غربال بیش از 12 هزار کودک در پایگاههای سنجش بینایی استان چهارمحال و بختیاری

از ابتدای سال تا الان تعداد 12500 کودک در پایگاه های سراسر استان غربال شدند که تعداد 326کودک مشکوک به اختلال بینایی شناسایی و مورد بررسی و به سطوح بالاتر ارجاع داده شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری، مهشید سلیمانی در گفتگو با واحد خبر مرکز استان، گفت: سیستم بینایی یکی از سیستم های حسی تاثیر گذار در تکامل رشد کودکان است  و از آنجایی که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است ، لذا توجه به امر پیشگیری و مداخله به موقع در کودکان بسیار مهم است .

سرپرست بهزیستی استان افزود: معلولیت بینایی از جمله شایعترین معلولیتها در ایران است و سن طلائی تشخیص و درمان تنبلی چشم ، قبل از 5 سالگی است.در این بیماری چشم های کودک کاملا سالم و طبیعی به نظر می رسند و هیچ نشانه ای از بیماری در آن دیده نمی شود اما دید کافی وجود ندارد و عدم و تشخیص و درمان به موقع منجر به نابینایی و کم بینایی کودک خواهد شد؛ لذا تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم ، تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است و از آنجایی که بسیاری از این عوامل برای خانواده ها ناشناخته است . چشم های همه کودکان حداقل 4 بار در سنین 3 تا 6 سال ( قبل از دبستان ) غربال شود .

سلیمانی خاطر نشان کرد: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم کودکان 3 تا6 سال ، هر سال در سراسر کشوربا هدف شناسایی کودکان دارای اختلال بینایی و مداخله به موقع در این کودکان در 3 سطح انجام می گردد . سطح اول توسط مربیان و غربالگران در پایگاه های مثبت زندگی و پایگاه های دائم ادارات بهزیستی شهرستان با چارت و دستگاه اپتیک پلاس انجام میشود، سطح دوم توسط اپتومتریست ها و سطح سوم توسط چشم پزشکان انجام می گیرد .

وی اظهار داشت: از ابتدای سال تا الان تعداد 12500 کودک در پایگاه های سراسر استان غربال شدند که تعداد 326کودک مشکوک به اختلال بینایی شناسایی و مورد بررسی و به سطوح بالاتر ارجاع داده شد و  در این برنامه کمک هزینه عینک به افراد نیازمند و بی بضاعت پرداخت می گردد .

لازم به ذکر است تعداد پایگاه های دائمی در استان 45 پایگاه و تعدا پایگاه های سیار  بیش از 600 پایگاه می باشد .

کد خبر 115694

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد