به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «آناج»، جواد آهنگری: سفر نظارتی رئیس اداره راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور به استان آذربایجان شرقی، فرصت ارزشمندی بود برای حضور در عرصه عمل و مشاهده مستقیم فرایندهای خدمترسانی و رصد اثربخشی که امکان واکاوی عمیق نقاط ضعف و قوت و شناسایی دقیق ظرفیتهای قابل توسعه را فراهم میآورد و زمینهساز تدوین برنامهای مبتنی بر واقعیتهای میدانی برای شتاببخشی به کیفیسازی خدمات و استقرار الگوی یکپارچه خدمترسانی در سطح کشور میشود.
عقیلی در این نشستها، بر چهار محور کلان تأکید کرد: تحول در معماری خدمترسانی از طریق استقرار «پرونده واحد مددجو»، استقرار نظام نظارتی پیشرفته مبتنی بر رتبهبندی عملکردی، تحقق عدالت سازمانی در توزیع منابع و دسترسی به خدمات و توانمندسازی ساختاری مراکز از طریق توسعه سرمایه انسانی و زیرساختها.
از دستاوردهای عملیاتی این گفتگو میتوان به تدوین دستورالعمل اصلی مراکز، طراحی شیوهنامههای تخصصی، برنامهریزی برای افزایش ظرفیت مراکز و تعامل سازنده با مجلس برای تأمین اعتبارات اشاره کرد. این اقدامات، گام بلندی در راستای نهادینهسازی نظام خدمترسانی یکپارچه، هوشمند و عادلانه به شمار میرود.
آنچه در ادامه میخوانید، گزارشی جامع از نشست خبری و مهمترین محورهای مطرح شده توسط رئیس اداره راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی ستاد بهزیستی کشور، در جریان سفرکاری و نظارتی به استان آذربایجانشرقی است . در این نشست، عقیلی ضمن تشریح جزئیات این سفر، به تبیین برنامههای آتی مراکز مثبت زندگی پرداخت.
جزئیات سفر نظارتی به آذربایجان شرقی
آیدا عقیلی، رئیس اداره راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه فشرده بازدید از مراکز مثبت زندگی در این استان گفت: در راستای نظارت، هدایت و ارتقای عملکرد مراکز مثبت زندگی، بلافاصله پس از ورود به تبریز، بازدید از چهار مرکز مثبت زندگی در این شهر را آغاز کردیم و روز بعد نیز با سفر به شهرستانهای مراغه، عجبشیر و بناب، بازدیدها را ادامه دادیم که در مجموع از ۱۳ مرکز، بازدید فنی صورت گرفت. وی افزود: همچنین در نشست صمیمی و تخصصی با اعضای هیئت مدیره کانون مراکز مثبت زندگی و کارگروه مراکز مثبت زندگی استان با حضور اعضای شورای اداری بهزیستی و روسای مراکز مثبت زندگی استان، مسائل، چالشها و راهکارهای مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
جزئیات سفر نظارتی به آذربایجان شرقی
آیدا عقیلی، رئیس اداره راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه فشرده بازدید از مراکز مثبت زندگی در این استان گفت: در راستای نظارت، هدایت و ارتقای عملکرد مراکز مثبت زندگی، بلافاصله پس از ورود به تبریز، بازدید از چهار مرکز مثبت زندگی در این شهر را آغاز کردیم و روز بعد نیز با سفر به شهرستانهای مراغه، عجبشیر و بناب، بازدیدها را ادامه دادیم که در مجموع از ۱۳ مرکز، بازدید فنی صورت گرفت. وی افزود: همچنین در نشست صمیمی و تخصصی با اعضای هیئت مدیره کانون مراکز مثبت زندگی و کارگروه مراکز مثبت زندگی استان با حضور اعضای شورای اداری بهزیستی و روسای مراکز مثبت زندگی استان، مسائل، چالشها و راهکارهای مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
اهداف سفر؛ نظارت، هدایت و اصلاح
عقیلی هدف اصلی این سفر را نه تنها نظارت، بلکه «هدایت و اصلاح» عنوان کرد و افزود: در این سفر به ارزیابی همزمان عملکرد سه رکن ستاد کشوری، ستاد استانی و خود مراکز پرداختیم تا با شناسایی نقاط قوت و ضعف، برنامه اصلاحی گامبهگام تدوین کنیم.
تمرکز بر اصلاح و ارتقای عملکرد
وی با اشاره به نتایج بازدید از تعدادی از مراکز مثبت زندگی در شهرستانها اظهار داشت: هماهنگیهای بسیار خوبی در استان شاهد بودیم . عملکرد برخی مراکز، فراتر از انتظار و بسیار مطلوب بودند و بعضی مراکز دیگر نیز نیازمند دریافت راهنمایی و راهکارهای اصلاحی برای رفع تدریجی مشکلات بودند. رئیس اداره راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: تمرکز اصلی ما بیشتر بر بررسی نقاط ضعف و قوت مراکز، عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی و همچنین ارزیابی هماهنگیهای درونسازمانی بود.وی با تأکید بر رویکرد اصلاحمحور این بازدیدها افزود: هدف اصلی، ارائه راهکارهای اصلاحی و برنامهریزی برای ارتقاء سطح خدمات مراکز مثبت زندگی است.رئیس اداره راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: ما باید در استانها، ادبیات و عملکرد مشابه، یکپارچه و کارآمد و در سطح بهره وری بالا داشته باشیم. این مراکز که در قالب شبکه ای در محلات و با مشارکت شرکای کاری ایجاد شدهاند، در واقع بازوان اجرایی سازمان به شمار میروند.
عقیلی از دعوت کارشناسان استانهای همجوار برای همراهی در این بازدیدها خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت زمان و منابع، امکان بازدید از همه استانها وجود ندارد؛ بنابراین، در هر سفر، از کارشناسان استانهای همجوار دعوت میکنیم تا ضمن همراهی، تبادل دانش و تجربه میان استانها و ستاد کشور صورت گیرد.
برنامهریزی برای بهبود مستمر
وی با اشاره به ضرورت ارتقای تدریجی مراکز اظهار داشت: مراکز مثبت زندگی باید در هر جایگاهی که هستند، گامبهگام ارتقاء یابند. برای این منظور، برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت باید توسط مدیران استانی و شهرستانی تدوین شود. فرآیند بهبود عملکرد باید هر شش ماه برای تمامی مراکز تعریف شود.
مراکز مثبت زندگی؛ بازوان اجرایی سازمان
عقیلی نقش کلیدی این مراکز در اجرای برنامههای سازمان بهزیستی را چنین توصیف کرد: مراکز مثبت زندگی بهعنوان بازوان اجرایی سازمان در سطح محلات فعالیت میکنند. با بیش از ۲۵۰۰ مرکز در سراسر کشور، نقش مهمی در افزایش دسترسی مددجویان و اجرای طرحهای سازمان دارند. مددجویان دیگر نیازی به مراجعه به مراکز شهرستانی یا استانی ندارند و مسایل آنها توسط مددکاران بررسی و تحلیل شده و میتوانند خدمات لازم را در محل زندگی خود دریافت کنند.
ظرفیتسازی محلی با مشارکت مردمی
رئیس اداره راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اهمیت استفاده از منابع محلی گفت: مراکز مثبت زندگی باید با همکاری معاونت مشارکتهای مردمی، از ظرفیتهای محلی مانند گروههای جهادی، مساجد، هیئتها و اصناف و .. برای رفع نیازهای مددجویان بهرهبرداری کنند. مراکز باید نیازهای مددجویان را بهصورت مستمر احصا کرده و آماده ارائه به استان و شهرستان باشند تا در صورت دریافت اعتبارات، بلافاصله اقدامات لازم انجام شود.
مددکاری فعال با نگاه خانوادهمحور
عقیلی بر اهمیت مددکاری فعال و حضور مددکاران در منازل مددجویان تأکید کرد: ما باید مسائل را در دل خانواده ببینیم و نظام مسایل خانواده را بررسی و راهکار ارایه کنیم نه خود فرد را . اگر فرزند معلولی در خانوادهای با پدر معتاد زندگی کند، منابع حمایتی بدون درمان پدر ممکن است بیاثر یا حتی آسیبزا باشند. بنابراین، برنامههای درمانی و ارجاعی برای اعضای خانواده نیز باید در دستور کار مراکز قرار گیرد و در حقیقت بتوانیم آسیب را کاهش بدهیم.
خانوادهمحوری؛ ستون اصلی خدمات مددکاری
عقیلی با اشاره به رویکرد خانوادهمحوری مراکز مثبت زندگی گفت: یکی از اصول بنیادینی که مراکز مثبت زندگی براساس آن شکل گرفتند، توجه به نظام مسائل خانواده است. مددکاران ما به صورت فعال به منازل مددجویان مراجعه میکنند و مسائل را در بستر خانواده بررسی میکنند. در نظارتهای ستادی و استانی، عملکرد مددکاران از این منظر بهطور دقیق ارزیابی میشود تا اطمینان حاصل شود که برنامههای مداخلهای متناسب با شرایط خانوادگی مددجو، طراحی شدهاند.
وقتی دست در دست هم کرامت میآفرینیم
سخن پایانی آنکه، تحقق آرمانهای بلند سازمان بهزیستی برای ارتقای کیفیت زندگی جامعه هدف، در گرو «همافزایی، همدلی و همگرایی» تمامی نهادهای تصمیمساز، شرکای کاری و آحاد مردم است. آنچه امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم، تبدیل ارادههای پراکنده به حرکتی یکپارچه و ملی است؛ حرکتی که از مسیر تفاهم و اشتراک مساعی، بر پیچیدهترین چالشهای حوزه اجتماعی فائق خواهد آمد.در پرتو این باور جمعی و با توکل به خداوند متعال، میتوان به آیندهای روشن امیدوار بود؛ آیندهای که در آن، استقرار کامل نظام خدمترسانی هوشمند، عادلانه و مبتنی بر کرامت انسانی را در اقصی نقاط میهن عزیزمان شاهد خواهیم بود.در چنین چشماندازی، مراکز مثبت زندگی، بی تردید به کانونهای پویای مهرورزی و توانمندسازی بدل شده و بهبود مستمر کیفیت زندگی تکتک هموطنان، آرمان محققشده همه ما خواهد بود.












نظر شما