امروز تسلط بر مغزها مهم‌تر از تسلط بر مرزها است

مسئول کمیته علمی جنگ نرم و علوم شناختی دانشگاه امام صادق(ع) در مراسم گردهمایی پدافند غیرعامل شناختی که در سالن همایش‌های موسسه خیریه توانبخشی دختران بی‌سرپرست و کم‌توان ذهنی همدم فتح‌المبین برگزار گردید، گفت: امروز تسلط بر مغزها مهم‌تر از تسلط بر مرزها است. جنگی که امروز شکل می‌گیرد، دیگر در روی زمین و در پستی و بلندی‌های زمین نیست بلکه جنگ امروز، جنگ شناختی است. بدین‌صورت که قوه شناختی ما را به تسخیر خود در می‌آورند. قوه شناختی، قوه فرماندهی من و شماست. تمام رفتار و جوانب زندگی آدمی تحت اشراف، تاثیر، مدیریت و فرماندهی قوه شناختی است. مقام معظم رهبری می‎فرمایند جنایتکاران غربی که روزی کشورها را تصرف می‌کردند، امروز به دنبال علوم شناختی برای تاثیرگذاری بر اذهان هستند تا ذهنیات، قضاوت‌ها، احساسات و هیجانات افراد را سمت‌وسو و جهت دهند.

 دکتر محمد جوانی گفت: بهترین پدافند در جنگ نرم جهاد تبین است. هر فرد باید به مانند چراغی محیط اطراف خود را روشن کند. مومن امروز با زبانش مجاهدت می‌کند. در زمان دفاع مقدس که بمباران، غرش هواپیماها و ترس همه کشور را فرا گرفته بود یک کلمه نگفتند که حضور شما در جبهه فریضه واجب است اما جهاد تبیین در جنگ شناختی به عنوان یک فریضه واجب و عینی مطرح می‌گردد.

وی با بیان اینکه اگر در علوم شناختی پدافند درست و مناسبی نداشته باشیم،  هواپیمای دشمن ذهن را بمباران می‌کند، گفت: باید آگاه باشیم که در مقابل حمله شناختی از چه پدافندی استفاده می‌کنیم. امروز یک جنگ تمام عیار شکل گرفته و اگر به هوش نباشیم به جنگ داخلی و فروپاشی داخلی می‌رسیم. امروز بخاطر تغییر در ابزار شناختی، شبکه‌های اجتماعی، هوش مصنوعی و... مختصات جنگ تغییر یافته است. در جنگ شناختی، ذهن انسان به میدان نبرد تبدیل می‌شود و هدف این است که نحوه تفکر و عمل افراد تغییر یابد. جنگ شناخته این ظرفیت را دارد که کل جامعه را از هم بپاشد و دیگر اراده جمعی در مقابل دشمن وجود نداشته باشد. تزریق ناامیدی در جامعه موتور محرک این جنگ است.

مسئول کمیته علمی جنگ نرم و علوم شناختی دانشگاه امام صادق(ع)  افزود: جنگ شناختی از اینترنت برای تحت تاثیر قرار دادن افراد بانفوذ در لوای افراد هنرپیشه، ورزشکار و... استفاده می‌کند زیرا آنها با چند میلیون دنبال کننده در حکم رهبران فکری هستند و افکار عمومی را کنترل می‌کنند. اگر پدافند غیرعامل را جدی نگیریم به فروپاشی می‌رسیم.

وی خاطرنشان کرد: جنگ شناختی جامعه را چند قطبی می‌کند و به دنبال ایجاد شک و تردید، ایجاد روایت‌های متضاد، قطبی کردن افکار و رادیکالیزه کردن افراد برای اعمالی است که می‌تواند یک جامعه را به فروپاشی بکشاند.

جوانی با بیان اینکه باید مراقب باشیم تا در دام سوگیری‌های شناختی نیفتیم، گفت: در ذهن آدمی خطاهایی وجود دارد که حتی اگر اطلاعات درست وارد شود، ممکن است پردازش اشتباه انجام دهیم. این سوگیری‌ها مانند تعمیم جزء به کل گاهی یک جزئی را به کلی تعمیم می‌دهیم. سوگیری منفی نگری یکی دیگر از خطاهای ذهن آدمی است. اینکه ناخواسته تهدید محور هستیم تا فرصت محور، اساسا اخبار منفی ضریب بیشتری در ذهن ما می‌خورد. خطای دیگر شناختی، سوگیری تاییدی است اینکه اساسا اخباری را سریع  قبول می‌کنیم که همسو با عقاید ما هستند و با کسانی رفت و آمد می‌کنیم که بیشتر ما را تائید می‌کنند.

وی افزود: فرزندان شما پیش از آنکه توسط شما تربیت شوند، توسط رسانه‌ها تربیت می‌شوند. آدمی همان چیزی است که می‌بینید. در کتاب زوال و نابودی دوران کودکی عنوان می‌شود از زمانی که بچه‌ها پای رسانه‌هایی نشستند که مسائل غیرمرتبط با سن آنها را مطرح می‌کند دیگر کودکی نکردند. تربیت فرزند به معنی تربیت محیط خانه است. باید دقت کنیم که در محیط خانه کدام رسانه وارد می‌شود. باید به نوجوانان و جوانان بیاموزیم که از زوایای مختلف به رویدادهای مناقشه برانگیز نگاه کنند، تک منبعی و تک بعدی نباشند، رویدادها را از طریق منابع مختلف پیگیری کرده و از زوایای مختلف آن را بررسی کنند تا به یک نتیجه و نگرشی برسند.

کد خبر 93654

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد