سامیه جهانشاهی مدیرکل بهزیستی هرمزگان گفت : بیش از ۴ هزار ۷۰۰ نفر از روشندلان از خدمات بهزیستی در هرمزگان استفاده می کنند که از این تعداد ۵۹۹ نفر چند معلولیتی هستند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی هرمزگان ؛ سامیه جهانشاهی مدیرکل بهزیستی هرمزگان در آیین بزرگداشت روز جهانی عصای سفید در بندرعباس از خدمت رسانی بهزیستی به ۴ هزار و ۷۳۶ نفر دارای آسیب بینایی در استان خبر داد و افزود : از این تعداد ۵۹۹ نفر چند معلولیتی هستند.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان در ادامه با تبریک فرا رسیدن ۲۴ مهرماه روز جهانی عصای سفید ، گرامیداشت این روز را نشانه ی عزم ملی برای بکارگیری توانمندی های نابینایان و توجه بیشتر به مشکلات آنها و ایجاد محیط های مناسب برای این افراد دانست.

جهانشاهی به اقدامات بهزیستی در راستای پیشگیری از اختلالات بینایی اشاره کرد و افزود: یکی از روشهای پیشگیری از اختلالات بینایی تدوین و اجرای برنامه‌های آگاه‌سازی در خصوص پیشگیری از انواع معلولیت‌ها از طریق مشاوره ژنتیک و بررسی های ژنتیکی است.

جهانشاهی غربالگری بینایی کودکان ۳ تا۶ سال را یکی دیگر از اقدامات بهزیستی در راستای پیشگیری از اختلالات دانست و اضافه کرد: در سال گذشته ۱۱۰هزار و ۶۱ کودک ۳ تا ۶ سال در استان تحت پوشش برنامه ملی پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفتند.

وی تصریح کرد : با اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در سال گذشته از بروز تنبلی چشم و نابینایی ۳۷۸ کودک در بزرگسالی پیشگیری شد.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه در سال گذشته ۲۱۰ قلم تجهیزات کمکی بینایی تهیه و در اختیار نابینایان و کم بینایان استان قرار گرفت، تصریح کرد: این تجهیزات شامل، عصا، ساعت مچی گویا،دی وی پلیر، مگنیفیر( بزگ نما) ، ماشین تایپ ، تجهییزات آشپزخانه و غیره می باشد .

سامیه جهانشاهی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۱۸نفر از دانش آموزان و تعداد ۷۹ دانشجوی دارای معلولیت بینایی از کمک هزینه تحصیلی برخوردار شدند .

به گفته مدیرکل بهزیستی هرمزگان در حال حاضر مرکز روزانه آموزشی توانبخشی خانواده و کودک کم بینا و نابینا به عنوان نخستین مرکز در استان، در دو نوبت صبح و عصر به افراد دارای اختلالات بینایی از سن شیرخوارگی تا ابتدای سن ۱۵ سالگی و توانخواهان و خانواده آنان خدماتی شامل : اجرای برنامه های توانبخشی و آموزشی، توانبخشی با هنر و ورزش ، خدمات روانشناسی ، کاردرمانی با حرکات اصلاحی ، خدمات گفتار درمانی و بینایی سنجی ارائه می نماید.

وی اضافه کرد : خدمات این مرکز با در نظر گرفتن مقطع سنی کودکان و با هدف دست یافتن آنها به استقلال نسبی طراحی و توسط تیم تخصصی شامل بینایی سنج، روانشناس، مربی آموزشی و مربی امور هنری و ورزشی ارائه می‌شوند.

جهانشاهی شعار امسال روز جهانی عصای سفید را « دسترسی به فناوری ، نوید بخش مشارکت اجتماعی نابینایان » عنوان کرد و افزود : بی شک دسترسی کامل افراد دارای معلولیت بینایی به فناوری ، منابع تخصصی و آموزش های لازم زمینه ساز توانمندسازی ، استقلال و مشارکت موثر این افراد در جامعه منجر گردد و رسیدن به این هدف مستلزم همراهی تمامی دستگاه هایی است که بر اساس قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت ، موظف به خدمت رسانی به افراد نابینا و کم بینا هستند.

وی اظهار کرد : مهمترین مطالبات افراد نابینا و کم‌بینا از جمله حق دسترسی کامل به امکانات آموزشی، بهداشت و سلامت، تردد ایمن در فضای شهری و مشارکت فعالانه در در اجتماع در قانون حمایت از حقوق معلولان صراحتاً مورد تاکید قرار گرفته و تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرای این قوانین و تامین حقوق نابینان هستند .سازمان بهزیستی نیز به عنوان متولی پیگیری حقوق افراد دارای آسیب بینایی همواره تمام تلاش خود را جهت رایزنی با دستگاه‌های اجرایی و نهادهای نظارتی جهت طرح مسائل نابینایان و پیگیری خواسته‌های آنان به عمل می‌آورد اما تحقق این مهم مستلزم همکاری تمامی بخش‌های جامعه و اجرای صحیح قانون عصای سفید، کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان است.

گفتنی است آیین بزرگداشت روز جهانی عصای سفید عصر امروز با حضور فاطمه جراره نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، سپیده جوادی مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان، سامیه جهانشاهی مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان ،فرشاد محمدی مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی استان هرمزگان ، فائزه زارع رییس بهزیستی بندرعباس ، محمد جاودان مدیرعامل انجمن نابینایان و حمید پورحسن رییس هیأت مدیره موسسه‌ ستاره توانبخش هرمزگان و جمعی از افراد دارای معلولیت بینایی و خانواده های آنان در محل سالن اجتماعات نهاد کتابخانه های عمومی استان برگزار و روشندلان توانمند استان با قرائت قرآن ، اجرای دکلمه و سرود و برنامه های شاد و متنوع ۲۴ مهر روز جهانی عصای سفید را گرامی داشتند.

در پایان از ۴۰ نفر از نابینایان و کم بینایان موفق در رشته های ورزشی ، هنری ، تحصیلی ، کتابخوانی و مسابقه ده کلمه ای با اهدای لوح از سوی بهزیستی و نهاد کتابخانه های عمومی استان تجلیل شد.

همچنین به همه روشندلان حاضر در این مراسم نیز از سوی بهزیستی هدایایی اهدا گردید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد