به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، این نشست با حضور وزرای بهداشت و تعاون، شهردار تهران، رئیس کمیته امداد، معاون اجتماعی شهردار تهران، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، رئیس سازمان بهزیستی و نمایندگان دستگاههای اجرایی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، ضمن خوشامدگویی به حاضران، با اشاره به جایگاه قانونی سازمان مدیریت بحران تهران در امر هماهنگی، به تشریح ساختار و وظایف این سازمان پرداخت و تأکید کرد که نقش محوری سازمان در بحرانهای غیرنظامی، هماهنگی بین دستگاهها برای اجرای صحیح مأموریتهای ذاتی هر نهاد است.
نصیری با اشاره به تبعات حملات اخیر، از ایجاد سازوکارهایی برای رسیدگی به وضعیت آسیبدیدگان خبر داد و افزود: تعدادی از ساختمان مسکونی دچار آسیب شدهاند. مقرر شد ایمنی این ساختمانها توسط سازمان نظام مهندسی بررسی شود و گروههای جهادی متشکل از ۵ نفر به نام گروه حامی، با همکاری شهرداری ضمن دلجویی از مردم به بررسی ابهامات آنها در زمینه موضوعات رسیدگی بپردازند.
وی با اشاره به استقرار چادرهای امدادی در محل حادثه افزود: پس از ارزیابی اولیه، بنیاد مسکن وارد فرآیند برآورد خسارت و بازسازی خواهد شد.
نصیری اعلام کرد: بهمنظور اسکان اضطراری خانوادههای آسیبدیده، از ظرفیت هتلها تا دو هفته استفاده خواهد شد و سپس روند بازسازی آغاز میشود.
در این جلسه همچنین پیشنهاد شد که طرح قرارگاه ایران با هدف ایجاد سازوکار چندلایه، تقویت مشارکت محلی و بهرهگیری از ظرفیتهای موجود در سطح محلات، بهعنوان الگویی فراگیر در سطح کشور دنبال شود.
دکتر احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با تأکید بر فعالسازی سرای محلات، خانههای بهداشت و دیگر مراکز اجتماعی، بر نقش محوری محله در تقویت نظام حمایت اجتماعی کشور اشاره کرد. ، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار تدوین دو شیوهنامه اجرایی برای گسترش حمایتهای اجتماعی شد و تصریح کرد: ایران در یکی از پیچیدهترین جنگهای معاصر پیروز شده، اما نباید از نقاط ضعف غفلت کنیم. تقویت نهاد محله همچون خانواده، میتواند بنیان حمایت اجتماعی را گستردهتر کند.
سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به تجربیات موفق محلهمحور، از همراهی خیرین، مساجد و سازمانهای مردمنهاد در ارائه خدمات رایگان به آسیبدیدگان خبر داد و گفت: مردم باید محور اجرای طرح باشند و ما در نقش پشتیبان عمل کنیم.
در ادامه، گزارشی از اقدامات حمایتی و اجتماعی قرارگاه ایران ارائه شد. در این گزارش بر تقسیم کار شفاف میان نهادهای حاکمیتی و مردمی، حذف بروکراسی اداری، توجه ویژه به گروههای آسیبپذیر از جمله کودکان، سالمندان، زنان سرپرست خانوار و معلولان تأکید شد.
دکتر محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اشاره به ضرورت تدوین پروتکلهای علمی و هماهنگی ملی، بر اهمیت آموزش همگانی، تقویت پدافند غیرعامل و رفع کمبود پناهگاهها تأکید کرد.
وی افزود: پیشگیری مؤثر میتواند از وقوع بسیاری از آسیبها جلوگیری کند. اگر هماهنگیها از پیش انجام شده باشد، ابعاد آسیبها محدودتر میشود.
دکتر علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز با تأکید بر ضرورت ارتقا نقش شهروندان در ایمنی شهری، بر استفاده از ظرفیت پارکهای شهری بهعنوان «پارکهای زندگی» تأکید کرد و افزود: شهر تهران باید به سمت ایجاد زیرساختهای خدماتی و پناهگاهی در قالب رویکردی نو حرکت کند. گسترش خانههای سلامت و اورژانس محلهای در این راستا میتواند مورد توجه قرار گیرد.
میثم افشار، دبیرکل جمعیت هلال احمر، با اشاره به اهمیت وحدت فرماندهی در بحرانها، بر کاهش نارضایتی و تقویت انسجام اجتماعی تأکید کرد و خواستار استفاده بیشتر از ظرفیت داوطلبان و خانههای هلال شد.
همچنین دکتر سید جواد حسینی رئیس سازمان بهزیستی کشور در این جلسه ضمن تاکید بر اینکه جنگ تحمیلی از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا بر ما تحمیل شد و با مقاومت و دفاع مقدس جامعه ایران مواجه شد و منجر به صلح تحمیلی برای دشمن شد، گفت: این پیروزی بزرگ را هیچگاه نباید کوچک شمرد اما در عین حال نباید از ضعف هایی که در مدیریت بحران شکل می گیرد و برطرف کردن آن و برای تقویت دفاع مقدس غافل ماند.
وی افزود: به نظر من ستاد مدیریت بحران در حوادث اخیر بسیار موفق عمل کرده و از همه دست اندرکاران باید تقدیر کرد اما مدیریت بحران از چند خلاء رنج می برد. اول وضعیت قانون مدیریت بحران بیشتر برای بحران های طبیعی نگاشته شده است تا شرایط جنگی از این جهت بازنگری و اصلاح امری ضروری است. دوم مثلث خانواده، محله و مشارکت کم رنگ دیده شده است و سوم اینکه مدیریت فضای عمومی جامعه در حین بحران و در پسا بحران کمتر مورد توجه بوده است. چهارم آنکه هماهنگی و ارتباط گیری دستگاه های ذیربط و ذی مدخل در بحران ها تا حدودی از کرختی برخوردار است که باید چابک سازی شود، این هماهنگی در سطح عمودی و افقی باید تسهیل شود.
دکتر حسینی ادامه داد: در بین همه این عوامل ظرفیت محله بسیار مهم است. در محل باید دارایی های مکانی، ساختاری و انسانی شناسایی شود و به شکل هماهنگ از آن بهره برداری شود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سازمانها و نهادها در محلات سرمایه هایی دارند، باید در خدمت بحران ها و خصوصا در هنگام شرایط جنگی مورد استفاده قرار گیرد؛ به عنوان مثال سازمان بهزیستی اول خدمات روانشناختی و مشاوره ای رایگان به شکل شبانه روزی با استفاده از ظرفیت های خطوط ۱۴۸۰ و ۱۲۳ ارائه می دهد. دوم دارایی های مکانی اش در محلات شامل ۱۴۰۰ مرکز روزانه توانبخشی، ۲۵۰۰ مرکز مثبت زندگی و موسسات مختلف خیریه ای است که می تواند در خدمت شرایط بحران قرار گیرد، دارایی های انسانی آن علاوه بر ۱۷ هزار نیروی انسانی رسمی، ۱۰۷ هزار نیروی داوطلب است و دارایی های ساختاری این سازمان بیش از ۱۱ هزار گروه داوطلب است.
وی افزود: ما باید اولا محور های خدمات را مشخص کنیم و سپس همه ظرفیت های محل احصا شود و در شرایط بحرانی و حتی عادی خدمت رسانی محله محور را توسعه بخشیم، نگاهی که دکتر پزشکیان رئیس جمهور هم مستمرا مورد توجه و تاکید قرار دادند.
نظر شما