دررسانه | مدارس باید کانون تحولات اجتماعی شوند

حسینی گفت: مدرسه باید کانون تحولات اجتماعی و محلی باشد، آیا مدرسه که جایگاه محله است، آموزش و پرورش تاکید برای تامین مربی و معلم دارد اما مثلاً قانون به معلم اجازه نمی‌دهد بعد از ظهرها بیاید و فعالیت کند، در حالی که پزشک، مهندس، پیرزن، پیرمرد، نوجوان و همه اقشار می‌توانند در ساعاتی از روز در مدرسه خدمت ارائه دهند و خدمت بگیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اردبیل،  سید جواد حسینی - معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در آئین طرح ملی سلامت اجتماعی محله محور «سلام» در مدیر دارالفنون اردبیل گفت: سلامت اجتماعی محله محور، رویکردی است که در نظام جمهوری اسلامی ایران و اندیشه‌های امام خمینی (ره)، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و یکی از راهبردهای دولت و ریاست جمهوری با عنوان «محله‌محوری» تجلی یافته است و این رویکرد با هدف ارائه خدمات آسان، در دسترس، فراگیر، استاندارد و عادلانه به مردم مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: مسئله این‌گونه بیان می‌شود که گویا ما به همه افراد جامعه خدمات ارائه نمی‌دهیم و عده‌ای از این خدمات جا می‌مانند و همچنین، به نظر می‌رسد کیفیت خدمات ارائه شده کافی نیست و باید ارتقا یابد و نکته سوم این است که خدمات ما در برخی موارد عادلانه نیست، به این معنا که گروه‌هایی که نیازمند خدمات بیشتر و با کیفیت‌تر هستند، به اندازه کافی از این خدمات بهره‌مند نمی‌شوند و این همان عدالتی است که دستیابی به آن آسان، تسهیل‌ شده و در دسترس نیست و همواره هدف انقلاب اسلامی بوده است.

حسینی اظهار داشت: اکنون، آقای پزشکیان در دولت چهاردهم، با هدف تجلی عمیق‌تر و با کیفیت‌تر این اهداف بلند انقلاب اسلامی، اندیشه‌های امام خمینی (ره)، آرمان‌های شهدا و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، «محله‌محوری» را به عنوان یک راهبرد مطرح کرده‌اند و محله‌محوری هدف نیست، بلکه راهی برای رسیدن به هدف است و در حال حاضر در دستگاه‌های مختلف به شیوه‌های گوناگون پیگیری می‌شود و این اقدام بسیار مثبت است، اما نیازمند نظم و نسق شفاف است.

معاون وزیر افزود: ابتدا باید مشخص کنیم که ما در چارچوب بند هشت محله‌محوری قرار داریم و هر فرد در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت آموزش و پرورش باید بداند که طرح محله‌محور خود را در کجا و چگونه ارائه دهد و این طرح در راستای اهداف انقلاب و با هدف ارتقای سلامت اجتماعی تدوین شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: دو سؤال اساسی مطرح است؛ که چرا مدرسه به عنوان کانون این طرح انتخاب شده است، و اصولاً برای بحث محله‌محوری چه اقداماتی می‌خواهیم انجام دهیم، انتخاب مدرسه به عنوان کانون این طرح دلایل روشنی دارد، مدرسه از امکانات کافی برای اجرای این طرح برخوردار است به عنوان مثال، برای برگزاری ورزش‌های محلی، مدرسه دارای میدان ورزشی است، برای برگزاری نشست‌های گوناگون با اندیشمندان، سالن اجتماعات در اختیار داریم، برای فعال کردن گروه‌های مختلف در بعد از ظهرها، سی کلاس در مدرسه وجود دارد و برای مدیریت این مکان، مدیر مدرسه حضور دارد و برای ارائه خدمات نظافتی و غیره، خدمتگزار در مدرسه مشغول به کار است، همچنین، انجمن اولیا و مربیان به عنوان یک مجموعه مردمی، هدایت این فعالیت‌ها را بر عهده دارد.

حسینی یادآور شد: علاوه بر این، حمایت دولت نیز در اختیار ماست و از همه مهم‌تر، نظام تعلیم و تربیت و سند تحول بنیادین به عنوان مهم‌ترین سند فرادستی، پشتیبان این طرح هستند و در سند تحول بنیادین، یکی از بندهای اساسی این است که مدرسه باید به کانون فعالیت‌های اجتماعی و تربیتی تبدیل شود.

وی خاطر نشان کرد: مدرسه باید کانون تحولات اجتماعی و محلی باشد، آیا مدرسه که جایگاه محله است، آموزش و پرورش تاکید برای تامین مربی و معلم دارد اما مثلاً قانون به معلم اجازه نمی‌دهد بعد از ظهرها بیاید و فعالیت کند، در حالی که پزشک، مهندس، پیرزن، پیرمرد، نوجوان و همه اقشار می‌توانند در ساعاتی از روز در مدرسه خدمت ارائه دهند و خدمت بگیرند.

معاون وزیر اذعان داشت: اکنون مدرسه در چنین وضعیتی قرار دارد و سند تحول بنیادین هم همین را می‌گوید، لذا ما با این پشتوانه کار را شروع کرده‌ایم، مدرسه در همه جا هست، شما در دورترین نقاط هم که از دولت خبری نیست، یک پرچم جمهوری اسلامی ایران را بر بام مدرسه می‌بینید و هم اکنون بیش از ۱۵۰ هزار مدرسه در کشور داریم.

حسینی تصریح کرد: به همین دلیل، در گام اول در هر مرکز استان یک مدرسه، در گام دوم در ۷۳۵ منطقه آموزش و پرورش ۷۳۵ مدرسه و در گام سوم در تمام مدارس کشور، آن‌ها را به کانون فعالیت‌های اجتماعی، مدارس باز، مدرسه محلی و محله‌ای تبدیل خواهیم کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: سازمان بهزیستی ۱۱ هزار گروه تسهیل‌گر داوطلب و ۱۳۰ هزار داوطلب متخصص دارد و در همین ایام جنگ ۱۲ روزه، یک فراخوان دادیم و ۲۴ هزار پزشک، روانپزشک و مددکار برای ارائه خدمات داوطلبانه ثبت‌نام کردند.

وی افزود: دوم اینکه در هر محله‌ای نوجوانانی داریم به ویژه در سنین ۱۳ تا ۱۸ سال که اتفاقاً دانش‌آموز هم هستند، متأسفانه اغلب استعدادهای این بچه‌ها شناسایی نمی‌شود، ما در هر مدرسه‌ای، بچه‌های آن محل را در طرح غربالگری استعداد شرکت می‌دهیم و با بهترین و استانداردترین سنجش‌ها، تمایلات تحصیلی، تمایلات شغلی، ویژگی‌های شخصیتی و توان و استعدادهای عمومی آنها شناسایی می شود.

معاون وزیر یادآور: سوم اینکه جمعیت کشور ما به شدت به سمت سالمندی پیش می‌رود و ما پرسرعت‌ترین جمعیت دنیا در این زمینه هستیم، البته در حال حاضر سالمندترین کشور دنیا نیستیم، اما پرسرعت‌ترین کشور دنیا برای رسیدن به این وضعیت هستیم و سالمندان ما به توانمندسازی، فرصت‌آفرینی، اوقات فراغت، بهداشت و استفاده از ظرفیت‌هایشان نیاز دارند که این طرح می تواند کمک شایانی به این مسئله بکند.

کد خبر 154868

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد