دوره آموزشی اهمیت سلامت روان در محیط کار ویژه کارکنان بهزیستی خوزستان برگزار شد

صبح امروز، به مناسبت هفته سلامت روان دوره آموزشی اهمیت سلامت روان در محیط کار ویژه کارشناسان بهزیستی خوزستان در سراسر استان با حضور اساتیدی از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و مرکز بهداشت غرب اهواز به صورت حضوری و آنلاین در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خوزستان، مهران کریمیان مدیرکل بهزیستی خوزستان در این جلسه گفت: هدف از این دوره آموزشی که  به همت معاونت توسعه امور پیشگیری و مشاور امور بانوان بهزیستی خوزستان برگزار شد، ارتقا سطح سلامت روان افراد، افزایش آگاهی و تغییر و اصلاح نگرش جامعه نسبت به مسائل بهداشت روان  بوده است.

وی با اشاره به اینکه بهداشت روان علمی برای بهتر زیستن و رفاه اجتماعی است افزود: در تعریف سازمان بهداشت جهانی، "سلامتی به معنای تندرستی جسمانی، روانی و اجتماعی است نه صرفا به معنای عدم ابتلا به بیماری یا ناتوانی "، بنابراین تمام زوایای زندگی را دربرمی گیرد زیرا مشکلات و بیماری های روانی همیشه همراه انسان بوده اند و امروزه نیز سهم قابل توجهی از بار بیماری ها و همچنین هزینه های نظام سلامت را شامل می شوند.

کریمیان ادامه داد: یکی از راهکارهای موجود برای دست‏ یابی به سلامت روان، برخورداری از یک نظام ارزشی و آموزشی منسجم است که می تواند اساس و بنیان یکپارچگی شخصیت ‏سالم به شمار رود و خانواده و جامعه در نهادینه کردن آن ها در وجود فرد بسیار اثرگذار هستند .

وی همچنین بیان داشت: توجه به تاثیر سلامت انسان ها در توسعه همه جانبه و پایدار جوامع و  تلاش در راستای ارتقاء سلامت جسمی و روانی آحاد مردم می تواند استمرار و پایداری برنامه های توسعه ملی را تضمین نماید.

کریمیان با تقسیم بندی مراکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی به دو دسته  مراکز مشاوره عمومی و مراکز مشاوره تخصصی  عنوان کرد: در حال حاضر تعداد ۱۹۸ مرکز مشاوره حضوری غیردولتی تحت نظارت بهزیستی خوزستان فعالیت می کنند که در ۶ ما اول سالجاری به بیش از ۱۵ هزار و ۸۶۴ نفر مشاوره حضوری ارائه کرده اند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان تصریح کرد: مرکز مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ بهزیستی نیز به ۳۷ هزار و ۵۱۲ نفر خدمات مشاوره رایگان ارائه کرده است.

مهران کریمیان گفت: انجام خدمات مشاوره در موضوع طلاق از دیگر فعالیت های بهزیستی در راستای پیشگیری از آسیبهای روانی است که در سال ۱۴۰۳ از میان ۱ هزار و ۹۷۴ پرونده مشاوره طلاق ۴۵۰ مورد به سازش رسیده اند.

وی همچنین افزود: از دیگر اقدامات اداره کل بهزیستی خوزستان در راستای ارتقای سلامت روان جامعه می توان به برگزاری کارگاه های آموزشی با موضوع آموزش زندگی خانوده، آموزش پیش از ازدواج، آموزش بلوغ و نوجوانی و آموزش مهارتهای زندگی اشاره کرد که خوشبختانه به همت همکاران و تسهیلگران آموزش دیده از ابتدای امسال تاکنون موفق به آموزش ۲۴ هزار و ۴۱۵ نفر شده ایم.

کریمیان درباره فعالیت تیم های محب (حمایتهای روانی اجتماعی در بحرانها و حوادث غیرمترقبه) اظهار داشت: در حال حاضر تعداد ۲۲۰ تیم محب در ۲۰۰ محله فعال هستند که خدمات مشاوره روانشناختی، آموزش های تخصصی گروه های فوریتی از جمله مدیر یت استرس، مقابله با اضطراب، کنترل خشم، مشاوره سوگ و... ارائه می دهند.

  وی ادامه داد: طرح غربالگری اضطراب کودکان ۵ تا ۶ ساله با هدف شناسایی زودهنگام اضطراب کودکی و ارجاع زودهنگام جهت مداخلات تخصصی و افزایش اطلاعات والدین در خصوص پیشگیری از اضطراب برای ۳ هزار و ۶۸۷ کودک در سراسر استان انجام شده است.

گفتنی است روشهای مداخله با فرسودگی شغلی و پیشگیری از دیابت و فشار خون از جمله سرفصل های این دوره ۱۶ ساعته بوده است.

کد خبر 119787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد