم همراه از حق و حقوق ناشنوایان دفاع و حمایت شود.

وی در خصوص خدمات بهزیستی برای افراد ناشنوا، گفت: از کل ناشنوایان استان نزدیک به ۱۲ هزار و ۶۵۴ نفر مستمری دریافت می‌کنند و برنامه ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی برای افراد ناشنوا داریم.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی ادامه داد: مراکز توانبخشی بالای ۱۵ سال است که به افراد ناشنوا خدمت کرده و هم‌چنین از کارگاه‌های تولیدی که ناشنوایان را به کار می‌گیرند، حمایت می‌کنیم. در زمینه ارائه خدمات کاریابی و اشتغال به افراد کم‌شنوا و ناشنوا در قالب پشتیبانی شغلی خدمات می‌دهیم.

وی اظهار کرد: در سطح استان نزدیک به ۲۴۰۰ روستا غربالگری شنوایی انجام شده و با برنامه توانبخشی شناسایی می‌شوند و از خدمات مربوطه استفاده می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی از پرداخت تسهیلات اشتغال به دو هزار و ۵۲۵ نفر از جامعه ناشنوایان آذربایجان‌شرقی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ نیز از یک‌هزار و ۴۱ واحد مسکونی ساخته‌شده ۱۱۸ واحد به معلولان دارای اختلال شنوایی تخصیص داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل بهزیستی استان، با همکاری اداره کل های بهزیستی استان های آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و قزوین هفتمین جشنواره منطقه ای تئاتر افراد دارای معلولیت “طلوع” را از تاریخ ۱۸ لغایت ۲۱ آذر ماه برگزار می نماید.

کد خبر 118322

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد