۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
توانمندی با طعم امید

معلولیت واژه ای است که در ابتدای شنیدن این کلمه بطور غالب ناتوانی یک فرد در اذهان را مجسم می کند، اما توانمندی این قشر در عرصه های مختلف از علمی گرفته تا ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و غیره سند محکمی بر رد این تجسم نامتوازن است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی ایلام، این توانمندی در حوزه های مختلف همواره ثابت شده و بر خلاف اذهانی که ناتوانی این قشر را گاهی می پذیرند اما چشمانی هستند که تواناییهای منحصر به فرد معلولان را دیده، آنرا تحسین و باور دارند.

امروز و همزمان با بزرگداشت روز جهانی عصای سفید جمعی از بانوان دارای معلولیت ایلام در یک دورهمی زیبا و دلنشین در جشنواره پخت غذا با عنوان "طعم امید" هم رقابتی از جنس رفاقت را تجربه و هم باردیگر نمایشی از توانمندی خود را به اجرا درآوردند.

این جشنواره در مرکز این استان و با حضور شماری از بانوان دارای معلولیت های مختلف در محل رستوران بلوط برگزار شد، بانوانی که اگرچه روی ویلچر نشسته و یا  با حس بویایی و بدون دیدن آشپزی می کردند اما صحنه هایی از خودباوری و توانمندی را برای میهمانان و بازدیدکنندگان این جشنواره به نمایش گذاشتند.

فضایی که عطر غذاهای بانوان آشپز دارای معلولیت هوای پاییزی حیاط رستوران بلوط را با صدای آبشار داخل حوض که فوران قطرات آب را بازتاب می داد و  با صدای موسیقی دلنشین محلی تلاقی یافته بود را در این مکان دلچسب تر کرده بود.

بانوان شرکت کننده دارای معلولیت همگی روپوش آبی رنگ به تن داشته و در فضایی همردیف مشغول آشپزی هستند، از بین آنها بانویی نظرم را به خود جلب می کند که نابینا است، کنارش قرار می گیرم، مشغول سرخ کردن پیاز است و مدام با قاشق آنرا هم می زند، با تعجب تمام از او می پرسم؟ چطور زمان سرخ شدن پیاز را متوجه می شوی و او پاسخ می دهد: از روی بو آنرا تشخیص می دهد، آنقدر آشپزی کرده ام که دیگر زمان پخت غذا را روی بوی آن تشخیص می دهم.

مات و مبهوت و با تحسین تمام فقط به غذا درست کردنش نگاه می کنم، پیاز را که سرخ می کند به آرامی رب را اضافه و بازهم شروع به هم زدن می کند.

"معصومه" متاهل و یک پسر دارد که با وجود معلولیت بینایی در نقش یک مادر تمام قد ایستاده و تمام مسئولیتهای مادرانه  را از آشپزخانه گرفته تا سایر امور انجام میدهد، مادری که نه با چشمها بلکه با چشم دلش دنیا و همه چیز را می بیند.

""شیرین" یکی دیگر از بانوان شرکت کت کننده در این برنامه با معلولیت بینایی است، دارای سه فرزند و مدیر یک رستوران در شهرستان ایوان است که سه فرزند دارد و به قول خودش تمام کارهای رستوران از خرید گرفته تا پخت غذا را خودش و 2نفر نیرویی که دارد انجام می دهد.

در حال سرخ کردن کبه ها داخل روغن است، به آرامی و حوصله تمام آنها را جابجا می کند و با دقت تمام یکی یکی داخل سینی میچیند.

بانوان شرکت کننده هرکدام به نوعی مشغول آشپزی هستند، بانویی قابله را روی اجاق گذاشته و سیب زمین ها را حلقه و بقول خودش آنرا برای ته دیگ خوشمزه آماده می کند، یکی برنج صاف شده را روی آبکش ریخته و منتظر است تا روغن کف قابله کمی داغ تا آنرا ریخته و دم بکشد و مادر دیگری درحالی که روی ویلچر نشسته درحال رنده کردن خیار برای ریختن داخل ماست است و آنرا برای کنار غذای محلی کته گوجه ای که دارد دم می کشد آماده می کند.

این برنامه مورد بازدید معاون استاندار، مدیران کل بهزیستی و میراث فرهنگی و جمع دیگری از مسئولان محلی قرار گرفت.

این جشنواره به همت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حمایت بهزیستی برگزار که ابتدا در سطح ملی و اکنون در سطح منطقه ای استانهای مختلف کشور اجرا می شود.

دبیر میز گردشگری دسترس پذیر و مدیر عامل انجمن گردشگری معلولان پارس در حاشیه این برنامه به خبرنگار ایرنا توضیح داد: این برنامه با هدف حمایت از افراد دارای معلولیت، ایجاد فرصتهای اشتغال در حوزه گردشگری ویژه معلولان و ایجاد خودباوری، نشاط و امید به زندگی افراد معلول از سال گذشته کلید خورده است.

"محمد اسماعیل شیخ قرائی" ادامه داد: در قالب این برنامه و پس از اعلام فراخوان برای حضور افراد دارای معلولیت در سه حوزه جسمی، حرکتی، نابینایان و سندروم داون برای شرکت، این جشنواره با عنوان طعم امید ابتدا سال گذشته در تهران به عنوان پایلوت اجرا و امسال در منطقه شمال کشور و در فصل پاییز در استانهای غرب کشور در حال اجراست.

وی گفت: در این برنامه و با نگاه و تاکید بر پخت غذاهای بومی، محلی توسط افراد دارای معلولیت و نقش گردشگری معلولان در خوراک این افراد اقدام به آشپزی کرده که در نهایت پس از داوری نفرات برتر در هر گروه از معلولیتها انتخاب و مورد تقدیر قرار می گیرند.

به گفته وی، این جشنواره به همت میز گردشگری دسترس پذیر وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فدراسیون خوراک این وزارتخانه و با همراهی بهزیستی اجرا می شود.

رئیس گروه تسهیل سفر وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در حاشیه این برنامه گفت: این برنامه به ابتکار این مجموعه طراحی که در مرحله نخست در تهران و بدون محدودیت غذایی اجرا که پس از استقبال طرح به سمت احیا غذاهای سنتی و بومی، محلی هدایت شد.

به گفته "سید مهدی یاسینی" میز گردشگری با هدف حمایت از افراد دارای معلولیت، سالمندان و سایر افراد با نیازهای خاص و همچنین بستر سازی برای ایجاد امکانات و خدمات گردشگری متناسب با نیاز افراد دارای معلولیت سال 1402 در این وزارتخانه تشکیل شده است.

گزارش از:آزاده خرم

کد خبر 119809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد