بهزیستی در کاهش آسیب‌های اجتماعی به حمایت مراکز تحت نظارت نیاز دارد

شناسایی ۱۹۰ کودک کار در استان مرکزی / کارگروه توانمندسازی کودکان کار در استان تشکیل می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه این نهاد در فرایند کاهش آسیب‌های اجتماعی و سایر فعالیت‌ها به حمایت مراکز تحت نظارت نیاز دارد، گفت: حجم بالا و دشواری اقدامات در بهزیستی می‌طلبد که مراکز و بنیادهای تحت حمایت، در این راستا همسو و همگام با یکدیگر فعالیت کنند.

 محمود حسین‌آبادی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های استان مرکزی، افزود: یکی از اقداماتی که از سوی بهزیستی به طور جدی پیگیری می‌شود، انجام خدمات اجتماع‌محور است. در این فرایند مشکلات محله با نگرش اجتماع‌محور که یک اقدام تخصصی مددکاری اجتماعی است، بررسی و برطرف شود.

وی به فعالیت مراکز مثبت زندگی اشاره کرده و ادامه داد: مراکز مثبت زندگی یکی از اقدامات خوب بهزیستی است که توانسته خدمات خود و میزان دسترسی به خدمات بهزیستی را گسترش دهد. این مراکز به متقاضیان خدمات مناسبی ارائه می‌دهد و یکی از بزرگترین پروژه‌های تحول مدیریتی بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی اظهار داشت: 190 کودک کار در این استان شناسایی شد که 55 درصد این کودکان اتباع خارجی هستند. ساماندهی آنها در دستور کار ویژه قرار دارد. این کودکان به علت فقر اقتصادی و اجتماعی مجبور به فعالیت در بیرون خانه کار می‌کنند.

حسین‌آبادی به وجود کودکان کار و افزایش تعداد این کودکان در خیابان‌ها اشاره داشته و تصریح کرد: کمک مالی به کودکان کار و نگاه خیرخواهانه مردم، منجر به افزایش این کودکان در سطح خیابان می‌شود و به بقاء و ماندگاری این کودکان در خیابان دامن می‌زند. اما متأسفانه خانواده‌ها از این محیط آسیب‌زا، آگاه نیستند.

وی بیان داشت: در این راستا باید فرهنگ‌سازی شود تا از سوی مردم به کودکان کار کمک مالی نشود و از این فرایند جلوگیری گردد. مردم به جای کمک به کودکان کار می‌توانند به مؤسسات خیریه و مددکارانی که از این دسته از کودکان حمایت می‌کنند، کمک کنند تا آنها بتوانند کودکان کار را به نحو صحیحی توانمند کنند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی تأکید کرد: اکثر کودکان کار در سر چهارراه‌ها به شغل‌های کاذب اشتغال دارند و اغلب خانواده‌ها نمی‌دانند خیابان تهدید جدی برای آنان است. برخی از این کودکان ممکن است بعضاً درگیر باندهای خرید و فروش موادمخدر شوند و مورد سوءاستفاده این باندها قرار بگیرند.

حسین‌آبادی به هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی ذیربط برای توانمندسازی کودکان کار اشاره کرده و ابراز داشت: دستگاهایی نظیر بهداشت و درمان، فنی‌وحرفه‌ای، شهرداری‌ها و بهزیستی برای توانمندسازی کودکان کار مسئولیت دارند که باید با همکاری یکدیگر اقدامات مؤثری در این راستا انجام دهند.

وی به تشکیل کارگروهی در استان مرکزی به منظور توانمندسازی کودکان و نوجوانان کار اشاره داشته و اضافه کرد: طرح اولیه و پیش‌نویس این طرح آماده شده است و سازمان فنی‌وحرفه‌ای اعلام آمادگی کرده است که کودکان کار را به بهترین شکل، توانمند کند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی به قانون استخدام و جذب 3 درصدی معلولین برای اشتغال در دستگاه‌های دولتی اشاره کرده و گفت: سال گذشته 159 نفر در 46 مرکز زیرمجموعه بهزیستی این استان جذب شدند که اراک با 22 نفر بیشترین این نیروها را جذب کرده است.

حسین‌آبادی به اعطای تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان بهزیستی استان مرکزی اشاره داشته و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 820 نفر مددجوی بهزیستی این به منظور اخذ تسهیلات خوداشتغالی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

وی به فرایند مناسب‌سازی برای زندگی بهتر و تردد آسان‌تر معلولان اشاره کرده و ادامه داد: استان مرکزی در مناسب‌سازی برای تردد معلولان، جایگاه ششم را در سطح ملی به خود اختصاص داده است و در این راستا توانسته در مناسب‌سازی آسانسور، سرویس‌های بهداشتی منازل مددجویان و ادارات پیشتاز باشد.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی به فرایند تأمین ویلچر برای معلولان اشاره کرده و اظهار داشت: مجموعه بهزیستی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، طرح مشترکی را در دست اجرا دارند که از طریق آن ویلچرهای دستی را به برقی تبدیل می‌کنند.

حسین‌آبادی تصریح کرد: واردات کیت‌ برقی کردن ویلچرهای دستی حدود 300 میلیون ریال هزینه دارد، این در حالی است که هزینه یک ویلچر برقی 750 میلیون ریال است. با این اقدامات، زمینه حضور معلولان در بیرون از محیط خانه فراهم خواهد شد و در نتیجه از افسردگی و انزوا خارج می‌شوند.

وی بیان داشت: نگهداری معلولین و سالمندان در خانواده به جای نگهداری در مؤسسات خیریه، از سیاست‌های بهزیستی است و در این راستا باید فرهنگ‌سازی شود. اگر این اتفاق صورت گیرد، در راستای سیاست‌های تشویقی از سوی مجموعه بهزیستی هزینه نگهداری معلولان و سالمندان به خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی به اجرای طرح غربالگری جسمی و روانی در این استان اشاره داشته و تأکید کرد: در راستای اجرای این طرح اعتبارات سازمان بهزیستی رشد 220 درصدی داشته است. این رخداد نقطه عطفی در راستای ارائه خدمات هرچه بهتر از سوی بهزیستی است.

حسین‌آبادی ابراز داشت: مرکز روزانه بیماران اعصاب و روان شهرستان اراک نیز به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید. در این راستا در حال انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی به منظور درمان رایگان مددجویان بهزیستی هستیم.

وی با اشاره به اینکه درمانگاه دندانپزشکی مددجویان بهزیستی استان مرکزی در هفته دولت بهره‌برداری به می‌رسد، اضافه کرد: تمامی فرایندهای ارائه خدمات این درمانگاه برای کلیه مددجویان تحت پوشش بهزیستی رایگان پیش‌بینی شده است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی به ساخت کمپ ماده 16 در استان اشاره داشته و گفت: زمین و مجوزهای ساخت این کمپ‌ها برای آقایان و بانوان اخذ شده و روند ساخت آنها به سرعت پیش می‌رود. ظرفیت این کمپ‌ها حدود 800 نفر است، اما برآورد می‌شود بیشتر از 400 مددجو در این کمپ‌ها نداشته باشیم.

حسین‌آبادی افزود: 192 سمن و مؤسسه خیریه در استان مرکزی در راستای کمک به افراد آسیب‌پذیر با مجموعه بهزیستی همکاری دارند. این مؤسسات به کمک بهزیستی آمده و نقش پررنگی در جامعه ایفا می‌کنند که در این رابطه باید از آنها حمایت کرد.

وی به موضوع گلایه مؤسسات خیریه و سمن‌ها از اینکه دفتر این مؤسسات در ساختمان اداره‌کل بهزیستی استان مرکزی از آنها گرفته شده است اشاره کرده و ادامه داد: مؤسسات خیریه بایستی طبق قانون به اداره‌کل بهزیستی مبلغ ناچیزی بابت اجاره مکان بدهند که بعضی از مؤسسات این موضوع را قبول نکردند.

کد خبر 115609

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد