در رسانه | بهره‌مندی ۲۵۰۰ مددجوی بهزیستی از تسهیلات خوداشتغالی

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: در حوزه اشتغال وام‌های پرداختی خوداشتغالی افزایش یافته به طوری که در ۲ سال گذشته، ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از مددجویان بهزیستی از این تسهیلات خوداشتغالی و بیمه خویش‌فرمایی بهره‌مند شدند.

حامد رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار موج سبلان در اردبیل اظهار داشت: بهزیستی استان اردبیل در قالب ۱۴۶ برنامه در خدمت ولی نعمتان است تا خدمات متنوعی را به جامعه هدف اعم از زنان سرپرست خانوار، معلولان، گروه‌های آسیب‌پذیر و عموم مردم ارائه کند.

وی تصریح کرد: بخشی از این برنامه‌ها برای عموم مردم ارائه می‌شود و بخش دیگر به شکل تخصصی برای جامعه هدف در نظر گرفته شده تا زمینه برای ارتقای توانمندی این خانواده‌ها را شاهد باشیم.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: ۱۴ هزار و ۵۰۰ مستمری بگیر بهزیستی در سال ۱۴۰۰ هم اکنون به بیش از ۲۵ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده که یک رشد جهشی را در دولت سیزدهم در پوشش مستمری بگیران و جامعه هدف شاهد بودیم به طوری که هم اکنون هیچ پشت نوبتی در بهزیستی استان نداریم.

رضایی افزود: پرداختی مستمری نیز در دولت سیزدهم در کنار تأمین اعتبارات بهزیستی رشد جهشی پیدا کرده که این نشان می‌دهد توجه دولت به حمایت و همراهی بیشتر با خانواده های نیازمند و بی‌بضاعت بوده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما برای برخی از معلولان و افراد دچار ضایعه نخاعی پرداخت هزینه پرستاری را انجام می‌دهیم که این پرداختی‌ها از ۱.۵ میلیون تومان به بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته به طوری که در دولت سیزدهم ۵۰۰ نفر از خدمات حق پرستاری بهره‌مند شدند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل اضافه کرد: در حال حاضر در سطح استان ۲ هزار و ۶۹۴ نفر خدمات پرستاری دریافت می‌کنند که پرداختی ماهانه برای این خانواده‌ها از محل کمک‌های حمایتی ۵ میلیارد تومان است.

رضایی بیان کرد: بهزیستی استان ماهانه مستمری و حق پرستاری بالغ بر ۴۱.۵ میلیارد تومان را پرداخت می‌کند تا در خدمت ولی نعمتان خود باشد.

وی در ادامه یادآور شد: در کنار فعالیت‌های مختلفی که بهزیستی در قالب اقدامات تحولی انجام داده، در این سه سال بودجه بهزیستی استان ۱۴۱ درصد رشد داشته و ما کمبود اعتباراتی را از بابت خدمات رسانی به جامعه هدف و معلولان شاهد نبودیم.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل تصریح کرد: از محل اعتبارات تملک دارایی در سال ۱۴۰۰ رقم اختصاصی به استان ۵۵۰ میلیون تومان بوده که امسال این رقم به هشت میلیارد تومان رسیده و تا آخر سال قطعا این مبلغ به ۱۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

رضایی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را جز برنامه‌های اصلی عنوان کرد و گفت: سه ساختمان در اردبیل، گرمی و مشگین‌شهر تکمیل و یا در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته که اکثر این پروژه‌ها از سال ۸۶ شروع شده بود و پیشرفت بسیار کندی را داشت.

وی افزود: تا آخر امسال ساختمان خلخال نیز با کمک خیران راه‌اندازی خواهد شد که هم اکنون این پروژه ۷۰ درصد پیشرفت دارد.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل به فعالیت ۳۴ مرکز، مؤسسه خیریه، مراکز ساماندهی و نگهداری معلولان، توانبخشی، ترک اعتیاد و سایر مجموعه‌های خدمات رسان اشاره کرد و ادامه داد: در دولت سیزدهم کاهش هزینه‌های درمانی مددجویان بهزیستی را شاهد بودیم و اغلب آنها از خدمات ستاره‌دار درمانی در قالب ۵۹ خدمت بهداشتی و درمانی مناسب بهره‌مند شدند.

رضایی در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه اشتغال وام‌های پرداختی خوداشتغالی افزایش یافته به طوری که در ۲ سال گذشته، ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از مددجویان بهزیستی از این تسهیلات خوداشتغالی و بیمه خویش‌فرمایی بهره‌مند شدند.

وی به برگزاری آزمون اختصاصی معلولان اشاره کرد و ادامه داد: در ۱۲ سال گذشته این امر مغفول مانده بود که در دولت سیزدهم با هدف تخصیص سهمیه ۳ درصد معلولان، آزمون جداگانه و ویژه معلولان برگزار شد تا زمینه استخدام ۴۶۰ نفر از آنها در سطح ملی فراهم آید که سهمیه استان نیز ۶۳ نفر جذب در ۹۰ رشته شغلی و بیش از ۴۶ دستگاه اجرایی بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل اضافه کرد: در پنج ماهه امسال روند جمع‌آوری کودکان کار سیر نزولی داشته و با همکاری مؤسسات خیریه این امر با ساماندهی مناسب در حال انجام است.

رضایی از برگزاری ۱۵۷ میز خدمت و حضور در منزل مددجویان برای رفع مشکلات آنها خبر داد و بیان کرد: در حوزه توزیع لوازم خانگی ۴۰۰ قلم کالا در بین مددجویان توزیع و ۵.۵ میلیارد تومان ودیعه مسکن و کمک بلاعوض این حوزه به مددجویان پرداخت شده است.

وی در ادامه یادآور شد: در ۲ سال گذشته ۲۱۰ باب مسکن تهیه و در اختیار معلولان قرار گرفته و ما همچنان با همکاری نهادهای اجرایی در این حوزه ساخت و تولید مسکن را برای جامعه هدف جز برنامه‌ریزی‌های اصلی قرار دادیم.

 ثبت‌نام ۲ هزار و ۹۶۵ مددجو در طرح نهضت ملی مسکن

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل از آغاز عملیات اجرایی پردیس‌های توانمندسازی با هدف ارائه خدمات متنوع به جامعه هدف بهزیستی استان اردبیل خبر داد.

رضایی ادامه داد: قطعی مستمری تعدادی از مددجویان از دغدغه‌های جدی است که در استان اردبیل نیز تعدادی از مددجویان ما را شامل می‌شود که مسئولان کشوری قول دادند تا هر چه سریع‌تر مشکل به وجود آمده را رفع کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه پرداختی مستمری مددجویان بهزیستی از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها انجام می‌شود، در شناسایی سامانه مشکلاتی رخ داده که انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر موانع رفع شده و دغدغه‌ای از بابت پرداختی مستمری مددجویان بهزیستی را شاهد باشیم.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در مورد تأمین مسکن برای مددجویان تحت پوشش بهزیستی گفت: تعداد ۲ هزار و ۹۶۵ مددجو برای بهره‌مندی از طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند که مراحل تکمیل و پرداخت مبالغ آنها با همراهی بهزیستی استان اردبیل مورد توجه و دقت نظر قرار گرفته است.

رضایی در مورد ارائه خدمات مشاوره‌ای و گستردگی فعالیت این مراکز افزود: ارائه خدمات مشاوره‌ای از طریق خط ۱۴۸۰ انجام می‌شود که این مشاوره‌ها تلفنی و حضوری است و در یک سال گذشته ۶۱ هزار و ۱۱۷ نفر از این خدمات مشاوره‌ای بهره‌مند شدند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: خدمات اورژانس اجتماعی ما نیز از طریق خط ۱۲۳ انجام می‌شود که تعداد ۲۳ هزار و ۶۱۴ نفر نیز از این خدمات استفاده کردند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل اضافه کرد: آمار دقیق خودکشی توسط دبیرخانه دانشگاه علوم پزشکی احصا می‌شود و ما سعی می‌کنیم در جلوگیری از اقدام خودکشی گروه‌های مختلف با همکاری اورژانس، آتش‌نشانی و پلیس ورود پیدا کرده و جلوی این کار را بگیریم.

رضایی راه‌اندازی خانه سلامت و امن را در قالب پوشش حمایتی دولتی یادآور شد و بیان کرد: در بحث توانمندسازی بهزیستی فعالیت‌های خوبی را آغاز کرده و سعی می‌کند تا به جای نهاد حمایت‌گر، در مسیر توانمندسازی جامعه هدف حرکت کند که راه‌اندازی پردیس‌های توانمندسازی در این راستا انجام می‌شود.

وی تجلیل از سرآمدان اشتغال، قهرمانان ورزشی و هنرمندان را به عنوان یک حرکت قابل قبول یادآور شد و ادامه داد: در حوزه ورزش ما سعی کردیم از ۵۸۵ نفر از معلولان حمایت‌های لازم را انجام داده و به صورت تخصصی با تزریق ۲۵۴ میلیون تومان نیازمندی آنها را از ویلچر گرفته تا سایر اقلام تهیه و اعزام به مسابقات را شاهد باشیم.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل به برپایی میزهای خدمت در شهرستان‌های مختلف و ارائه خدمات به مددجویان و حضور مسئولان در اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: کمک‌های موردی بهزیستی از ۲۲۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان در دولت تحولی شهید آیت‌الله رئیسی ارتقا یافته و بهزیستی استان در سه ماه آخر سال گذشته و چهار ماهه امسال موفق شده جز استان‌های موفق در برپایی میز خدمت و ارائه خدمات متنوع باشد.

رضایی تصریح کرد: هفته گذشته به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک موردی به حساب مددجویان واریز شده و همچنان این حمایت‌ها ادامه دارد.

وی فعالیت ۱۰ مرکز ترک اعتیاد و تعطیلی ۲ مرکز متخلف را یادآور شد و افزود: پرداخت یارانه این مراکز انجام می‌شود ولی رقم آن پایین است و فعالیت‌های نیروی کار در این مراکز به رغم سختی و مشقت مشاغل آنها با برخی دل نگرانی‌ها و دغدغه‌ها همراه شده است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در ادامه خاطرنشان کرد: به هیچ وجه افزایش مستمری‌بگیران به منزله افزایش فقر و تولید تنگ‌دستی در جامعه نیست بلکه سالانه ۶۰ هزار نفر در کشور بر اثر تصادفات دچار معلولیت و برخی نارسایی‌ها می‌شوند که ما مجبور به پوشش آنها و ارائه خدمات به این گروه هستیم.

رضایی در مورد کودکان کار و خیابانی اضافه کرد: ما با حرفه آموزی این کودکان مشکلی نداریم و سعی ما بر این است تا در مراکز روزانه حمایت از آنها را انجام دهیم که در کنار ساماندهی کودکان کار و خیابانی، هیچ‌گونه پرونده‌ای برای اتباع خارجی در این زمینه تشکیل نشده است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل مرجع رسیدگی به زباله‌گردها و متکدیان را شهرداری اعلام کرد و ادامه داد: گزارش‌ها به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد تا دغدغه‌های اجتماعی در این زمینه رفع شود.

کد خبر 116479

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد