روایتی از حس خوب خدمت رسانی به زوار توسط افراد دارای معلولیت

حال ‌و هوای موکب اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با تمامی موکب‌های سطح شهر مشهد فرق می‌کند.

اینجا توانخواهان تحت پوشش بهزیستی عاشقانه پای کار خدمت رسانی به زوار امام رضا(ع) آمده‌اند. اینجا تنها موکبی در مشهد است که تعمیرات وسایل توانبخشی از قبیل ویلچر، عصا، واکر و... به‌صورت رایگان برای زائرین امام هشتم توسط افراد دارای معلولیت انجام می‌گیرد و ویلچر به افراد نیازمند از قبیل سالمندان و... به امانت داده می‌شود تا در طول زیارت از آن استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در این خصوص می‌گوید: این موکب توسط خود افراد دارای معلولیت اداره می‌شود و هدف اصلی ما نیز ارائه خدمت به تمامی زائرین مخصوصا جامعه هدف بهزیستی است. زائرین سالمند و زائرین دارای معلولیت در طول سفر خود با مشکلاتی متفاوت از سایرین مواجه می‌شوند. در این موکب علاوه بر پذیرائی تمام وقت از زائرین و توزیع روزانه بیش از هزار پرس غذا، خدمات دیگری نیز ارائه می‌شود که در هیچ موکبی دیگر در مشهد انجام نمی‌گیرد.

دکتر مسعود فیروزی افزود: زمانی که مثلا ویلچر فرد دارای معلولیت آسیب می‌بیند، دیگر توانایی جابه‌جایی و تحرک از او سلب می‌شود. به همین دلیل در کنار موکب، یک ماشین ون مستقر شده و هرکدام از زائرین که ویلچر یا الباقی وسایل توانبخشی آنها آسیب دیده باشد، می‌توانند تماس بگیرند و ون به مکان آنها اعزام می‌شود و فرد را با ویلچر به موکب می‌آورد. در اینجا تعمیرات ویلچر انجام به‌صورت رایگان انجام می‌گیرد. علاوه بر این، افرادی که به دلایل مختلف نظیر خستگی، سالمندی یا آسیب دیدگی و... نیازمند ویلچر باشند، می‌توانند به صورت امانی از این موکب، ویلچر دریافت نمایند.

عابدین اسفندیاری، یکی از افرادی است که در این موکب حضور دارد و خدمت رسانی می‌کند، او می‌گوید: من چون خودم از ویلچر استفاده می‌کنم، کاملا درک می‌کنم و می‌دانم در صورت آسیب‌دیدگی ویلچر چه مشکلات متعددی برای فرد دارای معلولیت پیش می‌آید. در بسیاری از موارد نگرانی از آسیب دیدن وسایل در طول سفر و زیارت، افراد را از شرکت در این مراسم‌ها منصرف می‌کند. هزینه تعمیرات ویلچر و دیگر وسایل توانبخشی بسیار سنگین است و چون مکان‌های محدودی در سطح شهر این کار را انجام می‌دهند در صورت آسیب‌دیدگی این وسایل افراد دارای معلولیت با مشکلات بی‌شماری مواجه می‌شوند. من تعمیرگاه دارم و شغلم تعمیر تجهیزات توانبحشی از قبیل ویلچر، عصا، واکر و... است. بنابراین تصمیم گرفتم این سه روز در موکب به صورت کامل حضور داشته باشم تا اگر ویلچر، عصا، واکر و دیگر وسایل توانبخشی زائرین در طول زیارت آسیب دید، سریعا تعمیر کنم.

وی با بیان اینکه این روزها صبح تا عصر در موکب هستم و شب‌ها تعمیرات وسایل توابخشی زائرین امام هشتم را انجام می‌دهم، گفت: گاهی پیش می‌آید که وسیله نیاز به تعمیرات خاصی نظیر جوشکاری و... دارد و باید وسیله به کارگاه برای تعمیر برده شود. در این حالت، به توانخواه ویلچر امانی می‌دهیم و عصر بعد از اتمام  فعالیت موکب، وسیله را به کارگاه می‌برم و شبانه آن را تعمیر می‌کنم و صبح روز بعد آن را به صورت سالم در محل موکب تحویل می‌دهم.

کد خبر 89546

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد