دسترسی به فناوری، نویدبخش مشارکت اجتماعی نابینایان

| ضمن تبریک روز جهانی نابینایان (عصای سفید)، نگاهی داریم بر اخبار مهم امروز در سازمان بهزیستی کشور

به گــزارش روابـط‌عمـومی اداره‌کـل بهـــزیستی استـان کرمانشـــاه؛

از پیام سرپرست سازمان بهزیستی کشور به‌مناسبت روز جهانی عصای سفید تا چند خبر دیگر و گرامی‌داشت روز جهانی عصای سفید با شعار "دسترسی به فناوری، نویدبخش مشارکت اجتماعی نابینایان" را مرور می‌کنیم.


پیام سرپرست سازمان بهزیستی کشور به‌مناسبت روز جهانی عصای سفید
 

متن پیام دکتر سیدجواد حسینی سرپرست سازمان بهزیستی کشور به شرح ذیل است؛
توانمندسازی و تلفیق اجتماعی، رویکرد خدمت‌رسانی به افراد نابینا و کم‌بینا زمانی که سر انگشتان جستجوگر با لمس نقاط برجسته، مرزهای آگاهی را گسترش می‌دهند و گام‌های مصمم، همگام با حرکت عصای سفید، در مسیری مملو از جوانه‌های امید راه می‌پیمایند.
نابینایی، تداعی کننده اراده‌ای است وصف ناپذیر برای اثبات توانمندی‌ها. تلاش ما در گرامی‌داشت روز جهانی عصای سفید (بیست و چهارم مهرماه، مصادف با پانزدهم اکتبر) نیز اقدامی است در راستای متمرکز ساختن توجه جامعه نسبت به توانمندی‌ها و مطالبات افراد نابینا و کم‌بینا؛ گروهی که اگر به شایستگی دیده شوند می‌توانند ظرفیت‌های ارزنده خود را در مسیر توسعه فردی و اجتماعی به‌کار گیرند.
سازمان بهزیستی کشور در همین راستا تلاش جهت توانمندسازی و تلفیق اجتماعی افراد نابینا و کم‌بینا را به‌عنوان یک رویکرد مد نظر قرار داده است. تشخیص به موقع و مداخله بهنگام در زمینه آسیب‌های بینایی با هدف کاهش عوارض ناشی از این آسیب و به حداقل رساندن محدودیت‌های مرتبط با آن از نخستین تلاش‌هایی است که سنگ بنای برنامه‌های توانبخشی و توانمندسازی نابینایان و کم‌بینایان به‌شمار می‌رود و با بروزرسانی دانش تخصصی کمیسیون‌های پزشکی تشخیص نوع و شدت معلولیت تلاش می‌شود تا افراد دارای آسیب بینایی در کوتاه‌ترین زمان پس از بروز آسیب، شناسایی شده و با ارجاع آنان به مراکز تخصصی، امکان خدمت‌رسانی به آن‌ها در زمینه خدمات توانبخشی (پرورش مهارت های حسی و حرکتی، دریافت تجهیزات کمک توانبخشی و آموزش بکارگیری امکانات سخت افزاری و نرم افزاری) فراهم گردد.
مضافا این که امکان بهره گیری این افراد از برنامه های آموزشی مرتبط با فعالیت های روزمره زندگی، برنامه های هنری، فعالیت های ورزشی و حرفه آموزی در مراکز توانبخشی و برنامه های توانبخشی مبتنی بر جامعه مهیا گردیده است.
چنانچه توانمندسازی و تلفیق اجتماعی افراد دارای معلولیت بینایی را به عنوان یک رویکرد ؛ الگوی برنامه های خود قرار دهیم باید بپذیریم که تحقق این رویکرد مستلزم دسترسی کامل افراد نابینا و کم بینا به فن آوری های علمی روز در زمینه های سخت افزاری و نرم افزاری، منابع تخصصی و آموزش هایی است که به استقلال و نقش آفرینی موثر این افراد در جامعه منجر گردد. بی تردید نیل به این هدف مستلزم اقدامات هدفمند تمامی دستگاه هایی است که بر اساس قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت ، موظف به انطباق سطوح خدمات خود با نیازهای روز افراد نابینا و کم بینا هستند. لذا امید است با حمایت های بی دریغ معاون اول محترم ریاست جمهوری به عنوان رییس کمیته هماهنگی و نظارت بر قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان دبیر این کمیته بتوانیم تلاش ها جهت اجرای صحیح این قانون و پاسخگویی به مطالبات جامعه نابینایان کشور را دوچندان سازیم تا «به یمن تشکیل دولت چهاردهم، در سایه تحقق رویکرد وفاق ملی و بهره‌گیری مطلوب از ظرفیت‌های مردمی، استفاده از قابلیت‌های ارزنده جامعه نابینایان کشور نیز به عنوان بخشی از سرمایه‌های ملی تحقق یابد.»


پوشش ۸۵ درصدی برنامه غربالگری بینایی در کشور


عباسی _ معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، همزمان با روز جهانی عصای سفید: توانمندسازی و تلفیق اجتماعی افراد دارای آسیب بینایی را مهمترین اهداف سازمان بهزیستی نام برد.
۲۴۰هزار و ۲۱۹  نفر از افراد نابینا و کم‌بینا تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.
در برنامه‌ی کشوری پیشگیری از تنبلی چشم در حال حاضر با پوشش بالغ بر ۸۵ درصد و با همکاری وزارت آموزش و پرورش – سازمان آموزش و پرورش استثنایی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام می‌باشد.


بیش‌از ۵۸ میلیون کودک مورد غربال قرار گرفته‌اند، که از این بالغ بر ۲میلیون نفر دارای انواع اختلالات بینایی و تعداد ۳۹۶هزار و ۷۳ نفر کودک دارای تنبلی چشم شناسایی شده و جهت اقدامات درمانی ارجاع شده اند.
گزارش کامل را اینجا  https://behzisti.ir/x32S2 بخوانید!


تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اقدامی ارزشمند برای دستیابی به جامعه خوب


برقی _ معاون امور توانبخشی و آموزشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پنل علمی -تخصصی که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی نابینایان:
محله محوری موجب تجمیع خدمات، رضایت مددجویی، افزایش اثربخشی و بهره وری بیشتر می شود.۳ هزار دانش آموز با آسیب بینایی و ۵ هزار و ۲۰۰ دانش آموز در مدارس پذیرا، خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی دریافت می‌کنند.
جامعه خوب جامعه ای است که در آن جامعه، حقوق افراد دارای معلولیت رعایت شوداقدامات ارزشمندی به جهت اصلاح قوانین مربوط به افراد دارای معلولیت صورت گرفته و با تصویب و ابلاغ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان خدمات مطلوبی مبتنی بر قانون ارائه خواهد شد.
در آموزش و پرورش استثنایی ۸۰  هزار دانش آموز در مدارس خاص، ویژه استثنایی و مدارس پذیرا مشغول به تحصیل اند.
۳ هزار دانش آموز با آسیب بینایی و ۵ هزار و ۲۰۰ دانش آموز در مدارس پذیرا خدمات آموزشی ، پرورشی و توانبخشی دریافت می کنند،در همه گروه های افراد دارای معلولیت خصوصاً نابینایان کنش شناختی باید مورد توجه قرار گیرد.


بـرای پیوستـن به کانـال اداره‌کل بهـــزیستی استـان کرمانشــاه در پیام‌رسان ایتــا، اینجــــا را لمس کنیـد.

کد خبر 119739

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد