در رسانه| جلوگیری از تولد ۷۰۰ جنین دارای معلولیت قطعی در خراسان رضوی با غربالگری ژنتیک

مدیرکل سازمان بهزیستی خراسان‌رضوی با اشاره به غربالگری ژنتیک در بهزیستی خراسان رضوی، گفت: غربالگری ژنتیک کار فوق‌العاده‌ای در بهزیستی کشور از جمله خراسان رضوی است و سال گذشته به استناد موارد قانونی، از تولد نزدیک به ۷۰۰ جنین دارای معلولیت قطعی جلوگیری شد.

مسعود فیروزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از پروظیفه‌ترین دستگاه‌های حاکمیتی، سازمان بهزیستی است که ۱۷۰ فعالیت و ۷۰ وظیفه برعهده دارد.

 وی افزود: طیف خدمات بهزیستی و وظیفه‌مندی سازمان بهزیستی قبل از تولد افراد آغاز و تا بعد از فوت ادامه دارد، که قبل از تولد کلینیک‌های مراکز مشاوره ما آموزش‌های همسرگزینی، مهارت‌های زندگی؛ تاب‌آوری و غربالگری ژنتیک برگزار می‌کنند.

فیروزی یکی از خدمات ارئه شده در بهزیستی را غربالگری ژنتیک ذکر کرد و در این زمینه خاطرنشان کرد: غربالگری ژنتیک کار فوق‌العاده‌ای در بهزیستی کشور از جمله خراسان رضوی است که با توجه ویژه و هزینه بسیار گزاف انجام می‌شود و درسال گذشته به استناد موارد قانونی، از تولد نزدیک به ۷۰۰ جنین دارای معلولیت قطعی جلوگیری شد.

شیرخوارگاه‌ها خالی از شیرخوار است

وی همچنین گفت: در شیرخوارگاه حضرت علی اصغر که در گذشته ۲۲۰ شیرخوار در آن‌جا حضور داشت، اما تا الان که ۷ ماه می‌گذرد یک شیرخوار وجود ندارد، اگر هم باشد ظرف کمتر از یک هفته تعیین تکلیف می‌شود و به خانواده‌های صلاحیت دار واگذار می‌شوند.

فیروزی افزود: در رابطه با شیرخوارهای سلب حضانت و صلاحیت، کسانی که سلب حضانت شدند بلافاصله کارهای فرزند خواندگی صورت می‌گیرد و کسانی که سلب صلاحیت هستند یعنی خانواده دارند، اما شرایط نگهداری از بچه را برخوردار نیستند، آن‌ها هم تا زمانی که شرایط خانواده خود به ثبات رسد، به آغوش خانواده‌های صلاحیت دار واگذار می‌شوند.

بیش از ۳۰ درصد کل خانه‌های فرزندان کشور در خراسان رضوی است

مدیرکل سازمان بهزیستی خراسان‌رضوی اضافه کرد: در بهزیستی خانه فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست داریم که شاید بیش از ۳۰ درصد کل خانه‌های فرزندان کشور در خراسان رضوی با حدود ۲۰۰۰ فرزند یتیم باشد. همچنین ۲۰ مرکز ماده ۱۶ با بیش از ۵۰۰۰ معتاد متجاهر داریم و بیش از ۸۰ مرکز ماده ۱۵ که ۴۰۰۰ معتاد در آن جا به صورت شبانه‌روزی و به صورت اختیاری درحال ترک اعتیاد هستند.

وی تصریح کرد: ۸ مرکز حاکمیتی برای نگهداری کودکان کار و خیابان، زنان خشونت دیده، دختران در معرض آسیب و دختران فراری تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، ۳۰۰ مرکز مشاوره روزانه و ۳۰۰ مرکز ترک اعتیاد سرپایی روزانه وجود دارد که این خدمت‌ها و گستردگی سازمان بهزیستی، کار همکاران ما را دشوار کرده است.

فیروزی با اشاره به اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی خراسان که در تراز پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا خدمت‌رسانی می‌شود، اظهار کرد: اورژانس اجتماعی ۱۲۳ هرجا فوریت اجتماعی در زمینه آزارها اعم از کودک آزاری، همسر آزاری، سالمند آزاری و هرجایی که بحث از آزار به خود یا دیگران یا موارد تحت عنوان خودکشی مشاهده شود، با همکاری تیم مددکاری، روانشناسی و مجموعه دستگاه قضایی در سازمان بهزیستی خدمت‌رسانی می‌کنند.

کد خبر 116636

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد