دررسانه|بیش از ۳۰۶ هزار کودک خوزستانی غربالگری بینایی شدند

اهواز - ایرنا - سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان گفت: ۳۰۶ هزار و ۳۶۷ کودک سه تا ۶ ساله با هدف پیشگیری از تنبلی چشم توسط غربالگران آموزش دیده سال گذشته مورد معاینات بینایی قرار گرفتند.

صادق خجسته روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که عارضه تنبلی چشم یکی از بیماری‌های تهدیدکننده سلامت بینایی محسوب می‌شود بیان کرد: در این راستا برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان سه تا ۶ ساله با هدف پیشگیری از اختلالات بینایی به ویژه آمبلیوپی همه ساله از ابتدای اردیبهشت ماه توسط سازمان بهزیستی در سراسر کشور و به تبع آن در استان خوزستان اجرا می‌شود.

وی افزود: تنبلی چشم یکی از علل نابینایی و کم بینایی خفیف تا شدید است و به عنوان شایع‌ترین علت نابینایی یک چشمی در افراد زیر ۲۰ سال و دومین علت کاهش بینایی در کودکان شناخته می‌شود که این عارضه در صورت شناسایی و درمان به موقع قابل درمان است.

سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان ادامه داد: در صورت تشخیص تنبلی چشم در کودکان و درمان آن، فرآیند درمان چشم می‌تواند به صورت کامل صورت گیرد بنابراین بهترین سن برای درمان تنبلی چشم زیر پنج سالگی است و هرچه درمان چشم تنبل به عقب بیفتد، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح در مراکز زیر نظر بهزیستی اجرا می‌شود اضافه کرد: سال گذشته ۱۰ هزار و ۴۳۲ کودک جهت انجام معاینات تشخیصی به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند و از این تعداد ۲ هزار و ۴۰۳ کودک آمبلیوپی شناسایی شدند.

خجسته اظهار کرد: برنامه پیشگیری هر ساله تا پایان اسفند ماه دریک هزار و ۹۵ پایگاه دائمی و سیار تحت نظارت سازمان بهزیستی اجرا می‌شود که آدرس پایگاه‌های دائمی در سایت سازمان بهزیستی خوزستان به آدرس www.behzisty-khz.ir بارگزاری شده است.

وی انجام معاینات بینایی کودکان در برنامه پیشگیری از تنبلی چشم برای روستاییان و خانواده‌های کم بضاعت و مدد جویان تحت پوشش سازمان بهزیستی را به صورت رایگان عنوان کرد و گفت: در این برنامه ۶۲۳ غربالگر آموزش دیده ،۴۳ بینایی سنج و ۱۵ چشم پزشک با سازمان بهزیستی خوزستان همکاری مستمر دارند.

سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان خاطر نشان کرد: وضعیت بینایی تمامی کودکان آمبلیوپی شناسایی شده تا سن ۱۰ سالگی توسط سازمان بهزیستی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت و در صورت نیاز کودک به عینک لیست افراد نیازمند به دریافت کمک هزینه خرید به بنیاد ۱۵ خرداد جهت واریز به حساب سرپرست آن خانواده ارسال می‌شود.

کد خبر 107335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد