۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۵
معلمان تراز و اساس تحول جامعه هستند

مراسم بزرگداشت مقام معلم صبح امروز با حضور دکتر سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور و عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان، دکتر سعید خادمی مشاور رئیس در امور فرابخشی و ارتباطات و راهبر روابط عمومی و امور بین الملل، خانم دکتر فاطمه عباسی معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، دکتر علی محمدی رئیس دانشگاه فرهنگیان تهران و خانم دکتر اکرم حافظی رییس مرکز آموزش عالی شهید باهنر تهران در مرکز آموزش عالی شهید باهنر تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ دکتر سید جواد حسینی در این مراسم ضمن بزرگداشت نام و یاد معلم شهید استاد مرتضی مطهری و هفته مقام معلم؛ گفت:در دنیای امروز نهاد توسعه و پیشرفت پایدار و جامع جوامع بشری به گواهی تمامی دانش و تجربه بشریت، نهاد آموزش و پرورش است. همچنین سازمان تحول مبتنی بر توسعه؛ مدرسه و واحد تحول کلاس درس است. همچنین کارگزاران فکور توسعه و تحول جامعه معلمان هستند.

وی افزود:معلمان اساس و تراز تحول و میزان الحراره جامعه هستند و حد و دیوار هیچ جامعه ای بزرگتر از معلمان نیست.

دکتر حسینی  چهار ضلع مربع طلایی  و آرمانی تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش را ارتقای کیفیت، توسعه عدالت، گسترش مشارکت و تعمیق هویت دانست و گفت:در سطح جهان و در ایران دچار بحران عدالت در آموزش و پرورش شده ایم. توسعه عدالت به دلیل نابرابری های آموزشی محقق نشده است.

وی افزود:همچنین یکی از کارکردهای مدرسه عملکرد محافظتی است یعنی مدرسه باید قادر باشد در مقابل نابرابری های بیرون از مدرسه، کمبود های مالی و درآمدی خانواده و... از دانش آموزان محافظت کنند. اما از سال ۱۹۸۰ تیغ تیز انتقادات به سمت مدارس رفت که نه تنها این محافظت را ندارند بلکه نابرابری ها را نیز تشدید می کنند. همچنین مسئله  مدارس مانا و نامیرا در ارتقای کیفیت مطرح می شود که مدارس ما بیش از اینکه مانا باشند؛ میرا هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه گفت:در همه ادوار تاریخ اساتید و معلمان خدمت می کردند تا این نقاط ضعف وجود نداشته باشد اما مشکل اصلی این است که دولت ها آنگونه که بایسته و شایسته است به آموزش و پرورش نمی پردازند. زیرا دولت ها ظرفی از اعتبارات در اختیار دارند که می بایست در میان بیش از ۴۰۰ نهاد و دستگاه توزیع کنند و اولویت های آنها هیچگاه آموزش و پرورش نبوده است.

آموزش و پرورش را به مسئله مردم و مطالبه هژمونیک مردم از دولت ها مبدل کنیم

دکتر حسینی  با اشاره به پدیده های مورد مطالبه مردم از دولت ها گفت:این پدیده ها در دو دسته تندرو و کندرو تقسیم بندی می شوند و آموزش و پرورش پدیده ای کندرو هست زیرا اعتباری که در این حوزه سرمایه گذاری می شود در ۲۰ سال آینده ثمر خواهد داد و عموم مردم به دنبال پدیده های تندرو و زود بازده هستند. بنابراین دولت ها به دنبال پدیده هایی از این دست شامل ساختمان، پل، جاده، راه، بیمارستان و... می روند و اعتبارات را در این حوزه ها به مصرف می رسانند.

وی با اشاره به لزوم تبدیل آموزش و پرورش به مسئله مردم، گفت:زمانی که آموزش و پرورش به مسئله مردم تبدیل شود، مطالبه هژمونیک مردم از نظام های دولتی تبدیل می شود و رسالت اصلی ما نیز همین است که آموزش و پرورش را اجتماعی کنیم و به مسئله اصلی مردم، خانواده ها و دولت تبدیل کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین با اشاره به اهمیت مقام معلم در جامعه گفت: برای تحقق مواردی که گفته شده، لازم است معلمان قدر ببینند و بر صدر نشینند زیرا معلمان کارگزاران اصلی تحول هستند و قطعا هیچ جامعه ای فراتر از سطح معلمان خود نخواهد رفت.

در پایان این مراسم از اساتید برگزیده هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و برخی دانشجو معلمان تقدیر شد  و برگزیدگان هدایای خود را از دست رئیس سازمان بهزیستی گرفتند.

گفتنی است این مراسم به صورت زنده از شبکه اجتماعی دانش آموزی(شاد) پخش شد.

بازدید از ساختمان مرکز آموزش عالی شهید باهنر و زیارت مزار شهید گمنام مدفون در حیاط این مرکز نیز از برنامه های رییس سازمان بهزیستی در آغاز این  مراسم بود.

کد خبر 136145

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =