شهریار | برگزاری آموزش پرسنل بهزیستی در مورد  تب دانگ

به مناسبت هفته بهزیستی و همت حوزه پیشگیری بهزیستی و شبکه بهداشت و درمان شهریار، جلسه آموزشی با عنوان «آنچه باید در مورد بیماری تب دانگ بدانیم» در سالن اجتماعات بهزیستی شهریار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران؛ در این جلسه، قاسم بیات؛ کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر و مسئول برنامه مبارزه با بیماری تب دانگ شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهریار؛ مطالب آموزشی درخصوص بیماری تب دانگی؛ عامل انتشار این بیماری، علائم تب دانگی و راهکارهای لازم در برخورد با موارد مشکوک؛ را تشریح کردند.

وی گفت: عامل انتشار این بیماری پشه آئدس است. این بیماری معمولا در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان بروز می نماید. بیماری دنگی خفیف، باعث تب و علائم شبیه آنفولانزا می‌شود. ولی در موارد شدیدتر می‌تواند خطرناک‌تر باشد و حتی زندگی فرد را تهدید کند.
بیات در ادامه افزود: ویروس این بیماری از پشه آلوده به انسان منتقل می‌شود. یک پشه فردی را که به ویروس دنگی آلوده است، مورد گزش قرارداده و با تغذیه از خون فرد آلوده خودش آلوده به ویروس می گردد  و با گزش افراد سالم، آنها را آلوده می کند.

علائم تب دانگ خفیف معمولا چهار تا شش روز پس از عفونت شروع می‌شوند و تا ۱۰ روز ادامه دارند: تب ناگهانی و شدید؛ سر دردهای شدید؛ درد پشت چشم؛ درد شدید مفصل و عضله؛ خستگی؛ حالت تهوع؛ استفراغ؛ بثورات پوستی (دو تا پنج روز پس از شروع تب ظاهر می‌شود)؛ خونریزی خفیف (خونریزی بینی، خونریزی لثه یا کبودی آسان) علائم معمولا پس از یک هفته از بین می‌روند و بیماری خفیف به ندرت عوارض جدی یا کشنده‌ای در پی دارد. در تب دانگ شدید ابتدا، علائم ممکن است خفیف باشند، اما به تدریج طی چند روز بدتر می‌شوند. همچنین شاید نشانه‌هایی از خونریزی داخلی هم به وجود آیند. فرد مبتلا به تب خونریزی دهنده دانگ ممکن است مواردی مانند خونریزی از دهان، لثه یا بینی؛ پوست نرم؛ آسیب به سیستم لنفاوی و رگ‌های خونی؛ خونریزی داخلی، که می‌تواند منجر به استفراغ و مدفوع خونی شود؛ پلاکت خون کم؛ حساسیت معده؛ لکه‌های خونی کوچک در زیر پوست؛ نبض ضعیف؛ بروز نماید.

کد خبر 113869

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد