ابلاغ ماده ۲۶ خدمات به کودکان در معرض آسیب اقدام خوب دولت سیزدهم/ راه‌اندازی EOC  اورژانس اجتماعی در سال ۱۴۰۱

مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از تخصیص بودجه اختصاصی برای اورژانس اجتماعی در بودجه سال ۱۴۰۱ و راه‌اندازیEOC (Emergency Operations Center ) اورژانس اجتماعی خبر داد و گفت: یکی از اتفاقات خوب که در دولت سیزدهم ابلاغ ماده ۲۶ خدمات به کودکان در معرض آسیب است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «محمود علیگو» مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری نمایشگاه دستاوردهای ۶ ماهه وزارت مردمی موضوع آسیب‌های اجتماعی را پرچالش برشمرد و گفت: وقایعی که در شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی اثرگذار است به شدت مولتی فاکتور است و همه تاثیرات قابلیت مدیریت ندارد و ما در جایگاه پسیوی در این موضوع قرار داریم.

 مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به فعالیت اورژانس اجتماعی، تصریح کرد: خط ۱۲۳ به عنوان تنها خط تماس اضطراری، فعالیت سیار و خودرویی اورژانس اجتماعی، استقرار ۳۶۵ مرکز مداخله در بحران در شهرهای سراسر کشور و فعالیت پایگاه‌ خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین با نگاه توسعه‌محلی، ۴ فعالیت اورژانس اجتماعی است.

وی با بیان اینکه ۳ هزار و ۹۴۵ نفر در مراکز مداخله در بحران همکاری می‌کنند، گفت: از این تعداد ۳ هزار ۳۵۲ نفر نیروهای مددکار، روانشناس و حقوقی هستند که در مجموعه سازمان بهزیستی کشور خدمت ارائه می‌کنند.

علیگو، ادامه داد: ۷۴ شهر  و شهرستان کشور اورژانس اجتماعی ندارند ولی لزوما به این معنا نیست که قانون برنامه ششم اجرا نشده است بلکه این قانون به شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت اشاره کرد است لذا براساس قانون تنها ۴ شهر بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت آن هم به سبب مسافت ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری با نزدیکترین اورژانس اجتماعی است که به زودی اورژانس اجتماعی در این شهرها مستقر می‌شود.

مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، اذعان کرد: حوزه فعالیت اورژانس اجتماعی آسیب‌دیدگان اجتماعی اعم از کودک‌آزاری، همسرآزاری، معلول‌آزاری، خودکشی و کودکان خیابانی، افراد آسیب‌دیده اجتماعی است.

وی با اشاره به پاسخگویی فعال خط ۱۲۳ در اقصی نقاط کشور، گفت: در سال ۱۴۰۰ اصلی‌ترین بحران در حوزه آسیب‌های اجتماعی کودک‌آزاری است بطوری که در سال جاری کودک‌آزاری دو برابر بیشتر از همسرآزاری گزارش شده و این نگران‌کننده است و نیازمند توجه بیشتر می‌باشد اما این آمار از سال ۱۳۹۹ کمتر است که یکی از علل آن تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان است و همچنین طراحی اقدامات مداخله‌ای دقیق که همه دستگاه‌ها همچون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور، قوه قضائیه و ... به خوبی این موضوع را با هماهنگی پیش می‌برند.

علیگو درخصوص مداخلات سیار اورژانس اجتماعی، گفت: سازمان بهزیستی کشور در مداخلات کودک‌آزاری بالای ۹۴ درصد خدمات سیار ارائه کرده است یعنی از ۱۰۰ تماس، ۹۴ تماس را خودروی اورژانس اجتماعی مداخله حضوری کرده است و بالای ۵۰ درصد مسئله در محل مرتفع شده است.

مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: براساس آمار پذیرش اورژانس اجتماعی بیشترین معضل کودک‌آزاری از جنس مسامحه و غفلت است؛ یکی از اتفاقات خوب که در دولت سیزدهم رخ داد، ابلاغ ماده ۲۶ خدمات به کودکان در معرض آسیب است بطوری که NGOها و مراکز مددکاری اجتماعی می‌توانند با اخذ مجوز برای کودکان آسیب‌دیده مرکزی ایجاد کنند.

وی از تخصیص بودجه اختصاصی برای اورژانس اجتماعی در بودجه سال ۱۴۰۱ خبر داد و در پایان یادآور شد: ۱۲۹ شهر خدمات خودرویی اورژانس اجتماعی استیجاری دارند که این خود آسیب است که خوشبختانه بودجه برای بازسازی و خرید خودرو درنظر گرفته شده است؛ همچنین در سال آتیEOC (Emergency Operations Center ) اورژانس اجتماعی راه‌اندازی می‌شود.

کد خبر 53234

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =