تاکید سرپرست سازمان بهزیستی بر نقش مهم مراکز توانبخشی در گسترش شبکه سازی و افزایش مشارکت مردمی

سرپرست سازمان بهزیستی کشور در دیدار با انجمن عالی مراکز توانبخشی کشور با اشاره به نقش نظارتی انجمن عالی مراکز توانبخشی و شعبات استانی بر جایگاه این مراکز در گسترش شبکه سازی و تجربه گردانی و افزایش مشارکت اجتماعی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر سید جواد حسینی با بیان اینکه در سازمان بهزیستی ناترازی بودجه ای وجود دارد، گفت: بودجه سازمان بهزیستی ۵۲ هزار میلیارد تومان است یعنی معادل ۲.۰۴ درصد بودجه عمومی کشور، حال آنکه با درنظر گرفتن شیوع ۱۵ درصدی معلولیت ها در دنیا و موضوعات چون تصادفات رانندگی و جنگ در ایران حدود ۱۳ میلیون فرد دارای معلولیت در ایران وجود دارد که تنها یک میلیون ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۶۰ هزار نفر بر اساس تصادفات رانندگی دچار معلولیت می شوند، گفت: ۲ هزار نفر از این افراد دچار معلولیت شدید و نیازمند خدمات سازمان بهزیستی می شوند در حالی که این سازمان هیچ سهمی از محل درامدهای جرایم راهنمایی و رانندگی ندارد.

حسینی با بیان اینکه بودجه سازمان بهزیستی در محل قانون حمایت از حقوق معلولان ۱۳ هزار میلیارد تومان است، افزود: تنها در ماده ۷ این قانون ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی با اشاره به اینکه مراکز سازمان بازوان اصلی ارائه خدمت به جامعه هدف سازمان بهزیستی محسوب می شوند، بر حل مشکلات عمده مراکز با مشارکت و همراهی سازمان بهزیستی و انجمن عالی مراکز تاکید کرد.

سرپرست سازمان بهزیستی یکی از رسالت های این سازمان را همکاری با دولت و مجلس برای تصویب آئین نامه و قوانین برای ایجاد پشتوانه در انجام خدمات عنوان کرد و افزود: قوانین ظرفیت ساز و فرصت آفرین در تعامل با مجلس و دولت و استفاده از ظرفیت مسئولیت اجتماعی سازمان ها و شرکت ها از دیگر امکانات و پتانسیل های موجود است که باید از آن بهره برد.

وی با اشاره به اینکه با طرح های جدید باید آورده های جدیدی ایجاد شود و مردم را در امور سازمان شرکت دهیم، گفت:  امکان حرکت به ظرفیت سازی مالی برای استقلال در بودجه و رفع ناترازی موجود وجود دارد.

حسینی ضمن تاکید بر نقش مراکز در ارائه خدمات ارزشمند به جامعه هدف سازمان، رویکرد و اولویت سازمان بهزیستی را در حوزه توانبخشی به ترتیب توانبخشی مبتنی بر جامعه، خانواده محوری و نهایتا مرکز محوری دانست و افزود: رویکرد توانبخشی مبتنی بر جامعه و خانواده محوری نیز در مراکز توانبخشی تحت پوشش قابل اجراست.

سرپرست سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر قدرت بخشی به ساختار سازمان بهزیستی کشور اعتبار بخشی به شرکای کلیدی آن، گفت: رویکرد توسعه کیفی و کمی مراکز روزانه، کوچک سازی مراکز و خانواده محور بودن مراکز، الگو سازی برای کیفیت بخشی به خدمات با همکاری مراکز توانبخشی از دیگر موارد مورد تاکید است.

وی با اشاره به مشارکت محوری در مراکز توانبخشی گفت: هیچ طرحی در حوزه مراکز توانبخشی بدون پیوست مشارکتی ایجاد نخواهد شد و در این راستا انجمن عالی مراکز توانبخشی سهم بزرگی خواهد داشت.

حسینی با بیان اینکه در سال ۱۴۳۰ حدود ۳۰ درصد جامعه را سالمندان تشکیل می دهند، گفت: با وجود این موضوع، هیچ استراتژی و آمادگی برای مواجه با این بحران در کشور وجود ندارد.

در این جلسه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی به ارائه گزارش و بیان چالش های خود از جمله قیمت ارائه شده خدمات در مراکز، یارانه مراکز غیر دولتی و ...  پرداختند.

کد خبر 120292

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =