۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
توانمند سازی زنان و خانواده

دفتر توانمندسازی خانواده و زنان جامعه ای سالم در پرتو تحکیم نهاد خانواده، حمایت های اجتماعی بهنگام و توانمندسازی همه جانبه زنان

دفتر توانمندسازی خانواده و زنان دفتری تخصصی و دانش محور است که با بهره گیری از رویکردی کل نگر به ارائه برنامه ها و حمایت های فردی، خانوادگی و اجتماعی می پردازد و موجب ایجاد فرصت های برابر، دستیابی به منابع موجود در جامعه و ارتقاء کیفیت زندگی و سرمایه اجتماعی گروه های هدف شده و در نتیجه توانمندسازی پایدار این اقشار را با مشارکت فعال آنان فراهم می آورد.

مأموریت

توانمندسازی و ارائه خدمات حمایتی به افراد و گروه هایی که بنا به دلایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از روال عادی زندگی بازمانده و در وضعیت اضطراری قرار دارند.

اسناد بالادستی

قانون تأمین زنان و کودکان و اصل سوم- اصل دهم- اصل بیستم- اصل بیست و یکم- اصل بیست و دوم- اصل بیست و نهم- اصل سی ام- اصل سی و یکم- اصل چهل و سوم قانون اساسی و ماده ۳۸- بند د- ماده ۳۹- ماده ۱۹۴- ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه

اهداف کلی

۱- افزایش و ارتقاء توانایی ها و مهارت های زیستی، روانی، اجتماعی و کیفیت زندگی جمعیت هدف.

۲- توانمندسازی خانواده های زن سرپرست.

اهداف اختصاصی

۱- شناسایی قابلیت ها و استعدادها، رغبت ها، خصیصه های روانشناختی، مهارت های فنی و حرفه ای، مسائل و مشکلات افراد و خانواده های خدمت گیرنده

۲- ارتقاء سطح دانش زنان سرپرست خانوار تحت پوشش در زمینه شیوه های مناسب روابط اجتماعی با یکدیگر و فرزندان

۳- دریافت خدمات تخصصی و حمایتی از مراکز و مؤسسات غیر دولتی جهت جامعه هدف

۴- فراهم آوردن زمینه های اشتغال و فعالیت مولد و پایدار جهت خانوارهای تحت حمایت سازمان، به منظور حفظ کرامت انسانی و ایجاد امنیت اجتماعی، اقتصادی و تأمین شرایط و موقعیت های پایدار برای خودکفایی نسبی آنان

۵- کمک به بهبود شرایط زندگی خدمت گیرندگان و دسترسی آنان به سطح مناسب زندگی

۶- توجه به نیازهای جسمی و روانی افراد و خانواده های نیازمند در جهت بهینه سازی خدمات و ارتقاء کیفیت زندگی جمعیت هدف از طریق سلامت نگری و سلامت محوری.

جامعه هدف

۱- زنان سرپرست خانوار و افراد تحت تکفل آنان

۲- زنان و دختران خودسرپرست

۳- افراد و خانواده های نیازمند

۴- کلیه خانواده هایی که به نحوی دچار بحران های اجتماعی و خانوادگی شده و یا در معرض آن هستند.

راهبردها

۱- شناسایی موانع بر سر راه توانمندسازی خانواده های خدمت گیرنده و برنامه ریزی برای مرتفع نمودن آن

۲- شناسایی مسائل و مشکلات خانوادگی و روابط اجتماعی خانواده های خدمت گیرنده و تلاش در جهت کاهش یا کنترل موانع آن.

۳- جلب مشارکت بخش غیر دولتی و کاهش تصدی دولت در امور اجرایی.

۴- ایجاد، توسعه و جهت دهی به فعالیت مراکز و مؤسسات غیر دولتی، با توجه به استعدادها و ظرفیت های موجود.

۵- تسریع و سهولت دستیابی خدمت گیرندگان به خدمات اجتماعی.

۶- فراهم آوردن زمینه هایی در جهت بهبود وضع تغذیه جمعیت هدف.

۷- تعیین سطوح توانمندی خدمت گیرندگان به منظور برنامه ریزی جهت سطح بندی خدمات قابل ارائه به آنان

عناوین برنامه ها و فعالیت های دفتر

۱- خدمات حمایتی مستمر برای خانواده های زن سرپرست و نیازمند در قالب ارائه مستمری ماهیانه

۲- اجرای مداخلات توانمندسازانه برای خانواده های تحت پوشش منجر به خروج از چرخه حمایت مستمر ماهیانه

۳- بهبود معیشت و توانمندسازی اقشار آسیب پذیر اقتصادی

در قالب برنامه تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی از طریق تشکیل گروه های خودیار و دسترسی این افراد به تسهیلات بانکی بدون ضامن

۴- ظرفیت سازی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش و پشت نوبت از طریق اجرای برنامه گروه های همیار زنان سرپرست خانوار

۵- ظرفیت سازی در بخش غیر دولتی در قالب کلینیک های مددکاری اجتماعی به منظور تحقق اهداف رفاه اجتماعی با کمک بخش غیر دولتی

۶- خدمات بیمه ای به عنوان چتر محافظتی برای گروه های هدف، در قالب ۱- بیمه اجتماعی زنان و دختران روستایی و عشایری ۲- بیمه تأمین اجتماعی زنان شهری

۷-  تشکیل و توسعه گروه های توسعه محلی با تاکید بر مددکاری جامعه ای  به منظور کاستن از مشکلات مبتلابه جوامع محلی باتکیه بر خرد جمعی و قابلیت های بازساختی جوامع محلی و تحقق هدف کاهش فقر قابلیتی

۸- تأمین ودیعه مسکن زنان سرپرست خانوار نیازمند جهت دسترسی به سرپناه و اسکان موقت

۹- فعالیت بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان عضو خانواده های نیازمند با هدف ارتقاء سطح سواد، دانش و آگاهی فرزندان عضو خانواده های تحت پوشش و نیز کاهش افت تحصیلی و ترک تحصیل و در نتیجه آسیب های اجتماعی در اعضاء خانواده های تحت پوشش

۱۰- پرداخت کمک هزینه شهریه دانشجویان به منظور ایجاد فرصت های برابر برای افراد و اعضای خانواده های نیازمند تحت پوشش شاغل به تحصیل در دانشگاه ها

۱۱- خرید خدمات تخصصی و برون سپاری خدمات در قالب واگذاری پرونده های خانواده های تحت پوشش به مراکز غیر دولتی در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و کوچک سازی بخش دولتی

۱۲- کمک هزینه ارائه خدمات اجتماعی به خانواده های دارای فرزند چندقلو در راستای محافظت و حفظ کیفیت زندگی و مراقبت از نیازهای ویژه خانواده های دارای فرزندان چندقلو

۱۳- تسهیل دسترسی به مداخلات مددکاری اجتماعی در مراقبت از خانواده با رویکرد مدیریت مورد و برگزاری دوره های دانش افزایی ویژه مددکاران کلینیک های مددکاری اجتماعی با رویکرد مدیریت مورد و برگزاری دوره های دانش افزایی ویژه مددکاران کلینیک های مددکاری اجتماعی.

۱۴- آموزش مهارت های زندگی با همکاری مرکز پیشگیری سازمان به منظور فراهم آوردن زمینه های توانمندسازی پایدار و ارتقاء سطح بهداشت روان و پیشگیری از آسیب های روانی- اجتماعی جامعه هدف به ویژه زنان سرپرست خانوار و اعضای خانواده ایشان

۱۵- کمک به تغذیه مادران باردار و شیرده به منظور برخورداری و دسترسی به غذای سالم و مناسب در برخی از استان های محروم

۱۶- طرح غربالگری جسمی زنان سرپرست خانوار به منظور ارتقاء سطح سلامت زنان خانواده های تحت پوشش

کد خبر 27033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =