دررسانه|خوزستان فرد واجد شرایط در نوبت دریافت مستمری از بهزیستی ندارد

مهران کریمیان با بیان اینکه در سه سال گذشته و با عنایت رئیس‌جمهور شهید افراد واجد شرایط جامعه هدف بهزیستی در خوزستان تحت پوشش قرار گرفتند، گفت: در خوزستان فرد واجد شرایط که پشت نوبت دریافت مستمری باشد نداریم و همه افراد واجد شرایط مستمری را دریافت می‌کنند.

به گزارش ایکنا از خوزستان، مهران کریمیان، مدیرکل بهزیستی خوزستان، امروز، ۳۰ تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه اشتغال معلولان گفت: با پیگیری رئیس‌جمهور شهید آزمون استخدامی اختصاصی برای معلولان برگزار شد که در آن ۸۸۱ نفر شرکت کردند و ۲۵۷ در خوزستان جذب دستگاه‌های اجرایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه بهزیستی وظایف خود را توسط مؤسسات خیریه انجام می‌دهند، افزود: ۱۲۰ مؤسسه خیریه در خوزستان وجود دارد که در زمینه‌های مختلف با ما همکاری دارند. ما در زمینه نگهداری و حمایت از کودکان خیابانی، نیازمند یاری خیران هستیم. برای همکاری با خیران و دلسوزان که متقاضی هستند تا به جامعه هدف ما کمک کنند اعلام آمادگی می‌کنیم. مؤسسات ما در چارچوب قانون خدمات خیرخواهانه را ارائه می‌کنند و اگر یک مؤسسه خلاف قانون عمل کند براساس ماده ۲۶ به آن اخطار داده می‌شود. 

کریمیان با بیان اینکه ۱۳۷ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی خوزستان هستند، افزود: در خوزستان در حال حاضر در حوزه معلولان ۸۳ هزار و ۴۷۵ نفر فرد معلول و خانوار معلول داریم که ماهیانه مستمری می‌گیرند. ۳۱ هزار و ۱۷۹ زن سرپرست خانوار، چهار هزار و ۳۰۱ خانواده چندقلو هم از دیگر افرادی هستند که ماهیانه مستمری دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان با بیان اینکه در سه سال گذشته و با عنایت رئیس‌جمهور شهید افراد واجد شرایط جامعه هدف بهزیستی در خوزستان تحت پوشش قرار گرفتند و ما در خوزستان پشت نوبت مستمری نداریم، ادامه داد: بیش از ده هزار معلول شدید حق پرستاری دریافت می‌کنند. همچنین اعتبارات تأمین وسایل توانبخشی از ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به ۲۶ میلیارد افزایش یافت. کمک‌های تحصیلی به دانش‌آموزان و دانشجویان معلول در سال ۱۴۰۰، ۵۲۴ میلیون تومان بود که امسال به دو میلیارد و ۷۲۸ میلیون تومان رسید. 

وی با بیان اینکه بهزیستی کشور رتبه برتر طرح شهید رجایی در زمینه تأمین اشتغال را به‌دست آورده است، گفت: یک هزار و ۳۹۳ نفر از مددجویان تسهیلات اشتغال به مبلغ ۸۴ میلیارد تومان پرداخت شد و در سال ۱۴۰۲ به سه هزار و ۶۴ نفر، ۴۳۴ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال اختصاص یافت که بیش از ۱۲۰ درصد رشد داشتیم. 

کریمیان درباره راه‌اندازی گروه‌های همیار در حوزه کمک به زنان سرپرست خانوار بیان کرد:‌ در حوزه زنان سرپرست خانوار، بهزیستی خوزستان گروه‌های همیار را راه‌اندازی کرده است. گروه‌های همیار یعنی تعدادی از افرادی که تحت پوشش بهزیستی هستند زیر نظر یک کارآفرین کار را شروع می‌کنند تا به سودآوری برسند. سال‌ گذشته هفت تیم همیار داشتیم و امسال ۱۹ تیم همیار داریم. 

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: در بحث اشتغال افراد تحت پوشش بهزیستی به‌خاطر شرایط خاص جسمانی، سخت‌اشتغال هستند، اما با تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با فنی و حرفه‌ای و صنایع‌دستی، مهارت‌آموزی آنها را دنبال می‌کنیم، چراکه هدف بهزیستی توانمندسازی است.

وی درباره خدمات‌رسانی اورژانس اجتماعی اظهار کرد: ۲۱ تیم اورژانس اجتماعی در سطح خوزستان و در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر فعالیت دارد که در سال ۱۴۰۰، ۲۵ هزار و ۴۸۶ مورد مراجعه داشته و در سال ۱۴۰۲ این تعداد به ۵۷ هزار و ۲۰۳ مورد رسید. اورژانس اجتماعی در قالب تیم مددکار و روانشناس در حوزه‌های همسرآزاری، کودک‌آزاری، سالمندآزاری، معلول‌آزاری، فرار از منزل و... فعالیت می‌کند. 

کریمیان گفت: غربالگری تنبلی چشم و غربالگری شنوایی از برنامه‌های پیشگیرانه بهزیستی است. در سطح استان ۱۵۲ کارگاه سنجش بینایی فعالیت دارد و برای ۱۸ هزار نوزاد در طول سال اقدامات شنوایی‌سنجی انجام می‌شود. همچنین در سال گذشته ۸۵ کودک ترک تحصیل کرده به تحصیل بازگردانده شدند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان بیان کرد:‌ خوزستان دارای ۱۲ مرکز نگهداری از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست است. هدف ما این است که این کودکان دارای خانواده پایدار باشند، اما در غیر این‌صورت خانواده‌های موقت هم می‌توانند سرپرستی این کودکان را بر عهده بگیرند. 

وی با اشاره به عملکرد صدای مشاور ۱۴۸۰ گفت: این سامانه با حضور روانشناسان و مشاوران مجرب موارد مربوط به اختلاف بین زوجین، مشکلات بین خانواده و فرزندان، بحران‌های روحی و روانی را پاسخگو است. در سال ۱۴۰۲، ۴۹ هزار و ۵۰۵ مورد تماس با صدای مشاور صورت گرفته است.

کریمیان از ساخت شیرخوارگاه بزرگ خوزستان خبر داد و افزود: کار ساخت این شیرخوارگاه از سه ماه گذشته با کمک خیران آغاز شده و تا یک سال دیگر به پایان می‌رسد. ظرفیت آن برای ۵۰ شیرخوار در نظر گرفته شده است. همچنین اعتبار آن حدود ۳۰ میلیارد تومان است.

مدیرکل بهزیستی خوزستان بیان کرد: بهزیستی در مرزهای شلمچه و چذابه دو ساختمان برای راه‌اندازی موکب دارد که با کمک خیران ساخته شده است. در این مواکب میزبان جامعه هدف بهزیستی همچون معلولان زائر اربعین هستیم و اقدامات توانبخشی را انجام می‌دهیم. ستاد گمشدگان و اورژانس اجتماعی، جابجایی زوار نیازمند ویلچر در این مواکب فعال هستند. کودکان یتیم بی‌سرپرست و بدسرپرست در موکب مستقر و به کربلا اعزام می‌شوند.

وی از اختصاص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت خانه برای خانواده‌های تحت پوشش از محل اعتبارات سفر دوم رئیس جمهور شهید به استان، خبر داد و گفت: همچنین ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر دوم رئیس جمهور شهید به استان برای تأمین لوازم ضروری زندگی در نظر گرفته شده است. جانمایی خانه‌های در حال ساخت برای دو هزار خانوار معلول هم در حال انجام است و به این منظور ۲۵۰ قطعه زمین از راه و شهرسازی دریافت شده است. 

کریمیان درباره اقدامات بهزیستی در زمینه کاهش طلاق بیان کرد: زوجین در زمان مراجعه به دادگاه به مراکز مشاوره معرفی می‌شوند. ۱۸۸ مرکز مشاوره در استان فعال هستند که سال گذشته هشت هزار و ۷۵۶ مورد را پذیرش، ۷۹ هزار و ۹۷۴ جلسه مشاوره را برگزار کردند و ۲۱۰ مورد آن به سازش منجر شد.

مدیرکل بهزیستی خوزستان با قدردانی از خدمات دولت شهید رئیسی گفت: در سال ۱۴۰۰، یک هزار میلیارد تومان بودجه ما بود که به رقم دو هزار و ۲۷۷ میلیارد تومان افزایش یافت.

کد خبر 112312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد