به گزارش روابط عمومی بهزیستی ایلام، مدیر کل بهزیستی ایلام در این خصوص توضیح داد: این تفاهم نامه در اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و نظر به اهمیت توسعه فعالیتهای آموزشی، توانبخشی، تربیتی و حمایتی مورد نیاز گروه های دارای معلولیت و اهمیت تقویت ارتباطهای بین بخشی در جهت گسترش کمی و کیفی این خدمات منعقد شده است.
وی موضوع این تفاهم نامه را همکاری دو جانبه در راستای گسترش فعالیتهای آموزشی، توانبخشی و حمایتی و تبادل تجارب بین دو اداره در چارچوب قوانین و مقررات طرفیت و بر مبنای مفاد این تفاهم نامه برشمرد و مدت زمان آن را به مدت یکسال عنوان کرد.
وی خدمات مورد نیاز به موارد ارجاعی از سوی طرفین بر اساس ضوابط درون سازمانی، همکاری در تدوین برنامه های آموزشی، توانبخشی، فرهنگی و ورزشی، فراهم کردم تسهیلات لازم جهت برخورداری از بانکهای اطلاعاتی، ارتقا آگاهی در خصوص روند ارایه خدمات به گروه های هدف،هم اندیشی به منظور هماهنگ سازی منابع آموزشی، انتقال دانش و تجارب آموزشهای حرفه ای و شیوه های آماده سازی شغلی افراد دارای معلولیت و همکاری فنی در اجرای مناسب سازی فضای آموزشی را از جمله تعهدات مشترک این تفاهم نامه عنوان کرد.
نورعلیوند تعهدات این اداره کل را شامل ارایه خدمات مشاوره و توانبخشی، پذیرش نوآموزان و دانش آموزان دارای معلولیت نیازمند خدمات توانبخشی در مراکز ذیربط با معرفی آموزش و پرورش استثنایی، همکاری در تامین و ارایه تجهیزات توانبخشی مورد نیاز نوآموزان و دانش آموزان، شناسایی افراد دارای معلولیت نیازمند خدمات آموزشی در مناطق روستایی، عشایری و حاشیه شهرها از طریق برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه، ارجاع کودکان 4تا 6ساله خدمات گیرنده از مراکز توانبخشی بهزیستی جهت ارزیابی آموزشی به آموزش و پرورش استثنایی و همکاری در اجرای فرآیند آموزشهای مهارتی و حرفه آموزی به منظور جذب در مشاغل حمایتی برای دانش آموزان استثنایی پس از فراغت از تحصیل را از جمله تعهدات این اداره کل در این تفاهم نامه عنوان کرد.
وی تعهدات آموزش و پرورش استثنایی در این تفاهم نامه را ارایه خدمات آموزشی به موارد ارجاعی از سوی بهزیستی، همکاری در تهیه، متناسب سازی و بومی سازی محتوا و رشته های آموزشی ویژه افراد دارای معلولیت، ارجاع نوآموزان و دانش آموزان دارای معلولیت به مراکز بهزیستی، در اختیار گذاشتن منابع آموزشی برای آماده کردن کودکان دارای معلولیت جهت پذیرش موفق در مدارس و ارجاع دانش آموزان دارای معلولیت ترخیص شده از مدارس استثنایی به مراکز بهزیستی برشمرد.
نظر شما