۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
بهزیستی همچنان یاریگر است

بهزیستی در نگاه عمده افراد شاید به مجموعه ای محدود شود که تنها از افراد دارای معلولیت حمایت می کند، برای این افراد مستمری برقرار، در طول ماه به آنها کمکهای معیشتی پرداخت و در نهایت از معلولان و سالمندانی که به علت شدت معلولیت زمین گیر بوده و خانواده ها توان نگهداری از آنها را ندارند از طریق پذیرش و نگهداری در مراکز از آنها حمایت می کند.

اگرچه تدبیر بهزیستی در ابتدای تاسیس از سوی بنیانگذار آن شهید والا مقام دکتر "فیاض بخش" مجموعه ای برای حمایت از معلولان و افراد نیازمند بود تا برای آنها بهتر زیستن را به ارمغان بیاورد ولی امروز با گذشت بیش از 4دهه فعالیت، بهزیستی خدماتش را گسترش داده و از ماموریتهای محدود دوران ابتدای فعالیت به بیش از ۱۵۰ ماموریت خدماتش افزایش یافته است.

بهزیستی بعد از گام نخست در حمایت از معلولان، با مطالعه و تحقیقات گسترده علمی و اجتماعی اقدام های پیشگیرانه برای رشد معلولیت را آغاز و موفق به اجرای طرح های مختلفی نظیر پیشگیری ازمعلولیت بینایی از طریق طرح "آمبلیوپی"، پیشگیری از تنبلی چشم" ویژه کودکان 3تا 6سال شد.

پیشگیری از معلولیت جسمی، حرکتی ناشی از انفجار مین، پیشگیری ازمعلولیت شنوایی ویژه نوزادان در بدو تولد، پیشگیری از معلولیت سالمندان، ارایه مشاوره ها و آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج، قبل از بارداری و حین بارداری تنها بخشی از اقدام های مداخله ای و تخصصی بهزیستی  برای کنترل و پیشگیری از نرخ معلولیت است بطوریکه تاکنون با اجرای موفق این طرح ها درصد زیادی از معلولیت در کشور کنترل و روند نزولی یافته است.

اما بهزیستی تنها به حمایت از معلولان در حوزه های مختلف تحصیلی، فرهنگی، معیشت، درمانی و غیره و همچنین کنترل نرخ معلولیت اکتفا نکرد بلکه در کنار این دو مساله مهم شناسایی استعدادهای این افراد را نیز در دستور کار قرار داد و اقدام به شناسایی، پرورش و معرفی استعدادهای معلولان کرد تا جاییکه امروز بسیاری از این افراد به عنوان بزرگترین اقلیت جامعه در سطوح بین المللی و ملی چهره هایی شناخته شده هستند.

با پیشرفت جوامع و ظهور آسیبهای اجتماعی، بهزیستی درکنار حمایت از معلولان به مقوله آسیبهای اجتماعی نیز ورود و حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی نظیر زنان سرپرست خانوار، کودکان کار، افراد در معرض آسیبهایی نظیر خودکشی، فرار دختران و زنان از منزل، معلول آزاری، همسر آزاری و ... را در قالب واحدی با عنوان "اورژانس اجتماعی" با شماره "123" از اواخر دهه 1370 آغاز کرد.

بهزیستی در گامی دیگر بازهم رو به جلو رفت و درصدد برآمد تا به مردم کمک کند تا در مواجهه با آسیبهای اجتماعی و مشکلات روحی و روانی در کمترین زمان ممکن این آسیبها را کنترل کند، یکی از مهمترین این اقدام ها راه اندازی خط تلفنی صدای مشاور با شماره "1480" است.

بهزیستی با راه اندازی خطوط صدای مشاور و اورژانس اجتماعی به مردم کمک کرد تا در هر نقطه ای در صورت مواجه شدن با هر آسیب اجتماعی و شماره گیری تلفن های مذکور بتوانند بصورت رایگان از خدمات مشاوره ای و مددکاری کارشناسان این مجموعه استفاده  و در کنار آن مراکز مشاوره را در شهرهای مختلف برای ارایه خدمات مشاوره حضوری به مردم راه اندازی کرد.

اما بهزیستی در دریچه دیگری از خدماتش به کنترل و کاهش اعتیاد ورود کرد، در این حوزه نیز خط ملی اعتیاد را به شماره "09628" راه اندازی و اقدام به ایجاد مراکزی با عنوان "اقامتی میان مدت" برای ترک اعتیاد مصرف کنندگان مواد مخدر کرد.

بهزیستی در این مسیر به درمان مصرف کنندگان مواد مخدر اکتفا نکرد بلکه با پرداخت تسهیلات اشتغال به بهبود یافتگان درصدد بود تا با فراهم کردن زمینه اشتغال آنها پس از بهبودی، بازگشت مجدد آنها به دام اعتیاد فراهم نشود.

در کنار مجموع این خدمات تامین مسکن و اشتغال به عنوان اولویتهای زندگی هر فردی توسط بهزیستی برای جامعه هدفش مد نظر قرار گرفت که تاکنون در این زمینه دستاوردهای ارزشمند و گسترده ای داشته است.

بهزیستی در اقدامی دیگر و متناسب با اجرای اصل 44قانون اساسی شماری از خدماتش را به بخش خصوصی واگذار کرد بطوریکه  اکنون بخش زیادی از فعالیتهایش از طریق بخش خصوصی نظیر مراکز مثبت زندگی به جامعه هدف و عموم مردم ارایه می شود.

آری امروز بهزیستی دیگر تنها حامی جامعه هدفش نیست، عموم مردم مخاطب این سازمان هستند و مردم از دوران نوزادی تا سالمندی  از خدمات آن استفاده می کنند و این سازمان امروز فراتر از رویکرد حمایتی، فرآیند ارایه خدمات تخصصی اش به مردم روز به روز در حال شتاب است.

رویکردی که در آن خدمات تخصصی و عمومی با ایجاد مراکز مثبت زندگی به درب خانه ها و محله ها رسیده و کمتر کسی است که دیگر واژه بهزیستی برایش نا آشنا و غریب باشد.

بهزیستی امروز در فرآیند جدید هوشمندانه به عموم خدمت می کند و محله به محله درصدد است تا برای حفظ و ارتقا سلامت اجتماعی مردم تلاش کند.

در پایان نگارنده مجموع خدمات بهزیستی را اینگونه بیان می کند: "بهزیستی همچنان یاریگر است، یاریگر کودکی که پسوند کار بر کودکی اش لقب گرفته، همراه است، همراه افرادی که دنبال گوش شنوایی برای شنیدن حرفهایشان هستند، پناهنده است، پناهنده زنان و دخترانی که پناهی برای دردهایشان ندارند، حامی است، حامی آنانی که عضوی از آنها نزد خدا جا مانده و در نهایت یاریگر است، یاریگر آن سالمندی که در آخرین ایستگاه زندگی تنهای تنها مانده است".

آری امروز بهزیستی خدماتش را توسعه داده و سایه خدماتش روز به روز در حال بیشتر شدن و این مساله ضرورت آشنایی و آگاهی مردم از خدمات این مجموعه را بیشتر و بیشتر می کند و همچنان یاریگر است.

30تیرماه لغایت 5مردادماه هفته بهزیستی با شعار "نهضت حسینی، خدمت مردمی"  نامگذاری شده است.

آزاده خرم/ دبیر ستاد بزرگداشت هفته بهزیستی ایلام

کد خبر 112154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد