برگزاری دوره آموزشی پیشگیری و مدیریت عوارض ناشی از آسیب نخاعی

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، دوره آموزشی پیشگیری و مدیریت عوارض ناشی از آسیب نخاعی با مشارکت مرکز ویزیت در منزل ضایعه نخاعی آفتاب ویژه تمامی کارشناسان توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی و ۳۰ نفر از مسئولین مراکز مثبت زندگی شهرستان مشهد برگزار گردید و رییس نظام پرستاری بیمارستان امام رضا(ع) در این دوره آموزشی به بیان نکات و مطالب آموزشی پرداختند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در این مراسم، گفت: در حال حاضر 2هزار و 261 فرد ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی قرار دارند که از مستمری ماهیانه باتوجه به بعد خانوار و حق پرستاری برخوردار می‌شوند. بیشتر این افراد که شامل  1145 نفر می‌باشند دچار ضایعه نخاعی کمری و الباقی مبتلا به ضایعه نخاعی گردنی و نخاعی سینه‌ای هستند.

حمیدرضا علیزاده رضایی افزود: ضایعه نخاعی واقعه‌ای است که تمامی جنبه‌های فیزیکی، اجتماعی و روانی زندگی فرد را تحت پوشش قرار می‌دهد. باتوجه به آمار نسبتا بالای ضایعات نخاعی درکشور، توانبخشی همه جانبه و به‌هنگام ضایعه نخاعی جهت به حداقل رساندن هزینه بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی از اهمیت بسیاری برخوردار است واین امر مستلزم وجود مراکزی با شرایط، امکانات و خدمات توانبخشی استاندارد و مناسب جهت برآورده کردن کلیه نیازهای پزشکی و توانبخشی افراد دارای ضایعه نخاعی است.

وی با بیان اینکه این دوره آموزشی با همکاری مرکز ویزیت در منزل آفتاب با هدف پیشگیری و مدیریت عوارض ناشی از آسیب نخاعی خصوصا کنترل عفونت‌های حاد و مزمن برگزار گردیده است، گفت: ازآنجایی که پیامهای حسی پوست از طریق نخاع به مغز منتقل می‌شود با قطع ارتباط نخاعی، فرد در درک پیام‌های حسی پوست دچار مشکل می‌شود و به شدت در معرض خطر ایجاد زخم بستر قرار می‌گیرد. دراین افراد با تداوم فشار بر عروق پوستی احساس فشار و ناراحتی به مغز منتقل نمی‌شود، درنتیجه فرد تغییر وضعیت نمی‌دهد که این امر سبب اختلال تغذیه پوست و ایجاد نکروز و زخم بستر می‌گردد. در این راستا مراکز ویزیت درمنزل از طریق کاردرمان وپیگیری زخم بستر مددجویان را با پرستاران مجرب وکارآموزده با استفاده از پانسمان‌های نوین اکثرا به‌صورت رایگان یا با دریافت هزینه‌های بسیار ناچیز انجام می‌دهند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه زخم بستر منوط به اصلاح الگوی تغذیه سالم وگاها دارو درمانی و انجام آزمایش‌های متعدد می‌باشد و حتی درمان برخی از این زخم‌ها منوط به جراحی است که اکثر خانواده‌ها توان مالی پرداخت این هزینه ها را ندارند. مرکز ویزیت در منزل آفتاب طی تعامل با بیمارستان‌های امام رضا و قائم زمینه جراحی زخم بستر مددجویان را درکمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه فراهم نموده است. توزیع بسته‌های غذایی پروتئین‌دار جهت بهبود زخم بستر مددجویان ضایعه نخاعی نیز یکی دیگر ازفعالیت‌های این مرکز می‌باشد.
برگزاری دوره آموزشی پیشگیری و مدیریت عوارض ناشی از آسیب نخاعی

کد خبر 116237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد