ارائه خدمات فراگیر و ظرفیت سازی اجتماعی سرلوحه اجرای برنامه های مشارکتی در سال جاری

همزمان با آغاز هفته بهزیستی و گرامیداشت این ایام، در تاریخ ۳۰ و ۳۱ تیرماه کارگاه آموزشی تربیت تسهیلگران برنامه های مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران (مانا) و برنامه مشارکت اجتماعی زنان در مرکز آموزش بهزیستی برای تعداد ۳۰ نفر از تسهیلگران جدید استان با حضور مدیرکل و معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان برگزار گردید تا به همراه ۳۲ نفر از تسهیلگران آموزش دیده قبلی به اجرای برنامه در نقاط مختلف استان بپردازند.

برش برنامه های مشارکتی امسال استان ۲۹۹۴ نفر است و اولویت استان با تاکید بر نامگذاری اولین روز از هفته بهزیستی به نام بهزیستی و خدمات فراگیر، تاکید بر اجرای فراگیر برنامه در محیط ها و محلات جدید است.
همچنین همراه با نامگذاری دومین روز از هفته بهزیستی، به نام بهزیستی و ظرفیت سازی اجتماعی انتخاب مخاطبین جدید و ایجاد ظرفیت های جدید مشارکت اجتماعی و ارتقای سرمایه اجتماعی سرلوحه اجرای برنامه مانا و مشارکت اجتماعی بانوان در سال جاری است.

جهت ترویج مشارکت و جمع‌گرایی، ضرورت دارد به الگوها و شیوه‌هایی برای ترویج مشارکت و همکاری اندیشید که صرفاً جنبه توصیه‌ای و پند و اندرز نداشته باشد، باید ساز و کارها و ظرفیت‌هایی پیش‌بینی شود که نوجوانان بتوانند در جریان عمل و به صورت عینی، فواید و نتایجِ دست‌یافتنیِ مشارکت و همکاری را تجربه و لمس کنند، لذا نیاز است تا مشارکت‌جویی و جمع‌گرایی تبدیل به ارزش‌هایی ملموس و دست‌یافتنی شوند تا در دوره نوجوانی در شخصیت و نهاد افراد شکل گرفته و تثبیت شوند.

 در این ارتباط، طرح «مشارکت اجتماعی نوجوانان» و «مشارکت اجتماعی بانوان» با هدف غایی ارتقای سرمایه اجتماعی نوجوانان و بانوان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با رویکردی دارایی مبنا، مشارکتی و دربرگیرنده طراحی شده است. برهمین اساس معاونت توسعه پیشگیری با همکاری موسسات پیشگیری اقدام به اجرای مشترک این برنامه در محله‌ها، خصوصاً در مناطق روستایی و حاشیه نشین می‌نماید.

 این برنامه با همکاری و مشارکت نوجوانان دختر و پسر و در فصل  تابستان و در اوقات فراغت  نوجوانان در محلات شهرستان‌های استان  طی ۱۳ جلسه آموزشی با مفاهیم مشارکت و حل مشکلات گروهی و نوجوانی اجرا  می‌شود. محصول نهایی این دوره آموزشی- عملی " اجرای پروژه‌های نوجوانان توسط خود نوجوانان برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سلامت اجتماعی" با رویکرد مشارکت اجتماعی" است، که اجرای پروژه‌ها توسط نوجوانان با حمایت گروه‌های حامی انجام خواهد گرفت.

کد خبر 112613

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد