در رسانه| ۲ هزار و ۶۰۰ نابینا تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند

زنجان-ایرنا-مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت: از ۲۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی استان ۲ هزار و ۶۰۰ نفر نابینا هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روح الله خدابنده لو روز یکشنبه در جشنواره فرهنگی ورزشی ویژه ورزشکاران توان‌یاب که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی نابینایان(عصای سفید) در سالن همایش زیتون سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود:بسیاری از نابینایی‌ها قابل پیشگیری است و خانواده‌ها باید نسبت به این موضوع آگاهی لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به آمار جهانی در این حوزه، اضافه کرد: حدود ۳۵ میلیون نابینا در دنیا وجود دارد و بیشتر این افراد در کشورهای در حال توسعه به ویژه در قاره‌های آسیا و آفریقا زندگی می‌کنند.

خدابنده لو به علل نابینایی اشاره کرد و گفت: بسیاری از این مشکلات از طریق مشاوره ژنتیک قابل پیشگیری است و طبق آمار ارایه شده، در سال ۱۴۰۰، ۸۰۰ هزار نفر در ایران از مشکلات نابینایی رنج می‌بردند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان بر اهمیت مناسب‌سازی محیط‌ها برای افراد دارای معلولیت تأکید کرد و گفت: باید ساختمان‌های دولتی و مراکز عمومی به‌گونه‌ای طراحی شود که برای همه قابل دسترسی باشد.

وی همچنین به تلاش‌های بهزیستی برای توانمندسازی افراد نابینا و ایجاد فرصت‌های شغلی برای آنها اشاره کرد و گفت: در سال جاری، چهار هزار نفر از معلولین با تحصیلات دانشگاهی در آزمون استخدامی کشور پذیرفته خواهند شد که ۷۵ نفر از این ردیف ها مربوط به ادارات استان زنجان است.

نگرش جامعه نسبت به توانمندی‌های نابینایان تغییر یابد

مدیر عامل انجمن نابینایان و کم بینایان استان زنجان نیز در این جشنواره بر لزوم تغییر نگرش جامعه نسبت به این گروهها تأکید کرد و گفت: افراد نابینا به ترحم نیاز ندارند بلکه باید دیده شوند و توانایی‌هایشان شناخته شود.

مجید موحد افزود: شناخت و معرفی موفقیت‌های افراد نابینا و کم‌بینا اهمیت زیادی دارد و به این موضوع باید توجه بیشتری شود.

وی به موفقیت‌های نابینایان و کم بینایان در برنامه‌های هنری و ورزشی اشاره کرد و گفت: بینایی بیشترین تأثیر را در دریافت اطلاعات و رسیدن به موفقیت ها دارد، درحالیکه بسیاری از این افراد بدون نعمت بینایی به موفقیت رسیده اند.
موحد از مسئولین خواست، بیش از گذشته به قوانین مربوط به استخدام معلولین به‌ویژه قانون سه درصد سهمیه استخدامی دستگاه ها ویژه این گروه عمل کنند تا این افراد بتوانند شغل مناسبی داشته باشند.

وی به مشکلاتی که افراد نابینا در آزمون‌های استخدامی با آن مواجه هستند، اشاره کرد و گفت: نشناختن توانایی‌های این عزیزان باعث رد صلاحیت آنها می‌شود.

مدیر عامل انجمن نابینایان و کم بینایان استان زنجان به اهمیت استفاده از فرصت‌های آموزشی و ورزشی برای افراد نابینا اشاره کرد و گفت: این افراد باید از امکانات موجود بهره‌برداری کنند تا توانمندی‌هایشان افزایش یابد و در نهایت به موفقیت‌های بیشتری دست یابند.

وی خاطرنشان کرد: همدلی و همکاری سازمان‌های مربوطه در حمایت از نابینایان و کم بینایان جای قدردانی دارد و امیدواریم این روند تداوم یابد.

 
 

کد خبر 119633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد