برگزاری مراسم افتتاح نمادین طرح آمبلیوپی در کامیاران

رئیس بهزیستی کامیاران در مراسم افتتاح نمادین طرح آمبلیوپی از معاینه ۵۳۰۲ کودک زیر شش سال، در سال گذشته خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان کردستان در اولین روز از خرداد ماه سال جاری مراسم افتتاح طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان سه تا شش سال، با حضور بخشدار، نماینده فرماندار، رییس و کارشناسان مربوطه بهزیستی کامیاران در مکان مرکز مثبت زندگی ۲۲۳۳ برگزار گردید.

وحیده باتمانی، رییس بهزیستی کامیاران ضمن اشاره به اجرای طرح "آمبلیوپی" در شهرستان، به منظور شناسایی افراد مبتلا به تنبلی چشم برای کودکان سه تا شش سال، اظهار داشت: در سال گذشته ۵۳۰۲ کودک زیر شش سال مورد معاینه و غربالگری قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه از شناسایی بیش از ۲۵۳ کودک مشکوک و ارجاع آنها به مرحله بالاتر، تجویز ۵۵ عینک و معرفی سه کودک برای عمل جراحی خبر داد و افزود: آنچه اهمیت دارد شناسایی افراد مبتلا به تنبلی چشم و جلوگیری از پیشرفت آن بوده چون هر چه تشخیص و معالجه زودتر انجام شود نتایج درمانی بیشتر و سریع‌تر بدست می‌آید.

رییس بهزیستی کامیاران با اشاره به اینکه این طرح با همکاری مرکز مثبت زندگی ۲۲۳۳ و موسسه خیریه باقیات و صالحات در حال انجام است، اظهار داشت: تشخیص و درمان به موقع آمبلیوپی قبل از سنین طلایی ۳ تا ۶ سال، افزایش آگاهی مردم به خصوص والدین در مورد آمبلیوپی، اهمیت تشخیص و درمان آن و در نهایت کاهش شیوع و بروز نابینایی از اهداف اجرایی کردن این طرح در سطح کشور است.

در ادامه باتمانی با اشاره به رایگان بودن تمامی مراحل درمان از تجویز عینک تا عمل جراحی، هدف از اجرای هر ساله این طرح را شناسایی کودکان مشکوک به تنبلی چشم و انواع بیماری های چشمی دانست و افزود: این طرح در شهرستان کامیاران به صورت مستمر در حال پیگیری است و تمامی روستاهای شهرستان نیز مورد پوشش قرار می گیرند.

آمبلیوپی یا تنبلی چشم یک مشکل چشمی است که حدود ۲ تا سه درصد افراد جامعه گرفتار آن هستند و اگر به موقع و درسنین طلایی کودکی درمان نشود باعث اثرات جدی بر زندگی آن ها می شود. در این بیماری، معمولاً در یک چشم که به آن چشم تنبل یا آمبلیوپ می گویند، دید مرکزی به خوبی تکامل نمی یابد. در صورت عدم درمان آمبلیوپی، کاهش دید تا آخر عمر باقی می ماند.

کد خبر 80074

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد