دکتر مسعود فیروزی افزود: در شش ماهه ابتدای سالجاری بیش از 11 هزار تماس مرتبط با خط تلفن 123 برقرار گردیده که از این میان بیش از دو هزار تماس مربوط به کودک آزاری بوده است. در حوزه خدمات سیار اورژانس اجتماعی نیز در نیمسال اول حدود 3 هزار و 500 ماموریت توسط خودروهای خدمات سیار انجام گرفته که یک هزار مورد آن مربوط به کودک آزاری میباشد. در حوزه خدمات مداخله در بحران ( خدمات سرپایی ) نیز در مجموع 2هزار و 650 پرونده تشکیل شده که از این بین 550 مورد مربوط به کودک آزاری است. وی با بیان اینکه کودکان آزار دیده و یا در معرض آسیب مهمترین گروه هدف خدمت گیرنده از خدمات اورژانس اجتماعی میباشند، گفت: اورژانس اجتماعی با هدف کلی کنترل و کاهش بحرانهای فردی، خانوادگی و اجتماعی فعالیت میکند و مقابله با کودک آزاری یکی از وظایف خطیر آن است که با توجه به شرایط مخاطره آمیز اقدامات لازم را جهت طفل و نوجوان و افزایش آگاهی عموم مردم و فرهنگسازی و اطلاعرسانی در این زمینه انجام میدهد. مددکاران اورژانس از طریق بازدید از منزل، مصاحبه با کودک و اعضای خانواده، ارزیابی شرایط و... نسبت به طبقه بندی نوع و شدت آسیب اقدام نموده و به فراخور نیاز کودک اقدامات متعددی از جمله ارجاع به منابع برون سازمانی، ارجاع به منابع درون سازمانی، اخذ دستور قضایی و جداسازی کودک و انتقال به مراکز تحت نظارت بهزیستی، ارجاع به مرکز سرپایی اورژانس اجتماعی ( مداخله در بحران ) جهت دریافت مشاوره و انجام مداخلات ضروری را انجام میدهند. مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، خاطر نشان کرد: با یک نگاه اجمالی به آمار ارائه شده مشخص میگردد که بیشترین گزارشات در حوزه کودک آزاری مربوط به غفلت و مسامحه بوده است که طیف وسیعی از رفتارهای آسیب زننده از قبیل بازماندگی از تحصیل، عدم توجه به بهداشت، تغذیه و... را شامل میگردد. غفلت از کودکان از مصادیق کودک آزاری است که به فراخور نیاز مراجعین و میزان همکاری سرپرستان خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی، روانشناسی، روانپزشکی، تربیتی و ... به آنها ارائه میگردد. در حوزه آزارهای جسمی و جنسی به دلیل حساسیتهای موجود، خطر شدید و قریب الوقوع اقدامات لازم جهت جداسازی کودک از محیط پرخطر و انتقال به مراکز ویژه نگهداری از کودکان صورت میگیرد. وی افزود: اورژانس اجتماعی جهت ارتقای سطح دانش کارشناسان مددکاری، روانشناسی و حقوقی خود در رابطه با قانون حمایت از اطفال و نوجوانان هر ساله نسبت به برگزاری دوره آموزشی با حضور صاحبنظران و متخصصین اقدام مینماید. مدرسین این دورهها از مراجع محترم قضایی میباشند که به دلیل اشراف ایشان به قانون مذکور توان انتقال مفاهیم را داشته و منجر به اقدامات صحیح در این حوزه میگردند. در 6 ماهه نخست سال جاری علاوه بر آموزش، یک آزمون کتبی از قانون مذکور از کلیه کارشناسان شاغل در برنامه اورژانس اجتماعی به عمل آمد. این نوع فعالیتها منجربه آگاهی و دقت نظر بیشتر کارشناسان فعال در اورژانس اجتماعی درخصوص مسائل مرتبط با حقوق کودکان و نوجوانان در حیطه کاری آنها میشود. فیروزی خاطرنشان کرد: اقدامات اورژانس اجتماعی در راستای اطلاع رسانی و فرهنگسازی بهمنظور مقابله با آسیب اجتماعی بسیار گسترده است. حضور مستمر کارشناسان اورژانس اجتماعی در مدارس، انجام تبلیغات میدانی با توزیع بروشور، تهیه موشنگرافی و نمایش آن در فضای مجازی و در مناسبتهای مختلف جهت عامه مردم، انجام تبلیغات از طریق تلویزیونهای شهری، شرکت در نمایشگاههای عمومی و حضور خودروی اورژانس و ...از جمله فعالیتهایی است که در راستای اطلاعرسانی، فرهنگسازی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در حوزه کودکان انجام میگیرد. وی در انتها افزود: اورژانس اجتماعی از سال 1396 نسبت به راه اندازی 11 مرکز در سطح استان اقدام نموده که درحالحاضر تعداد شهرستانهای دارای این فعالیت به 20 مرکز افزایش یافته است. کلیه افراد به صورت خود معرف و ارجاعی در تمامی ساعات شبانهروز میتوانند با خط 123 تماس گرفته و از خدمات تلفنی، مراجعه تیمهای سیار، خدمات مداخله در بحران به صورت سرپایی و خوابگاهی بهرهمند گردند
![کودکان مهمترین گروه هدف خدمت گیرنده از خدمات اورژانس اجتماعی کودکان مهمترین گروه هدف خدمت گیرنده از خدمات اورژانس اجتماعی](http://media.behzisti.ir/d/2023/11/02/4/368898.jpg?ts=1698899653000)
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، گفت: کمک به استقلال، توانمندسازی و در نهایت ساماندهیِ جامعه هدفِ سازمان بهزیستی به خصوص اطفال و نوجوانان یکی از سختترین و حساسترین وظایف بهزیستی در قبال آیندهسازان این مرزوبوم است.
کد خبر 93489
نظر شما