نشست تخصصی هم اندیشی اجرای طرح آزمایشی ایجاد شبکه داوطلبان برگزار شد

این جلسه با حضور رئیس مرکز مشارکتهای مردمی و توسعه ظرفیتهای اجتماعی و فرهنگی سازمان، معاونین مشارکتهای مردمی و موسسات و مراکز غیر دولتی ، معاونین مشارکتهای مردمی چهار استان پایلوت، کارشناسان داوطلبان و مؤسسات خیریه عامل ساماندهی خدمات داوطلبانه در استانهای پایلوت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛در این نشست تخصصی ضمن بررسی شیوه نامه اجرایی و مراحل اجرا، سیدمحمدجواد حسینی رئیس مرکز مشارکتهای مردمی و توسعه ظرفیتهای اجتماعی و فرهنگی ضمن بیان سیاستهای کلی سازمان در ایجاد شبکه داوطلبان گفت:نظر به گستردگی خدمات بهزیستی و محدودیت‌های موجود از طرفی و ظرفیت های مردمی از طرف دیگر و بهره مندی از خدمات داوطلبانه بی ضابطه، امر ساماندهی خدمات داوطلبانه را بدیهی نموده است که بر این اساس استفاده از ظرفیت داوطلبان با بهره مندی از حلقه های میانی، مدل اجرایی این اقدام است.
 مجتبی حسین نژاد معاون مشارکتهای مردمی با ارائه گزارشی از روند کار در بخش اجرای آزمایشی ساماندهی خدمات داوطلبانه گفت: در مرحله اول اجرا مؤسسات غیر انتفاعی تحت نظارت سازمان به عنوان عامل ساماندهی و حلقه میانی انتخاب شدند و تفاهم نامه های مربوطه بین بهزیستی ۴ استان و مؤسسات منعقد شده است، در این فرایند بر اساس پویش ایران همدل سازمان بهزیستی کشور با موضوع ثبت نام داوطلبان، بیش از ۲۱هزار داوطلب در سطح کشور ثبت نام نمودند که اسامی این افراد به تفکیک در اختیار ۴ استان قرار گرفته است.

وی ضمن تاکید بر لزوم نظارت دقیق، نقش مؤسسات غیر انتفاعی و ارتباط مستمر با بهزیستی شهرستانها و استانها را بسیار حائز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد: در تعامل بین موسسات غیر انتفاعی عامل ساماندهی، بهزیستی و مراکز مثبت زندگی به عنوان یک مثلث اجرایی در جهت اتصال خدمت(داوطلب) به نیاز (مددجو) استمرار، دقت و نگاه تخصصی مددکارانه یکی از مهمترین مباحث است که در این مسیر هم فرایند نظارت شکل میگیرد و هم کرامت جامعه هدف بهزیستی حفظ می شود، موضوع اصلی ما رفع نیاز جامعه هدف با بهره مندی از ظرفیت داوطلبان است.
در ادامه جواد مرزانی معاون موسسات و مراکز غیر دولتی گفت: مراکز مثبت زندگی به عنوان حلقه اتصال بین داوطلبان و جامعه هدف بهزیستی نقش آفرینی می‌کنند که در این فرآیند با هم افزایی بین بهزیستی و مؤسسات می‌توان اتصال این دو بخش نیاز_ خدمت را ایجاد کرد.

وی فعالیت مراکز مثبت زندگی را یکی از ظرفیتهای مهم خدمات محله ای دانست و عنوان کرد: تسلط داشتن مراکز مثبت زندگی به پرونده ها و افراد تحت پوشش از طرفی و ظرفیت سازی مؤسسات غیر انتفاعی عامل ساماندهی از طرف دیگر می‌تواند یک فرایند موثر و پایداری در رفع نیاز جامعه هدف بهزیستی را رقم بزند که هر دوی این مجموعه ها خود مردم هستد، یعنی مؤسسات غیر انتفاعی از مردم، مراکز مثبت زندگی از مردم و جامعه هدف بهزیستی هم مردم جامعه است در واقع این فرایند اقدام مردمی برای مردم است.

در این نشست معاونان، کارشناسان و مدیران عامل مؤسسات غیر انتفاعی چهار استان پایلوت به ارائه نطقه نظرات خود در اجرایی طرح پرداختند و در نهایت با همفکری، مراحل اجرایی طرح در استانهای پایلوت مورد بحث قرار گرفت و مراحل مذکور برای اجرا تدوین شد.ایجاد شبکه داوطلبان در جهت تسریع و تسهیل در فرایند خدمات رسانی به جامعه هدف و ارتقاء سطح خدمات بهزیستی از اهداف اجرای این طرح است که هم اکنون در مرحله اجرای آزمایشی قرار دارد.

کد خبر 148188

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =