به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، سید جواد حسینی؛ رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ابعاد مختلف وظایف دولتها اظهار داشت: اگر از ما پرسش شود که اساسیترین وظیفه دولتها و حکومتها چیست باید گفت مثلثی متشکل از امنیت، آموزش و سلامت شکل میگیرد. این سه مؤلفه رابطهای پایدار با یکدیگر دارند و در نظامهای کارآمد، بهویژه در حوزه سلامت، شاهد شکلگیری نظام سلامت یکپارچه با ساختارهای مدیریتی منسجم هستیم.
وی افزود: نظامهای مختلف دنیا برای ارتقاء نظام سلامت اعتبار گذاشتند و ساختار ایجاد کردند و بهتدریج، مدیریت شبکهای در حوزه سلامت شکل گرفت. امروز آموزش نیز به سمت مدلهای نوین حرکت کرده و یادگیرنده محور شده است، همچنین مفهوم سلامت توسعه یافته و شامل سلامت روانی، اجتماعی و معنوی نیز میشود.
حسینی با اشاره به اهمیت سلامت روان گفت: موضوعاتی نظیر اورژانس اجتماعی، حضور روانشناس و مددکار در مداخلات اجتماعی از جمله مباحث کلیدی امروز هستند، اما متأسفانه در ایران و بسیاری از کشورهای در حال توسعه، دچار تأخیر ساختاری، اداری و فرهنگی در این زمینه هستیم به همین دلیل، مولفههای سلامت روان و اجتماعی هنوز از اعتبار، ساختار و اختیارات کافی برخوردار نیستند، هرچند جهتگیریها آغاز شده است.
وی ادامه داد: حدود ۲۶ سال پیش، عدهای انسان دلسوز در ایران به این فکر افتادند که باید در کنار شبکه سلامت زیستی، شبکه سلامت اجتماعی را هم گسترش داد. یکی از مهمترین وظایف سازمان بهزیستی، تحقق همین سلامت اجتماعی است و ما باید آن را برای جامعه بازگو کنیم.
حسینی تصریح کرد: پایهگذاران اورژانس اجتماعی ۲۶ سال پیش، مسیر ارزشمندی را باز کردند که خیرات و ثمرات آن تا همیشه ادامه خواهد داشت. خدمات ارائهشده از طریق خط ۱۲۳ و اورژانس اجتماعی به جامعه، قابل توصیف نیست بهویژه در جامعهای که با سرعتی غیرقابل پیشبینی در حال دگرگونی است و با طوفان رفتارهای خشونتآمیز مواجه است هم در قالب خشونت علیه خود و هم خشونت علیه دیگران.
وی با بیان اینکه یکی از کانونهای مهم رسیدگی به خشونت، اورژانس اجتماعی است، اظهار داشت: در جریان جنگ ۱۲ روزه اخیر، نقش خط ۱۲۳ بیش از پیش نمایان شد. در دوره جنگ و پساجنگ، جامعه دچار اضطراب فراگیر شد و نیاز به خدمات مشاورهای و مددکاری افزایش یافت. اورژانس اجتماعی در این ایام با حضور میدانی و ارائه خدمات روانشناختی، نقش مؤثری ایفا کرد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان گفت: در طول جنگ ۱۲ روزه، بیش از ۱۱۳ هزار تماس با خط ۱۲۳ و حدود ۲۰ هزار تماس با خط ۱۴۸۰ (مرکز مشاوره تلفنی) ثبت شد آماری که نشاندهنده اعتماد عمومی به خدمات سازمان بهزیستی در لحظات بحرانی است.
نظر شما