مناسب‌سازی مراکز پیشخوان دولت در استان خراسان رضوی در دستور کار قرار می‌گیرد

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، جلسه‌ هماهنگی مناسب‌سازی مراکز پیشخوان دولت باحضور مدیرکل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شمال شرق، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی و مسئول دبیرخانه هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی بهزیستی در محل اداره کل بهزیستی خراسان رضوی برگزار گردید.

دبیر ستاد مناسب سازی استان در این خصوص گفت: قرار است ایرادات دسترس پذیری موجود در دفاتر پیشخوان دولت احصاء گردیده و به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اطلاع رسانی شود. دسترس پذیری نامناسب دفاتر پیشخوان دولت باتوجه به نوع خدمات و نیاز به مراجعه مکرر در زندگی روزمره به این مراکز توسط عموم مردم، یکی از مسائل و چالش‌هایی است که افراد دارای معلولیت با آن مواجه می‌باشند. این موضوع امری سراسری، چالشی و کشوری است و با وجود همدلی و همکاری مناسب بهزیستی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شمال شرق کشور در راستای مناسب سازی این مراکز اقدامات مثبت و موثری می‌تواند انجام گیرد.

مسعود فیروزی افزود: قرار است دفاتر پیشخوان دولت که مناسب سازی شده‌اند، شناسایی گردیده و این دفاتر به پلتفرم‌های مسیریابی مانند نشان معرفی شوند. همچنین به منظور اطلاع رسانی و فرهنگسازی برای عموم مردم در روز جهانی گرامیداشت افراد دارای معلولیت از این دفاتر تقدیر نیز به عمل می‌آید.

وی گفت: حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد جامعه را افراد کم توان یا ناتوان تشکیل می‌دهند که از این میان ۳ تا ۵ درصد افراد با معلولیت‌های جدی مواجه هستند. یکی از ضروری‌ترین نیازهای افراد دارای معلولیت رفع مشکلات محیطی، مناسب سازی معابر، محیط فضای شهری، ادارات دولتی، حمل و نقل عمومی، مبلمان شهری، امکان استفاده از برنامه‌های صداوسیما، ساخت و ساز منازل مسکونی، پارک‌ها، کتابخانه ها و...است. باتوجه به اهمیت موضوع مناسب‌سازی 50 نمره در جشنواره شهید رجایی به این موضوع اختصاص یافته است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: امروزه بخش وسیعی از خدمات ارگان‌های دولتی توسط واحدهای و نهادهای زیر مجموعه و غیردولتی انجام می‌گیرد. مراکز مثبت زندگی برای سازمان بهزیستی همین نقش و مسئولیت را دارند. در ارتباط با این مراکز از آنجائی که ساختمان آنها غالبا استیجاری نیز هست، برای امر مناسب‌سازی با چالش‌های متعددی مواجه می‌شویم. فرهنگ سازی و ایجاد تفکر مناسب سازی در فضای عمومی یکی از ارکان اساسی مناسب سازی است و باید صاحبان امتیاز این مراکز با مقوله مناسب سازی و وظیفه انسانی آحاد جامعه در این مورد آشنا گردند. سازمان بهزیستی در این خصوص آمادگی هر همکاری را دارد.

در ادامه جلسه، مدیرکل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شمال شرق کشور با ذکر تاریخچه‌ی مختصر از روند به وجود آمدن مراکز پیشخوان دولت و خدمات واگذار شده به این مراکز، گفت: متاسفانه مقررات تنظیم شده و تغییرات به وجود آمده در آن در طی سالیان متوالی، امکان وادار کردن دفاتر پیشخوان دولت به مناسب‌سازی از طریق قانون را از بین برده است، اما این سازمان با دادن امتیازات خاص به دفاتری که تمرکز بیشتری در مناسب سازی محل ارائه خدمت خود کرده‌اند، تلاش دارد تا تفکر دسترس پذیری را در میان این دفاتر گسترش دهد.

دکتر محمد شمسائی گفت: با وجود محدودیت‌های قانونی، دستگاه‌های دولتی با تفکیک دفاتر در واگذاری خدمات خود به دفاتر مناسب سازی شده، می‌توانند به نوعی مشوق مناسبی برای این امر ایجاد کنند. علاوه بر این، در اعتلای رتبه و امتیاز بندی این دفاتر نیز مناسب سازی به شکلی خاص در نظر گرفته خواهد شد.

 

کد خبر 118298

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد