به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ سالن ۲۷ نمایشگاه بین المللی سالنی است که در بیست و هشتمین نمایشگاه الکامپ در اختیار معرفی امکانات و نرم افزارهای حوزه فناوری اطلاعات نهادها و سازمان های دولتی قرار گرفته است. از سال ۱۳۶۹ که نخستین نمایشگاه بین المللی کامپیوتر، برق، الکترونیک و ارتباطات در تهران برگزار شد تا امسال که شرکت ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی در حوزه های مختلف کاری فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی؛ جدیدترین دستاوردهای خود را در نمایشگاه الکامپ به نمایش گذاشته اند، بستری برای معرفی نوآوری ها و تکنولوژی های جدید در کشور فراهم شده است و این نمایشگاه نقش مهمی در تقویت و توسعه صنعت فناوری داخلی ایفا کرده است.
این نمایشگاه قرار بود در خرداد ماه برگزار شود که به دلیل اتفاقاتی که در جنگ ۱۲ روزه افتاد، تاریخ نمایشگاه به سوم تا ششم مهرماه تغییر پیدا کرد.همچنین قبل از شروع نمایشگاه تصمیم بر این شد که تمامی سازمان ها و نهادهای تابعه وزارت رفاه با هم به صورت متحدالشکل و در کنار هم در سالن دولت الکترونیک (سالن ۲۷ نمایشگاه ) در کنار هم حضور داشته باشند.
میز سازمان بهزیستی در غرفه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در میانه سالن ۲۷؛ غرفه ای است که به تایید شاهدان برای بازدید کنندگان جذاب و اثر گذار بوده است و چندین نفر از مقامات کشوری از جمله وزیر اقتصاد، رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی؛ معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین سعید صالح رئیس مرکز برنامه ریزی، هوشمند سازی و امنیت فضای مجازی و سعید خادمی مشاور رئیس در امور فرابخشی و ارتباطات بهزیستی و برخی کارشناسان و مسئولان حوزه فناوری این سازمان از غرفه بهزیستی بازدید کرده اند و از نزدیک در جریان جدید ترین دستاوردهای این سازمان در حوزه فناوری اطلاعات قرار گرفته اند.
به دنبال ایجاد یک اکو سیستم یکپارچه دیجیتال در بهزیستی هستیم
دکتر سعید صالح رئیس مرکز برنامه ریزی، نوآوری، هوشمند سازی و امنیت فضای مجازی سازمان بهزیستی کشور در حاشیه بازدید از این نمایشگاه، گفت:سازمان بهزیستی با حضور در نمایشگاه الکامپ به دنبال ارائه آخرین فعالیت ها و دستاوردهایش در حوزه فناوری اطلاعات است. ضمن اینکه فضایی برای ارائه محصولات شرکت هایی که در حوزه هدف سازمان بهزیستی دستاوردهایی داشته اند؛ فراهم کنیم. بهزیستی به عنوان یکی از بال های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد زندگی بهتر برای عموم ملت ایران و به طور اخص گروه هایی که مطابق چارچوب های قانونی به عنوان جامعه تحت پوشش شناخته شده اند، لحاظ می شود.
وی افزود:در حال حاضر ۴۵ سامانه در مجموعه سازمان بهزیستی فعال هستند که ۱۹ سامانه به طور مستقیم به مردم و جامعه هدف ارائه خدمت می کنند و در سازمان بهزیستی به دنبال ایجاد یک اکو سیستم یک پارچه دیجیتال هستیم و گام های اولیه این کار برداشته شده است.
صالح گفت:یکی از فرایندهایی که مد نظر داریم یکپارچه سازی سامانه های سازمان و هدف دیگر ما استفاده از فناوری های نوین مثل هوش مصنوعی در ارائه خدمات ما در بستر فضای مجازی است. همچنین دربازدیدهایی که داشتیم توانستیم با شرکت های دیگری که در حوزه های امنیت داده فعالیت می کنند، ارتباطاتی داشته باشیم تا بتوانیم در زمینه ارتقای فناوری های سامانه های سازمان هم گام برداریم.
بهره گیری از نرم افزارهای تخصصی واقعیت مجازی در حوزه روانشناسی، توانبخشی و روان درمانی
سازمان بهزیستی در کنار معرفی سامانه هایی که به منظور تسهیل خدمات رسانی به جامعه هدف خود راه اندازی کرده است؛ از همکاری با یک شرکت دانشبنیان بهعنوان یکی از پیشگامان فناوری سلامت روان و درمان دیجیتال بهره مند شده است که نرمافزارهای واقعیت مجازی XR Medics هماکنون در بیش از ۶۰ مرکز روانپزشکی، روانشناسی و توانبخشی که برخی از آنها زیر نظر سازمان بهزیستی کشور فعالیت میکنند، مورد استفاده قرار گرفتهاند. این نرمافزارهای تخصصی واقعیت مجازی (Virtual Reality یا VR) در حوزههای متنوعی از درمانهای تخصصی کاربرد دارند؛ از درمان فوبیا (مانند فوبیای حیوانات یا ترس از ارتفاع) گرفته تا توانبخشی شناختی شامل تقویت توجه، حافظه کوتاهمدت، حافظه کاری، هماهنگی چشم و دست، انعطافپذیری شناختی و حل مسئله، توانمند سازی معلولین جسمی-حرکتی، تمرکز فکری، تمرینهای حافظه و آرامش و... که این تکنولوژی در اختیار کلینیکهای مددکاری و روانشناسی قرار می گیرد تا باعث بازتوانی شود.
این محصولات همچنین در درمان اختلال ADHD (بیشفعالی) و در مدیریت و کاهش اضطراب اثربخشی بالایی داشتهاند. در کنار آن، بخش فیزیوتراپی با واقعیت مجازی این شرکت، امکان بازتوانی حرکتی بیماران پس از آسیبها و جراحیها را در محیطی ایمن و انگیزشی فراهم میسازد. علاوه بر این، XR Medics در حال توسعه برنامهای اختصاصی برای درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) مرتبط با جنگ ۱۲ روزه اخیر است.
قابلیتهای شاخص این نرمافزارها شامل شخصیسازی فرآیند درمان و ارائه گزارشهای پیشرفت فردی است که موجب ارتقای کیفیت خدمات روانشناسی و توانبخشی میشود و سازمان بهزیستی کشور حمایت از چنین دستاوردهای دانشبنیانی را گامی مؤثر در مسیر ارتقای سلامت جامعه، توسعه فناوریهای بومی و کاهش هزینههای درمانی میداند.
دسترس پذیر کردن محصولات برای افراد دارای معلولیت راهی مطمئن برای توانمند سازی و تلفیق اجتماعی
سازمان بهزیستی با یک شرکت دانش بنیان که به ساخت تجهیزاتی برای افراد با درجه های متفاوت بینایی پرداخته است، همکاری می کند. این تجهیزات می تواند به توانمندسازی و تلفیق اجتماعی این افراد کمک شایانی کند.
یکی از این تجهیزات، دستگاه بزرگنمایی دیجیتالی است که به محض قرار گرفتن دستگاه روی متن می تواند تا ۴۸ برابر بزرگنمایی داشته باشد و با توجه به درجه بینایی و نوع بیماری این افراد رنگ های پس زمینه را برای آنان تغییر می دهد. این دستگاه برای مطالعه فرد کم بینا مناسب است و بر روی صفحه تلفن همراه نیز قابل استفاده است. همچنین استفاده از این دستگاه بر روی صفحه تلویزیون نیز امکان پذیر است که البته هنوز به طور کامل محقق نشده است و در دست تحقیق و اجراست.
همچنین دستگاه دیگری نیز توسط این شرکت معرفی شده است که می تواند متون و فایلهایی که در اختیارش قرار می گیرد گویا کند و البته زبان فارسی و انگلیسی به صورت پیش فرض بر روی دستگاه پیش بینی شده است و زبان های دیگر نیز قابل اجرا خواهد بود.
دستگاه اعلام تشخیص رنگ برای ست کردن لباس ها در اشخاص نابینا، ساعت هایی که با استفاده از تکنولوژی لمسی به تشخیص ساعت کمک می کنند، دستگاه تبدیل متون به فایل های بریل، عصاهای هوشمند که به صورت کشویی جمع و کوچک می شوند و حسگرهایی برای اعلام موانع به افراد نابینا دارند و... و همه این ها به منظور دسترس پذیری و استقلال هر چه بیشتر نابینایان فراهم شده است.
نکته جالبی که در صحبت های خانم مهندس سخایی مدیرعامل شرکت (که به معرفی این تجهیزات می پردازد) به چشم می خورد، استفاده از کلمه «دسترس پذیری تجهیزات» به جای مناسب سازی است و این نکته سنجی نشانگر توجه به رسالت حقیقی سازمان بهزیستی و فراگیری این کلمه به مفهوم واقعی آن است.
مهندس نیکپور از حوزه فناوری اطلاعات سازمان بهزیستی کشور نیز با اشاره به اهمیت حضور بهزیستی در این نمایشگاه، می گوید:بیتردید این نمایشگاه دستاوردهای بسیار خوبی برای سازمان بهزیستی داشت و امسال حضور بسیار پررنگی در نمایشگاه داشتیم.بهزیستی توانمندیهای خود و همچنین حمایت و اعتماد به شرکت های دانش بنیان را در این نمایشگاه نشان داد.
وی می افزاید:معرفی تجهیزات توسط نمایندگان شرکتهای دانشبنیان در تمامی بازدیدهایی که وزرا و معاونین و روسای بانک ها از میز سازمان بهزیستی داشتند ؛بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
خدمات سازمان بهزیستی کشور در طول دوره برگزاری نمایشگاه در قالب یک فایل پاورپوینت معرفی می شد و به سوالاتی که مراجعین داشتند هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری پاسخ داده می شد.
همچنین تعاملات خوبی نیز در صحبت با بیمه تامین اجتماعی، شرکت رایتل،سازمان فنی حرفه ای، بانک توسعه تعاون و بانک رفاه و... در خصوص تسهیل شرایط مددجویان ایجاد شد.
نظر شما