شناسایی ۳۹۶۳ نوزاد دارای اختلالات شنوایی در سال ۱۴۰۲

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از شناسایی ۳۹۶۳ نوزاد دارای اختلالات شنوایی در سال ۱۴۰۲ خبرداد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، «افروز صفاری فرد» مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره غربالگری بینایی گفت: در سال گذشته در این برنامه تعداد ۳.۶۰۰.۰۰۰ کودک در گروه سنی ۳ تا ۶ ساله در کشور تحت پوشش قرار گرفتند که شامل ۸۴ درصد از کودکان در این سنین بوده است. 

وی ادامه داد: تعداد پایگاه‌های دایمی مورد استفاده در کشور در این طرح برابر ۲.۴۴۰ و تعداد پایگاه‌های غیردایمی ۱۰.۶۳۰ بوده است. همچنین در این برنامه از کمک ۶.۹۵۶ نفر از نیروهای آموزش دیده در سطح اول برای غربال بینایی کودکان استفاده شده است. 

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: تعداد کل اختلالات بینایی شناسایی شده در کشور برابر ۷۰.۷۹۵ و تعداد موارد آمبلیوپ کل کشور برابر با ۱۶.۰۶۱ مورد بوده است. میزان ۹۰ ٪ از کودکان، در خصوص مراجعه به سطوح تخصصی، مورد پیگیری قرار می‌گیرند. 

صفاری فرد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به غربالگری شنوایی گفت: برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران تعداد افراد تحت پوشش در سال ۱۴۰۲ انجام شده و ۱۰۲۷۶۰۵ نوزاد غربالگری شده‌اند که از این تعداد ۳۹۶۳ نوزاد دارای اختلالات شنوایی شناسایی شده اند. 

وی با اشاره به برنامه غربالگری شنوایی سنین ۳ تا ۵ سال (پیش دبستانی) گفت: کم شنوایی یکی از شایع‌ترین عیوب حسی - عصبی مادرزادی در بدو تولد است. پس از دوره نوزادی نیز در گروهای مختلف سنی (به دلایل مختلف ارثی و اکتسابی) با شیوعی متفاوت باعث اختلالات ارتباطی، کلامی، تکاملی، عاطفی و… می‌شود. 

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در بدوتولد آمار کم شنوایی در گروه نوزادان سالم بین ۳تا ۵ در هزار گزارش می‌شود. در گروه دبستانی این رقم به رشد ده برابری افزایش می‌یابد وآمارها از ارقام ۳ تا ۵ درصد خبر می‌دهند. به دلیل آنکه آسیب‌های شنوایی در این گروه سنی به دلیل گرفتاری گوش میانی یا ضایعات به cochlea است، ترکیب تجهیزاتی دستگاه‌های اتوماتیک مجهز به تمپانومتر و ادیومتر اسکرینر می‌تواند بخش عمده اختلالات عارض شده در این گروه را پس از سن نوزادی با حساسیت مطلوب شناسایی کند. این برنامه از سال ۱۳۹۶ بصورت پایلوت آغاز و در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۰۰ کودک تحت پوشش برنامه قرار گرفتند. 

صفاری فرد همچنین درباره افرادی که معافیت خدمت سربازی در خانواده‌های دارای فرد معلول گفت: براساس قوانین افراد بهره‌مند از امتیاز معافیت از خدمت سربازی شامل سه گروه می‌شود. گروه اول خانواده‌هایی است که یکی از فرزندان اولیائی که خود ناتوان و معلول بوده (هردو یا یکی از آن‌ها معلول باشد) و یا حداقل دو نفر از فرزندان آن‌ها ناتوان و معلول باشد از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌گردد. 

وی ادامه داد: همسرانی که زن معلول خود را سرپرستی می‌کنند مادامی که سرپرستی همسر معلول را به عهده داشته باشند از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند. همچنین تنها پسر سالم ذکور خانواده‌هایی که دارای یک فرزند با معلولیت شدید و نیازمند به مراقبت داشته باشند از انجام خدمت سربازی معاف می‌شوند. 

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آمار تعداد افراد بهرمند از خدمت وظیفه عمومی مشمولان دارای فرد معلول در خانواده در سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: تعداد کل پرونده‌های بررسی شده در سال گذشته حدودا ۸۵۰۰ پرونده بوده است که ۷۳۰۰ نفر از این افراد تایید شده و از انجام خدمت سربازی معاف شده اند.

کد خبر 111832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =