عامل ۵۰ درصد ناشنوایی عوامل ژنتیک است

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: عامل ۵۰ درصد ناشنوایی عوامل ژنتیک است و ۲۵درصد حین بارداری که بیماریهای چون سرخک و.....می تواند عامل عمده این مشکل باشد و۲۵درصد علل ناشناخته دارد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان دکتر روح اله خدابنده لو در نشست خبری ویژه ماه مهر و در جمع خبرنگاران گفت : ناشنوایان از دریافت مستمری برخوردار هستند و در حال حاضر پشت نوبتی دریافت مستمری نداریم و خدمات و تسهیلات اشتغالزایی به آنها پرداخت می شود.
وی افزود: ۲۶ موسسه غربالگری شنوایی سنجی در سطح استان فعال است که در ۶ماهه اول سال‌جاری نزدیک به ۵ هزار نوزاد و هزار و۵۰۰کودک سه تا ۵سال غربالگری شنوایی شده اند.
این مقام مسئول در خصوص حمایت تحصیلی از مددجویان ناشنوای تحت پوشش اظهار کرد: ۱۷۹دانش آموز ناشنوا و۱۴ دانشجو تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند و کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان در ادامه ضمن تبریک آغاز هفته سالمندان با شعار سالمندی فعال ،فردایی بهتر عنوان کرد:  الویت اصلی بهزیستی نگهداری سالمندان در جمع خانواده و در خانه است و فعالیت های مراقبتی ویژه آموزش داده می شود.
وی تصریح کرد: ۳ مرکز در شهرستان های زنجان و هیدج بصورت شبانه روزی فعالیت می کند و در حال حاضر ۱۹۴ سالمند در سه مرکز بهزیستی مقیم هستند و یارانه حمایتی به آنها پرداخت می شود و دو مرکز روزانه نیز در شهر زنجان فعال هستند.

خدابنده لو بیان کرد: ۳ هزار و ۹۴۴ نفر از سالمندان استان تحت پوشش بهزیستی هستند که از این تعداد ۳ هزار و ۲۷۷ سالمند دارای معلولیت و ۶۶۷ سالمند نیز زن سرپرست خانوار هستند.به عبارتی ۸۳ درصد از سالمندان تحت پوشش دارای معلولیت و ۱۷ درصد جزو زنان سرپرست خانوار بوده که بیشترین تعداد این افراد دارای معلولیت هستند.

وی یادآور شد: کلیه سالمندان تحت پوشش واحدهای مددکاری بهزیستی استان علاوه بر دریافت مستمری ، از کمک هزینه درمان و توانبخشی، ودیعه مسکن ، معیشتی ، وسایل کمک توانبخشی ، لوازم ضروری زندگی ، بسته های حمایتی بهره مند هستند.

مدیرکل بهزیستی در خصوص افراد تحت پوشش معلولیت بینایی افزود: در حال حاضر ۶۲۹ معلول نابینا تحت پوشش خدمات مستمر و غیرمستمر بوده و وسایل کمک بینایی شامل عصای سفید، کاغذ بریل،ساعت لمسی و گویا،قلم قرانی ، به دید (نوعی ذره بین)، دستگاه ضبط صدا، نوت تیکر در صورت درخواست به آنها تحویل داده می شود.

خدابنده لو ادامه داد: به منظور تسهیل دریافت خدمات آموزشی در زمینه تامین امکانات رفاهی، تقویت انگیزه های تحصیلی،کمک به استقلال و بهبود کیفیت زندگی در راستای تساوی فرصت ها برای افراد دارای معلولیت، کمک هزینه تحصیلی به ۸۵ نفر از دانش آموزان و ۳۱ نفر از دانشجویان دارای معلولیت بینایی پرداخت می شود.

کد خبر 118145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد