میانگین مناسب‌سازی در سازمان‌ها ۵۶ درصد / بیشترین ضعف مناسب‌سازی در آسانسورها/تقدیر از دستگاه‌های برتر

در سی و چهارمین ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور گزارش تحلیلی بررسی وضعیت مناسب‌سازی در سازمان‌های دولتی ارائه شد که میانگین مناسب‌سازی در دستگاه‌های دولتی کشور حدود ۵۶ درصد است. بیشترین ضعف در بخش آسانسور و سرویس بهداشتی دیده می‌شود همچنین مطرح شد که گزارش تهیه‌شده و رتبه‌بندی دستگاه‌ها و استان‌ها در حوزه مناسب‌سازی، طی نامه‌ای به تمامی استانداری‌های سراسر کشور، رئیس سازمان اداری و استخدامی و همچنین معاون اول رئیس‌جمهور اعلام شود و در جلسه‌ای نیز دستگاه‌ها و شهرداری‌هایی که موفق به کسب رتبه‌های برتر در زمینه دسترس‌پذیری شده‌اند، مورد تقدیر قرار گیرند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، سی و چهارمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور روز "سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۴" در محل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار شد.

در این جلسه، سید جواد حسینی؛ رییس سازمان بهزیستی کشور، مسعود نصرتی؛ رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، سالار قاسمی؛ رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط و جامعه افراد دارای معلولیت حضور داشتند.

در این جلسه مباحث مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و گزارشی از وضعیت مناسب سازی ساختمان دستگاه‌های اجرایی برای تردد آسان افراد دارای معلولیت در طول ۴ سال گذشته ارائه شد همچنین نمایندگان جامعه افراد دارای معلولیت بخشی از مشکلات خود را مطرح کردند.

۵۶ درصد میانگین اجرای مناسب‌سازی در دستگاه‌های اجرایی

غلامرضا رضایی‌فر؛ رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور در این نشست گفت: از سال ۱۳۹۶ موضوع مناسب‌سازی در جشنواره شهید رجایی مطرح و به صورت عملیاتی اجرا شد. در واقع، واحدهای اجرایی ساختمان‌های دولتی تحت ارزیابی قرار می‌گیرند و امسال تحلیلی انجام دادیم از اقداماتی که در سال ۱۴۰۳ در حوزه مناسب سازی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برای تهیه این تحلیل، بازدیدها در دو سطح ملی و استانی انجام شد، در سطح استانی نزدیک به ۲۴ هزار ساختمان مورد بازدید و ارزیابی قرار گرفت. همچنین حدود ۷۰ دستگاه اجرایی در ۳۱ استان و ۴۵۰ شهر تحت بررسی بودند. در سطح ملی نیز ۱۲۵ دستگاه مورد ارزیابی قرار گرفت که مجموعا ۳۴۵ ساختمان بازدید شده‌اند.

رضایی‌فر افزود:حدود ۴۸۰ نفر از نیروهای کارشناسی سازمان بهزیستی در این طرح همکاری داشتند و ارزیابی بر اساس ۴ شاخص اصلی شامل ورودی ساختمان، فضای بهداشتی، سطح شیبدار و آسانسور انجام می‌شود. ابتدا دستگاه‌ها خوداظهاری می‌کنند و پس از ارسال گزارش، بازدید میدانی صورت می‌گیرد و امتیاز ثبت می‌شود. در مواردی که اعتراض وجود داشته باشد، بررسی و بازدید مجدد انجام می‌شود و ثبت نهایی در سامانه صورت می‌گیرد. این فرآیند از بهمن سال گذشته تا تیر ماه امسال ادامه داشته است.

رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور بیان کرد: میانگین مناسب‌سازی در دستگاه‌های دولتی کشور حدود ۵۶ درصد است. بیشترین ضعف در بخش آسانسور و سرویس بهداشتی دیده می‌شود که نیازمند رسیدگی فوری است.در سال ۱۴۰۰ میانگین ارزیابی ۵۲ درصد بود که اکنون به ۵۶ درصد رسیده است. این یعنی طی چهار سال تلاش، جلسات و تخصیص بودجه تنها ۴ درصد افزایش در میانگین مناسب‌سازی داشته‌ایم یعنی متوسط رشد سالانه حدود یک درصد است. این نشان می‌دهد دستگاه‌های اجرایی هنوز به صورت جدی به موضوع مناسب‌سازی توجه لازم را ندارند.

تقدیر از دستگاه‌های برتر

 در ادامه این موضوع، سید جواد حسینی؛ رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: گزارش تهیه‌شده و رتبه‌بندی دستگاه‌ها و استان‌ها در حوزه مناسب‌سازی، طی نامه‌ای به تمامی استانداری‌های سراسر کشور، رئیس سازمان اداری و استخدامی و همچنین به آقای دکتر عارف؛ معاون اول رئیس‌جمهور اعلام شود. در جلسه‌ای نیز دستگاه‌ها و شهرداری‌هایی که موفق به کسب رتبه‌های برتر در زمینه دسترس‌پذیری شده‌اند دعوت شوند و با حضور آقای دکتر عارف مورد تقدیر قرار گیرند. همچنین به دستگاه‌هایی که همکاری و دقت کمتری داشته‌اند، تذکر داده شود تا در ادامه مسیر توجه بیشتری داشته باشند.

علی همت محمودنژاد؛ رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان در ادامه مباحث گفت: این هفته از راه آهن بازدیدی داشتیم که شرایط آن برای تردد افراد نابینا اصلا مناسب نیست در ستاد هماهنگی مصوبه‌ای داشته باشیم تا در شاخص‌های ارزیابی اجرای مناسب سازی توسط دستگاه‌های اجرایی، استفاده از خطوط بساوایی برای نابینایان مورد توجه باشد.

میانگین مناسب‌سازی در سازمان‌ها ۵۶ درصد / بیشترین ضعف در آسانسور و سرویس بهداشتی/تقدیر از دستگاه‌های برتر

نظام مهندسی ظرفیتی برای نظارت بر مناسب‌سازی

در این جلسه، وحید قربانی؛ مدیرکل دفتر فنی و برنامه‌ریزی عمرانی وزارت کشور در سخنانی گفت: در مقام مقایسه نمی‌توان شهرداری‌ها را با یکدیگر سنجید بلکه هر شهرداری باید بر اساس شرایط و استانداردهای خاص خود ارزیابی شود. به عنوان نمونه در هر شهر، شهرداری با مسائل متفاوتی در حوزه مناسب‌سازی روبه‌رو است که باید با توجه به واقعیت‌های همان شهر برای حل آن‌ها اقدام کند.

وی افزود: اعمال سیاست‌های مناسب‌سازی در فضاهای اداری تنها در مواردی امکان‌پذیر است که توسعه فضا یا ساخت‌وساز جدید در دستور کار باشد چراکه در همان زمان باید الزامات مناسب‌سازی رعایت شود. بسیاری از ساختمان‌های اداری موجود در گروه ساختمان‌های ناایمن و ناپایدار قرار دارند و عملاً امکان ایجاد تغییراتی همچون نصب آسانسور در ورودی‌ها یا سرویس‌های بهداشتی آن‌ها وجود ندارد بنابراین لازم است در آمارها این دسته از ساختمان‌ها را از سایر موارد جدا کنیم؛ یعنی بناهایی که ذاتاً امکان مناسب‌سازی ندارند نباید در اهداف ما گنجانده شوند بلکه تمرکز باید بر ساختمان‌هایی باشد که قابلیت اصلاح دارند.

مدیرکل دفتر فنی و برنامه‌ریزی عمرانی وزارت کشور تصریح کرد: خوشبختانه در ساختمان‌های نوساز، سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها نظارت مناسبی اعمال می‌کنند و آیین‌نامه‌های مرتبط با الزامات مناسب‌سازی در فرآیند صدور پروانه‌های ساختمانی شهرها مورد توجه قرار گرفته است. همچنین ظرفیت سازمان نظام مهندسی این امکان را فراهم می‌کند که در قالب وظیفه سازمانی و حتی فعالیت‌های داوطلبانه به عنوان ناظر در فرآیند تحویل‌گیری پروژه‌ها ایفای نقش کند. به عنوان مثال، ممکن است پیمانکاران شهرداری تسلط کافی بر جزئیات مناسب‌سازی نداشته باشند اما مهندسان سازمان نظام مهندسی با آموزش‌های لازم می‌توانند بر نحوه اجرای مناسب‌سازی نظارت کنند.

وی افزود: کارشناسان این سازمان می‌توانند در پروژه‌های عمرانی، اداری و شهری، موضوع مناسب‌سازی را به‌طور تخصصی دنبال کنند. همچنین با توجه به محدودیت منابع، لازم است اولویت‌بندی در این حوزه صورت گیرد؛ به گونه‌ای که ابتدا دستگاه‌ها و اماکنی که بیشترین میزان مراجعه افراد دارای معلولیت را دارند در اولویت مناسب‌سازی قرار گیرند.

علی صفری؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز در این جلسه به موضوع اقدامات انجام شده در حوزه مناسب سازی در استانش پرداخت و گفت: شهرداری‌های استان البرز و به‌ویژه کرج، موضوع مناسب‌سازی را در دستور کار دارند و تاکنون هیچ پروژه‌ای در حوزه بهسازی و بهبود محیط شهری در استان اجرا نشده که مناسب‌سازی برای افراد دارای معلولیت در آن لحاظ نشده باشد. در طرح‌های پیاده‌روسازی نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفته و بر اساس دستورالعمل‌های فنی اگر پروژه‌ای بدون درنظر گرفتن نیازهای معلولان اجرا شود، شورای فنی استان آن را تأیید نخواهد کرد.

صفری ادامه داد: ممکن است در برخی موارد استانداردهای لازم به‌طور کامل رعایت نشود یعنی نحوه اجرای مناسب‌سازی با اشکال مواجه باشد. در این موارد، سازمان بهزیستی باید نقش نظارتی فعال‌تری ایفا کند چراکه پیمانکاران شهرداری تخصص لازم در جزئیات مناسب‌سازی را ندارند. بنابراین، کارشناسان سازمان بهزیستی باید دستورالعمل‌های دقیق ارائه دهند و در حین اجرای پروژه‌ها بر حسن اجرای آن‌ها نظارت کنند، نه اینکه پس از اتمام کار اعلام شود که پروژه به درستی اجرا نشده است.

وی تصریح کرد: در شهرداری‌های استان هیچ پایان‌کاری صادر نمی‌شود مگر اینکه الزامات مناسب‌سازی از جمله احداث رمپ‌های ویژه معلولان رعایت شده باشد.

حسینی؛ رئیس سازمان بهزیستی درباره مباحث مطرح شده توسط صفری و به ویژه موضوع نظارت سازمان بهزیستی بیان کرد: بحث نظارت به معنای مستقیم جزو مأموریت‌های اصلی سازمان بهزیستی نیست. این سازمان بیش از ۱۷۰ مأموریت دارد و نقش آن بیشتر در جایگاه دبیرخانه هماهنگی است؛ بدین معنا که شهرداری‌ها و وزارت راه باید نیروهای خود را آموزش دهند تا بتوانند به خوبی کار را انجام دهند و ما موظفیم نظارت کنیم که این آموزش‌ها انجام شده یا خیر. 

گلایه از تأمین نشدن سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان استثنایی

نماینده شبکه معلولان جسمی و حرکتی استان همدان نیز در این جلسه به موضوع مهم عدم تأمین سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان مدارس استثنایی توسط شهرداری همدان اشاره کرد و گفت: سال گذشته شهرداری حتی یک ریال بابت سرویس رایگان دانش‌آموزی پرداخت نکرد و مدارس استثنایی شهر تاکنون هیچ حمایتی در این حوزه از سوی شهرداری استان نشدند. در حوزه مناسب‌سازی پایانه‌ها نیز هیچ پایانه‌ای در سطح شهر برای استفاده معلولان مناسب‌سازی نشده است. ایستگاه‌های اتوبوس نیز همچنان فاقد شرایط مناسب‌سازی هستند و با وجود اینکه چندین سال است مسئولان اعلام می‌کنند ۳۰ دستگاه اتوبوس مناسب‌سازی‌شده در حال خریداری است، تاکنون حتی یک دستگاه هم تحویل یا مشاهده نشده است.

سالار قاسمی؛ رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز در این جلسه با تأکید بر اهمیت نگاه انسانی به موضوع مناسب‌سازی گفت: از دید ما، مناسب‌سازی فضاها ـ چه فضاهای شهری و چه فضاهای آموزشی ـ صرفاً یک الزام ستادی، اداری یا فیزیکی نیست بلکه یک اصل حقوقی و انسانی است که با تحقق آن بسیاری از مسائل حل خواهد شد.

میانگین مناسب‌سازی در سازمان‌ها ۵۶ درصد / بیشترین ضعف در آسانسور و سرویس بهداشتی/تقدیر از دستگاه‌های برتر

وی افزود: در چارچوب نهضت مدرسه‌سازی که با هدف احداث نزدیک به ۱۰ هزار واحد آموزشی آغاز شده است می‌توان در ستاد مناسب سازی مصوب کرد که یک تیم فنی به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اعزام شود تا در فرآیند ساخت، موضوع مناسب‌سازی را به‌طور جدی دنبال کند و مدارس ساخته شده به لحاظ مناسب سازی می‌تواند الگویی برای سایر فضاها نیز باشد چراکه بزرگ‌ترین فرصت طلایی پیش روی ماست تا همزمان با اجرای این پروژه ملی و با نگاه رئیس‌جمهور، مناسب‌سازی فضاهای آموزشی را به‌طور کامل محقق کنیم.

قاسمی در ادامه به اهمیت موضوع حمل‌ونقل دانش‌آموزان استثنایی اشاره کرد و گفت: با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید، تأمین سرویس رایگان برای دانش‌آموزان استثنایی باید در ستاد مناسب‌سازی تصویب و به‌عنوان یک الزام برای شهرداری‌ها مورد توجه قرار گیرد چراکه در قانون، این موضوع صرفاً به‌صورت اختیاری ذکر شده و ضمانت اجرایی ندارد بنابراین ضروری است شهرداری‌ها در قالب مصوبات ستاد مناسب‌سازی به اجرای این وظیفه مکلف شوند.

مناسب سازی با نگاه محله‌محوری

در پایان نیز مسعود نصرتی؛ رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور که میزبان برگزاری سی و چهارمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور بود طی سخنانی با تأکید بر لزوم بازنگری در مصوبات سال‌های گذشته گفت: طی سال‌های اخیر مصوبات متعددی در حوزه مناسب‌سازی داشته‌ایم و ضروری است بررسی کنیم که درصد تحقق این مصوبات در استان‌ها چقدر بوده است. همچنین دبیرخانه ستاد باید نظارت و کنترل جدی‌تری بر اجرای این مصوبات داشته باشد.

وی افزود: در بحث مناسب‌سازی نباید تنها نگاه شهری داشت، بلکه محیط‌های روستایی نیز باید مورد توجه قرار گیرند چراکه حدود ۲۴ درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند و از منظر حقوق شهروندی، تفاوتی میان شهر و روستا وجود ندارد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با اشاره به ظرفیت «محلات» اظهار کرد: رئیس‌جمهور نیز بر موضوع محله‌محوری تأکید ویژه دارد و می‌توان از این ظرفیت در ستاد مناسب‌سازی استفاده کرد. متأسفانه در کشور ما طی سال‌های گذشته موضوع محله‌ها تا حدی فراموش شده بود در حالی که اگر محله به‌عنوان کوچک‌ترین واحد برنامه‌ریزی شهری مبنا قرار گیرد بسیاری از نقاط ضعف مناسب‌سازی را می‌توان در همین سطح برطرف کرد.

نصرتی ادامه داد: تجربه کشورهای اروپایی نشان داده است که با اجرای طرح «دسترسی ۱۵ دقیقه‌ای» در مقیاس محله، شهروندان می‌توانند ظرف مدت کوتاهی به نیازهای اساسی خود از جمله مدرسه، درمانگاه، مسجد و سایر خدمات عمومی دسترسی پیدا کنند. این الگو هم‌اکنون در برخی نقاط کشور به‌صورت پایلوت در حال اجراست و نتایج مطلوبی داشته است.

وی تأکید کرد: اگر کاربری‌های هفتگانه مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در مقیاس محلی پیاده‌سازی شود، علاوه بر تسهیل دسترسی شهروندان، کنترل و نظارت نیز به مراتب ساده‌تر خواهد بود. در این صورت می‌توان اجرای برنامه‌ها را از طریق شهرداران مناطق و محلات به‌طور مستقیم پیگیری کرد.

میانگین مناسب‌سازی در سازمان‌ها ۵۶ درصد / بیشترین ضعف در آسانسور و سرویس بهداشتی/تقدیر از دستگاه‌های برتر

کد خبر 148780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =