۶۵درصد کودکان کار و خیابانی تابعیت ایران را ندارند/ضرورت فرهنگسازی برای حضور خیرین در حوزه آسیب‌های اجتماعی

مدیرکل سازمان بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: ۶۵ درصد کودکان کار نه تنها استانی نیستند بلکه تابعیت ایران را هم ندارند، اما ما موظف به ارائه خدمت در توانمندسازی و توجه به آنها هستیم که همه این مسائل باعث ویژه شدن خراسان رضوی می‌شود.

مسعود فیروزی در گفت‌وگو با  ایسنا با بیان اینکه خراسان‌رضوی استانی با شرایط ویژه است و مشهد حاشیه شهر گسترده‌ای دارد، اظهار کرد: جمعیت حاشیه شهر مشهد، کمتر از استان‌هایی از همچون خراسان شمالی و جنوبی کمتر نیست، از طرف دیگر با وجود ۳۰میلیون زائر و توریست مذهبی و غیرمذهبی که در طول سال به مشهد رفت‌وآمد دارند، بسیاری از افرادی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی اعم از معتادان متجاهر و زنان آسیب‌دیده تعریف می‌شوند، مشهد را برای ارتکاب برخی جرم‌ها انتخاب می‌کنند چون اکثر جمعیت مشهد غیربومی است و اگر به طور مثال سرقتی صورت بگیرد، افراد با جدیت پیگیری نمی‌کنند، به همین دلیل خراسان‌رضوی با شرایط ویژه‌ای از این نظر رو به رو است .

فیروزی درخصوص کودکان کار در استان بیان کرد: طبق ارزیابی که از تعداد کودکان کار و خیابانی در خراسان رضوی داشتیم، ۶۵ درصد آنها نه تنها استانی نیستند، بلکه تابعیت ایران را هم ندارند، اما ما موظف به ارائه خدمت در توانمندسازی و توجه به آنها هستیم که همه این مسائل باعث ویژه شدن خراسان رضوی می‌شود، همچنین، بیشترین مراکز ماده ۱۶ معتادین متجاهر در استان ما وجود دارد.

وی افزود: حدود ۳۰ مرکز شبانه‌روزی نگهداری معلولان و خانه‌های کوچک معلولان در استان خراسان با ۷هزار فرد دارای معلولیت وجود دارد، همچنین، ۱۱۰ مرکز روزانه توانبخشی معلولین با جمعیت ۵۰۰۰ نفری به صورت روزانه آموزش‌های لازم را به صورت تمام اقساطی در مراکز خاص اوتیسم، کم‌شنوایان، ناشنوایان، ذهنی و سالمندان صورت می‌دهند.

ضرورت فرهنگسازی برای حضور خیرین در حوزه آسیب‌های اجتماعی 

فیروزی در رابطه با آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: در بحث آسیب‌های اجتماعی دشمن تماما در میدان جنگ حضور دارد و می‌خواهد جوان‌های ما را به زمین بزند؛ دشمن میدان جنگی هدف‌گذاری کرده  و در زمینه آسیب‌ها هزینه می‌کند که شناخت جوان ما را با هدف خود تغییر دهد.

وی افزود: در این هدف‌گذاری، مدیریت‌ها با چالش همراه می‌شود و در جامعه آسیب‌های اجتماعی افزایش می‌یابد، که همه باید برای جلوگیری در این زمینه تلاش و همکاری کنند.

مدیرکل سازمان بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به عدم حضور خیران در زمینه آسیب‌های اجتماعی، بیان کرد: یک معتاد متجاهر که ۳ الی ۶ ماه در کمپ بوده و مدیریت شده است در بازگشت به زندگی خود نه تنها خیر بلکه خانواده هم او را نمی‌پذیرد و از او حمایت نمی‌کند؛ یا زن آسیب‌دیده‌ای که درمان شده است اگر مکانی برایش فراهم شود می‌تواند به زندگی خود بازگردد. بنابراین لازم است که خیریان نیز درحوزه آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا کنند و در همین راستا باید در زمینه حضور خیرین درحوزه آسیب‌های اجتماعی فرهنگ‌سازی شود.

کد خبر 116634

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد