۲هزار و ۵۸۳ ناشنوا در ایلام زیر چتر خدمات حمایتی و تخصصی بهزیستی/ضرورت فراگیری زبان اشاره از سوی عموم مردم

مدیر کل بهزیستی ایلام تعداد کل ناشنوایان استان را ۲هزار و 583 نفر اعلام کرد وگفت: از این شمار یک هزار و 122 نفر زن و یک هزار و 461 نفر نیز مرد هستند.


به گزارش روابط عمومی بهزیستی ایلام، "حسین نورعلیوند"  روز دو شنبه به مناسبت روز جهانی ناشنوایان افزود: از این تعداد یک هزار و 370 نفر دارای معلولیت شنوایی خفیف، ۸۰۵نفر شدید و 408 نفر نیز خیلی شدید هستند.  

وی با ذکر اینکه به این افراد علاوه بر پرداخت مستمری خدمات غیر مستمر نظیر توزیع وسایل کمک توانبخشی در طول سال ارائه می شود، خدمات غیر مستمر ارایه شده به این افراد را شامل کمک برای خرید قطعه و کاشت حلزون ویژه کودکان (3تا6 سال)، اهدا سمعک، باطری سمعک، پرداخت کمکهای تحصیلی، اشتغال و کمک برای جذب سهمیه سه درصد استخدام ویژه افراد دارای معلولیت و غیره عنوان کرد.
وی یکی از خدمات مهم این مجموعه به ناشنوایان را  ارایه خدمات به کودکان نیازمند  در مرکز روزانه خانواده و کودک کم شنوا عنوان کرد و گفت: این خدمات شامل توانبخشی، تربیت شنیداری و گفتار درمانی بوده که در این مرکز که به صورت بخش خصوصی با نظارت بهزیستی فعالیت دارد ارایه می شود.

وی بهترین زمان تشخیص ناشنوایی را یک ماهگی نوزادان عنوان و تاکید کرد: در صورتیکه ناهنجاری شنوایی نوزاد پیش از سه ماهگی (زمان طلایی یک ماهگی) تشخیص داده شود با درمان به موقع نوزاد می تواند به مهارت های گفتاری متناسب با سایر نوزادان طبیعی دست یابد.                    مدیر کل بهزیستی ایلام یکی از مشکلات جدی ناشنوایان در این استان را  کمبود رابط زبان اشاره عنوان کرد و گفت: متاسفانه تمایل به کسب آموزش زبان اشاره در این استان بسیار پایین بوده بطوریکه تعداد انگشت شماری رابط ناشنوا در این استان وجود دارد.

وی با ذکر اینکه ناشنوایی قابل تشخیص و پیشگیری است افزود: با مشاوره های قبل ازدواج، قبل بارداری و پس از بارداری و زایمان میتوان از این نوع معلولیت پیشگیری کرد.

۹ مهرماه به عنوان روز جهانی ناشنوایان با شعار "زبان دست ها را بشنویم و درک کنیم" نامگذاری شده است.

کد خبر 118302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد