کارنامه 3 سال تلاش دولت شهید جمهور برای جامعه هدف بهزیستی در ایلام

سازمان بهزیستی کشور به عنوان یکی از دستگاه های زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که جامعه هدفی از اقشار مختلف مردم از افراد دارای معلولیت گرفته تا سالمندان، زنان سرپرست خانوار، کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، افراد آسیب دیده یا در معرض آسیب های اجتماعی و ... را داشته از سازمان های مورد توجه ویژه دولت مردمی سیزدهم برای خدمات دهی قرار داشت.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی ایلام، اداره کل بهزیستی ایلام در این زمینه به عنوان جزئی از خانواده بهزیستی در طول سه سال گذشته از روی کار آمدن دولت منشا خدمات گسترده ای برای جامعه هدف و مخاطبانش بوده که به اذعان بسیاری از مددجویان قابل لمس هستند.

افزایش سهم کمک هزینه مسکن خانواده های دارای ۲ عضو معلول به بالا، برداشتن سقف پرداخت بیمه بازنشستگی معلولان، برقراری مستمری تمامی مددجویان پشت نوبت،  برگزاری نخستین آزمون استخدامی ویژه معلولان، تاسیس نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان تنها بخشی از خدمات شاخص دولت به جامعه هدف اداره کل بهزیستی استان ایلام بوده است.

مدیرکل بهزیستی ایلام به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی در گفت و گویی شاخص فعالیت ها و خدمات این اداره کل را در طول سه سال گذشته از فعالیت دولت مردمی سیزدهم را تشریح و این خدمات را در بخش های مختلف اعلام کرد.

برقراری مستمری تمامی خانوارهای پشت نوبت

حسین نورعلیوند با اشاره به حمایت این اداره کل از حدود 50هزار مددجو گفت: اگرچه یکی از سیاست های دستگاه ها و نهادهای حمایتی استقلال مالی و خودکفایی مددجویان است، ولی برقراری مستمری نیز یکی از دغدغه های مهم جامعه هدف بویژه افراد دارای معلولیت بوده که با مشکلات مالی و درمانی مواجه هستند.

وی برقراری مستمری خانوارهای تحت پوشش را یکی از اقدام های مهم دولت سیزدهم اعلام کرد و گفت: با این اقدام بی سابقه  که مددجویان سالیان طولانی پشت نوبت برای برقراری مستمری قرار داشتند اکنون هیچ مددجویی در استان پشت نوبت دریافت مستمری نیست.

وی  به خدمات دولت خدمتگزار در حوزه مسکن به مددجویان اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اقدام های شاخص و تاثیرگذار دولت در این مدت افزایش کمک هزینه مسکن سهم بهزیستی ویژه خانواده های ۲ معلول به بالا بوده که در این زمینه پرداخت کمک بلاعوض تامین مسکن خانواده های دارای حداقل ۲ عضو معلول در مناطق شهری و روستایی به ترتیب افزایش 100و 54درصدی داشته است.

برداشتن سقف پرداخت بیمه بازنشستگی افراد دارای معلولیت

نورعلیوند از برداشتن سقف پرداخت بیمه بازنشستگی معلولان به عنوان یکی از اقدام های مهم دولت در این مدت خبر داد و گفت: پیش از این سقف پرداخت بیمه بازنشستگی افراد دارای معلولیت به مدت ۱۰ سال بود که توسط این اداره کل پرداخت که با روی کار آمدن دولت سیزدهم این سقف برداشته شده و تا زمان بازنشستگی فرد معلول، این سهم توسط بهزیستی پرداخت می شود.

وی یکی دیگر از خدمات دولت در این اداره کل را تاسیس نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان عنوان کرد و گفت: این مرکز با هدف درمان و بازتوانی معتادان با پذیرش یکساله با ظرفیت ۷۰ نفر از اسفندماه سال 1400 فعالیت خود را آغاز تا مصرف کنندگان مواد مخدر در کنار بهبودی مهارت های شغلی را نیز کسب کنند.

برگزاری نخستین آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت

وی یکی از ماندگارترین خدمات دولت سیزدهم را برگزاری نخستین آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت عنوان کرد و گفت: این آزمون خردادماه امسال برگزار و 346نفر با معلولیت های مختلف در آن به رقابت پرداختند.

وی معرفی ۲۹ هزار مددجو برای رایگان شدن تعرفه آب و برق و گاز، افزایش 100درصدی سرانه کمک هزینه حق پرستاری افراد دارای معلولیت، افزایش 325درصدی توزیع وسائل کمک توانبخشی بین جامعه هدف، افزایش 200درصدی سرانه پرداخت تسهیلات اشتغال مددجویان، افزایش 100درصدی سرانه پرداخت کمک بلاعوض مسکن مددجویان و افزایش چند مرحله مستمری مددجویان را از دیگر خدمات شاخص دولت شهید رئیسی در این مجموعه برشمرد.

وی به پرداخت کمکهای این مجموعه در حوزه مسکن و اشتغال و میزان مشارکتهای مردمی اشاره کرد و گفت: پرداخت کمک بلاعوض ودیعه مسکن و تسهیلات ودیعه مسکن مددجویان در این مدت به میزان بیش از ۱۰۳ میلیارد ریال و پرداخت کمک بلاعوض مسکن به مددجویان به میزان ۵۹۳ میلیارد ریال انجام شده است.

به گفته وی، در طول سه سال گذشته این اداره کل در احداث یک هزار و ۸۹واحد مسکونی مددجویان مشارکت داشته و در جهت اشتغالزایی جامعه هدف نیز سه هزار و ۷۸۰میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است.

وی به کمک بلاعوض ودیعه مسکن اشاره کرد و گفت: سرانه این کمک سال 1401 تعداد 99مورد و مبلغ 200میلیون ریال بوده که امسال به 700میلیون ریال رسیده است.

نورعلیوند بیان کرد: سرانه وام ودیعه مسکن نیز سال 1400 تعداد 29مورد با مبلغ بیش از 500 میلیون ریال بوده که تا سال گذشته 200مورد با سرانه 800میلیون ریال پرداخت شده است.

وی همچنین تعداد مددجویان ثبت نام شده در طرح نهضت ملی مسکن را یک هزار و ۶۵۴ نفر عنوان کرد که از این شمار تاکنون 266نفر جانمایی شده است.

وی معافیت انشعاب اب، برق و گاز به تعداد سه هزار و ۲۱۰مورد و جذب ۳۴۲میلیارد ریال مشارکت مردمی را از دیگر خدمات و فعالیت‌های انجام شده در این مدت برشمرد.

مدیر کل بهزیستی ایلام خدمات این اداره کل در حوزه اجتماعی را تشریح و گفت: در این مدت به حدود ۱۰هزار تماس گیرنده با خط اورژانس اجتماعی خدمت ارایه شده، حدود ۲۵هزار نفر خدمات مددکاری و روانشناختی دریافت، پوشش بیمه تأمین اجتماعی و عشایری زنان سرپرست خانوار به تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ نفر برقرار و ساماندهی ۲۲۷ کودک کار انجام شده است.

وی پرداخت مستمری ۶۳۱ خانوار دارای فرزند دو قلو و بالاتر، پوشش بیمه آتیه فرزندان تحت سرپرستی در خانواده، تشکیل ۹ گروه همیار زنان سرپرست خانوار و پرداخت امداد ماهیانه فرزندان مراقبت در خانواده به تعداد ۷۲نفر را از دیگر خدمات این حوزه در مدت سه سال گذشته برشمرد.

وی به خدمات این مجموعه در حوزه معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد اشاره کرد و گفت: ارایه خدمات ژنتیک به بیش از پنج هزار نفر، پذیرش مصرف کنندگان مواد مخدر در مراکز اقامتی به تعداد بیش از هشت هزار نفر، ارایه آموزش های خانواده، مهارت‌های زندگی و ازدواج به بیش از ۲۶هزار نفر، خدمات مشاوره به بیش از ۴۶هزار و ۵۰۰ نفر، غربالگری شنوایی ۲۲ هزار نوزاد، غربالگری بینایی بیش از۷۱ هزار کودک و آموزش های طرح آگاه سازی، پیشگیری و کاهش آسیب خودکشی به تعداد بیش از ۲۷هزار و ۵۰۰نفر را از دیگر فعالیت‌های این حوزه برشمرد.

نورعلیوند به خدمات این اداره کل در حوزه توانبخشی اشاره کرد و گفت: پرداخت کمک هزینه درمان معلولان به میزان ۱۱ و نیم میلیارد ریال، کمک هزینه مناسب سازی محیط زندگی و خودرو معلولان به تعداد حدود ۲۴میلیارد ریال، اجرای طرح پایگاه هنر در مناطق روستایی به تعداد ۶۰۰نفر، تأمین وسائل توانبخشی معلولان به میزان ۱۱۱ میلیارد ریال، پرداخت کمک هزینه ایاب وذهاب معلولان به میزان حدود ۳۴ میلیارد ریال و پرداخت حدود ۳۲میلیارد ریال به عنوان حق پرستاری به معلولان ضایعه نخاعی ازجمله این خدمات بوده است.

۳۰ تیرماه لغایت ۵مردادماه هفته بهزیستی با شعار "نهضت حسینی، خدمت مردمی" نامگذاری شده است.

مصاحبه از: آزاده خرم

کد خبر 112466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد