تلاش برای ارتقای ساختار شورای ملی سالمندان/ توانمندسازی سالمندان و سالمند یاران و رصد وضعیت آنها در دستور کار است

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تلاش برای ارتقای ساختار شورای ملی سالمندان در حال انجام است گفت: توانمند سازی سالمندان و سالمندیاران و همچنین رصد وضعیت آنها و تهیه یک بانک اطلاعاتی قوی برای برنامه ریزی صحیح در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل، دکتر سید جواد حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور صبح امروز در نشست تخصصی کشوری دبیرخانه شورای ملی سالمندان که در اصفهان برگزار شد گفت: در پی این هستیم که جایگاه شورای ملی سالمندان را ارتقا دهیم و ریاست آن به بالاترین رکن اجرایی کشور  ارتقا یابد.

وی ادامه داد: البته این مسئله اصلی ماست، ما شورای های زیادی با سطح بالاتر داریم که وعشان از شورای ملی سالمندان بهتر نیست. 

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اقدامات شورای ملی سالمندان گفت: اقدامات انجام شده تا امروز کافی نیست. ما در جمعیت شناسی اگر جامعه ای تعداد سالمندانش زیر ۷ درصد باشد و بالای ۲۰ درصد زیر ۱۵ سال باشد به آن جامعه جوان می گوییم که ایران در یک دوره ای دومین جمعیت جوان دنیا بودیم. اما اگر ۷ تا ۱۴ درصد جمعیت سالمند باشد که اکنون ما با ۱۱.۵ درصد سالمند در این مرحله گذار هستیم. کشور سالمند کشوری است که ۱۴ تا ۲۵ درصد آن سالمند باشند و در نهایت اگر کشوری ۲۱ تا ۲۸ درصد سالمند داشته باشد آن را کشور سالخورده می نامند. همچنین کشوری که بالای ۲۸ درصد سالمند داشته باشد بسیار سالخورده نامیده می شود که ما در سال ۱۴۳۰ بیش از ۳۰ درصد جمعیتمان را سالمندان تشکیل خواهند داد.

وی افزود: ما کشوری هستیم که پرشتاب ترین رشد جمعیت سالمندی را دارد تجربه می کند و همچنین در ۱۴۳۰ ما به یکی از سالمندترین کشورهای دنیا تبدیل می شویم. استان اصفهان نیز به نسبت سایر استانها جمعیت سالمند بیشتری دارد. 

دکتر حسینی با بیان اینکه ایران هم اکنون ۹.۵ میلیون سالمند دارد گفت: معتقدم که ۲ استراتژی را باید اجرایی کنیم. اولی استراتژی خانواده است که در دنیا برای خانواده استراتژی تعریف می کنند و دومی نیز استراتژی برای موج های جمعیتی است که به طور مثال ما برای موج جمعیتی جوانی استراتژی نداشتیم.

وی یادآور شد: هم اکنون از نظر موج جمعیتی کودکی با ۲ عارضه بی کودکی و کودکان تنها مواجه شده است. البته تسخیر بچگی نیز در کشور رخ می دهد و آموزش و پرورش ما مانع بچگی کردن کودکان می شود و آن را محو می کند. جالب تر این است که دوره نوجوانی را اصلا در برنامه های خود ندیدیم و این دوره دچار گسل شناختی است. شما دقت کرده باشید متوجه می شویم که در برنامه های تلویزیونی نیز کودکان دیده شدند اما برای نوجوانان تولیدی نداشتیم. حتی وقتی وزارت ورزش و جوانان را دایر کردیم، دوره نوجوانی را نادیده گرفتیم و به جوانی رسیدیم. به اسم ادبیات کودکان و نوجوانان داریم اما همه محتوای تولید شده برای کودکان است.

رئیس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: بنا براین در کشور کودکان که کودکی نمی کنند و بلافاصه نیز وارد دوره جوانی می شوند، این امر منتهی به شکل گیری دوره طولانی جوانی شده است که متاسفانه برای جوانی کردن نیز فاقد استراتژی هستیم. برای این دوره حداقل باید برای اشتغال و برنامه تربیتی و فرهنگی برنامه می داشتیم. فقدان این برنامه موجب شده است تا جوان ما در مقابل مسائل جای مخالفت، مقاومت کند.

وی ادامه داد: دوره میانسالی نیز پر مسئله و پر از گرفتاری هاست. میان سالان ما به هیچ کدام از کارها نمی رسند، خانه هایشان تبدیل به خوابگاه شده است. بعد از آن دوره سالمندی است که هیچچ استراتژی برای آن نداریم.

دکتر حسینی اظهار داشت: موج سالمندی پرشتاب در راه است و اگر برای آن آماده نباشیم همچنان که در سایر دوره ها دچار مشکل شدیم، در سالمندی نیز با مشکل روبرو می شویم. در حوزه سالمندی هم از نظر نیروی انسانی و هم از نظر اعتباری پشتیبان شورای ملی سالمندان و دبیرخانه آن هستیم.ما هم منابعمان محدود است و تنها بخاطر اهمیت موضوع حاضرم از بخش های دیگر کاسته و به سالمندی اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه در موضوع سالمندی باید به دنبال مسائل علمی و تخصصی رویم و از تصمیمات هیجانی دوری کنیم افزود: اولین اقدام این است که باید به لحاظ ساختار که در ابتدای سخنانم اشاره کردم به تقویت شورای ملی سالمندان بپردازیم و همچنین تدوین قانون پشتیبان را در دستور قرار دهیم. پیش نویس قانون حمایتی و پیشتیبانی نیز آماده شده است و باید به سرعت نتیجه برسد.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: دومین گام این است که رصد وضعیت سالمندان را در دستور کار قرار دهیم و بدانیم خواسته ها و نیازهای آنها چیست، وضعیت خانواده آنها چگونه است، آیا دچار معلولیت هستند یا خیر و چه وضعیت بیمه ای دارند. این رصد نیز باید با پیمایش ملی صورت گیرد. بانک سالمندان آماده و سامانه جامع سالمندی راه اندازی شود.

وی خاطر نشان کرد: گام دیگر این است که توانمندسازی سالمندان و جامعه پیرامون آنها را انجام دهیم. خود سالمند باید آموزش هایی را متناسب با نیازهایش ببیند. همچنین سالمند یاران را نیز باید آموزش دهیم و توان آنها را افزایش دهیم. 

دکتر حسینی ادامه داد: غالب مدیران ما هزینه ای هستند و برای انجام امور به دنبال اعتبار هستند، اما بنده معتقدم که مدیر باید دارایی محور باشد و بتواند از ظرفیت های موجود استفاده کند. در طرح بهزیست محله همین دارایی محوری را مدنظر قرار دادیم چرا که در همه محلات دارایی هایی مانند مدارس، مساجد، خانه های بهداشت، پایگاه های بسیج و سرای محله وجود دارد. نیروی انسانی نیز در همین محلات است. هم اکنون ۲۵ هزار موسسه به صورت رایگان در خدمت فعالیت های بهزیستی هستند. هیچ دستگاه دیگری این دارایی را ندارد.

وی گفت: من به طور جد دو موضوع را در دستور کار قرار داده ام. پیچ و مهره سازمان داوطلبی مردم برای انجام ماموریت های توانبخشی و بهزیستی را باز می کنیم تا این انرژی خفته عظیم در دل مردم برای یاوری و مشارکت در امر بهزیستی بیدار شود و معجزه امر بهزیستن محقق شود. در این زمینه کارهایی شده است اما همه می دانیم که انرژی بیشتری باید بگذاریم. همچنین از تشکل های موجود محلات نیز باید بهره ببریم؛ تشکلهایی که در مجوز دادن، تمدید مجوز، نظارت و واگذاری کار ها با آنها مشکل داریم، این پیچ و مهره ها باید باز شود. ضرب العجل تعیین کردیم که در مدت یک ماه، مجوزدهی، تمدید مجوز، نظارت الکترونیکی، نظارت توسط خود تشکل ها مشکلاتشان حل شود. سازمان داوطلبی که همان بانک زمان است یک بخش کوچکی از باز شدن پیچ و مهره مشارکت مردمی است. 

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: موضوع دیگر محیط دوستدار سالمند است. در جلسه ستاد مناسب سازی اعلام کردم که واژه دسترس پذیری باید جایگزین واژه مناسب سازی شود چرا که وقتی می گوییم مناسب سازی انگار ایثار می کنیم در حالی که حق آن معلول و سالمند است که محیط برای آن در دسترس باشد و وظیفه ماست که موانع را بر داریم. باید جامعه را برای سالمندان دسترس پذیر کنیم و منزلت سالمندی را ارتقا دهیم.

کد خبر 122328

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =