در رسانه | رشد ۵۰ درصدی فرزندخواندگی در قزوین

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین گفت: سال گذشته ۳۴ فرزند خواندگی با رشد ۵۰ درصدی در استان قزوین انجام شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین، هدی حقیقی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین که به مناسبت هفته بهزیستی در سالن جلسات اداره کل بهزیستی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: بهزیستی در خط مقدم پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی به ویژه کودک‌آزاری فعالیت می‌کند.

وی افزود: حوزه اجتماعی سازمان بهزیستی که در آینده خیلی نزدیک به معاونت سلامت اجتماعی تبدیل خواهد شد در حقیقت به موضوعات مربوط به مداخلات اجتماعی می‌پردازد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: در حوزه امور اجتماعی چندین دفتر تخصصی وجود دارد که از جمله آن دفتر کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست، دفتر تخصصی مرتبط با ارائه خدمات به بانوان سرپرست خانوار، اورژانس اجتماعی و آسیب‌دیدگان اجتماعی است.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون در سطح استان قزوین هشت اورژانس اجتماعی در تمام شهرستان‌ها فعال است که سابقه فعالیت این مراکز به حدود ۱۵ سال برمی‌گردد و اولین اورژانس اجتماعی استان قزوین سال ۸۷ راه‌اندازی شد.

فعالیت ۸ اورژانس اجتماعی در تمامی شهرستان‌های استان قزوین

حقیقی بیان کرد: طی این سال‌ها اورژانس اجتماعی توسعه پیدا کرده به طوری‌که اکنون در تمامی شهرستان‌ها اورژانس اجتماعی وجود دارد.

وی ادامه داد: اورژانس اجتماعی شهرستان قزوین با ۲۰ پرسنل تخصصی کار خود را شروع کرد و امروز بالغ بر ۱۰۰ نیروی تخصصی در مراکز مختلف مشغول فعالیت هستند.

این مسئول خاطرنشان کرد: اورژانس اجتماعی شامل تیم سیار، مرکز مداخله در بحران و خط تماس ۱۲۳ است.

وی ادامه داد: افراد بحران‌دیده و در معرض آسیب یا هر فردی که متوجه بحرانی همچون کودک‌آزاری در مورد اشخاص دیگر می‌شود، می‌تواند با خط ۱۲۳ تماس گرفته و موارد را اطلاع‌رسانی کند تا اقدامات لازم با اعزام تیم سیار اورژانس اجتماعی انجام شود.

حقیقی بیان کرد: با اعزام تیم سیار در پاره‌ای از موارد با ارائه خدمات مددکاری مشکل در محل برطرف می‌شود یا اینکه موارد بر حسب مقتضیات شرایط، پیگیری و انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: طی سال‌های اخیر مشاهدات نشان می‌دهد کودک‌آزاری عموماً توسط افراد درجه یک کودک یعنی والدین معتاد، والدین بی‌مسئولیت و والدینی که صلاحیت نگهداری بچه را ندارند انجام می‌شود که در این زمینه فرآیند قانونی طی شده و کودک وارد مراکز نگهداری بهزیستی می‌شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین بیان کرد: در حال حاضر ۶ مراکز نگهداری کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست در استان قزوین فعالیت می‌کنند که خصوصی بوده و توسط موسسات خیریه و تحت نظارت سازمان بهزیستی اداره می‌شود.

وی اضافه کرد: کودکان از صفر تا ۱۸ سال در این مراکز نگهداری می‌شوند که پس از ۱۸ سالگی ارائه خدمات شکل متفاوتی دارد و بچه‌ها از این مراکز نگهداری، وارد زندگی مستقل می‌شوند.

حقیقی خاطرنشان کرد: کودکان در رده‌های سنی مختلف در مراکز جداگانه نگهداری می‌شوند و متناسب با شرایط سنی آنان ارائه خدمات صورت می‌گیرد که هم‌اکنون ۶۷ کودک در رده‌های سنی مختلف در این مراکز نگهداری می‌شوند.

روند فرزندخواندگی در استان تسریع شده است

وی بیان کرد: تقریبا دو سال گذشته ما با یک بحران حضور کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست در استان مواجه بودیم و تعداد کودکان بالغ بر ۱۵۰ کودک بود که این آمار با اقدامات خوب انجام شده، در حال حاضر به ۶۷ کودک کاهش پیدا کرده است.

این مسئول یادآور شد: شعار ما «هر کودک یک خانواده» است یعنی جای بچه‌ها در مراکز نگهداری نیست و باید در کانون گرم خانواده بزرگ شوند.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۳۴ فرزند خواندگی با رشد ۵۰ درصدی در استان قزوین انجام شد و در این راستا کودکانی به فرزندخواندگی واگذار می‌شوند که حکم عدم صلاحیت والدین کودک را از دادگاه گرفته باشیم.

حقیقی در پایان گفت: جلسات متعددی با متولیان امر برگزار شده و خوشبختانه روند فرزندخواندگی را در سطح استان با همت همه افراد دست اندرکار تسریع کردیم.

کد خبر 112698

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد