در رسانه / مناسب‌سازی معابر مهاباد برای معلولان نیازمند همت مسوولان

معلولان به عنوان بخشی از جامعه همواره به علت وضعیت جسمانی خاص خود، در استفاده از امکانات شهری و تردد در سطح جامعه مشکل دارند و اجرای قانون مناسب سازی بخش زیادی از خواسته آنان را فراهم می کند؛ امری که تا به امروز در مهاباد توجه زیادی به آن نشده و رسیدن به اهداف آن نیازمند همت والای مسوولان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروزه طبق آمار جهانی از بین هر ۱۰ نفر در هر جامعه ای، یک نفر دارای معلولیت و محدودیت حرکتی بوده که با توجه به شرایط حاکم در مبلمان شهری و اداری ما امکان زندگی عادی و تردد در سطح شهر برای این قشر یا وجود ندارد و یا اینکه با مشکلات زیاد همراه است.

با وجود حمایت های دولت و ابلاغ دستورالعمل های قانونی برای اجرای اقدامات مناسب سازی ولی ادارات مسوول به این امر توجه بسیار کمی داشته و این رویه تا حدودی در کل کشور نیز صدق می کند.

معلولیت به تنهایی مشکلات خاص خود را در جامعه برای یک انسان به ارمغان می آورد حال آنکه این مشکل با بی توجهی نهادهای مسوول به حدی رسیده که دیگر نایی برای بیرون آمدن افراد معلول حرکتی و سوار بر ویلچر نمانده است.

به گفته اغلب معلولان حس ترحم و کمک در عبور از سر راه و معابر در مقابل مناسب سازی و احساس توانایی برای تردد در میادین شهر قابل مقایسه نیست و اگر به دنبال حمایت از معلولان هستیم باید به امر مناسب سازی توجه کنید.

یکی از معلولان حرکتی درباره مشکلات تردد خود در سطح جامعه به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مشکلات ما، مناسب نبودن مسیر تردد و بهره گیری از وسائل حمل و نقل عمومی است و این درحالی است که در اجرای هر پروژه‌ای، شهرداری باید مناسب سازی شهری برای معلولان را مدنظر قرار دهد زیرا این مهم حق قانونی و شهروندی ماست.

علی نصوری بیان کرد: بیشتر معلولان در هنگام تردد در سطح جامعه با نگاه‌های پر ترحم و از سر دلسوزی مواجه می‌شوند که تاثیری در رفع مشکلات آن‌ها ندارد.

وی با بیان اینکه معلولان خواهان امتیاز خاصی برای ظهور در اجتماع نیستند و تنها یک فرصت برابر می‌خواهند، افزود: توانمندسازی و عدم وابستگی معلولان به سایر افراد همواره خواسته ای نشات گرفته از حرمت و کرامت انسانی است که به ما احساس مفید بودن می دهد و باید دانست که هیچ گاه نگرش احساسی و از روی ترحم نسبت به خواسته و مطالبات معلولان سازنده نبوده است.

مناسب‌سازی معابر مهاباد برای معلولان نیازمند همت مسوولان

شهرداری عزم لازم برای مناسب سازی معابر شهری را ندارد

یکی دیگر از شهروندان معلول نیز در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: شهرداری ها جدیت لازم برای اجرای مناسب سازی را ندارند و با اینکه پایان کار را ملزم به رعایت استانداردهای لازم در مورد مناسب سازی کرده اند، اما در عمل نظارت کافی اعمال نمی شود.

ابراهیم خاتمی اضافه کرد: گذاشتن یک رمپ کنار پله ها در برخی ادارات و موسسات و بانک یک ضرورت است که نه فقط معلولان بلکه سالمندان نیز با وجود رمپ راحت تر خواهند بود که متاسفانه رعایت نمی شود، وقتی شرایط عبور و مرور برای معلولان سخت باشد در بسیاری مواقع از خانه بیرون نمی آیند که تداوم این وضعیت به انزوای آنها از اجتماع می انجامد.

وی یادآور شد: درب بازشو، سرویس بهداشتی، رمپ (سطح شیبدار) و آسانسور و سایر ابزار و اقدامات مناسب سازی معابر و اماکن حداقل‌هایی است که یک توانخواه باید از آنها بهره مند شود.

دستگاه های اجرایی اعتبارات مناسب سازی را پیگیری کنند

فرماندار ویژه مهاباد گفت: ارگان‌ها و نهادهای دولتی باید نسبت به مناسب سازی فضای فیزیکی خود برای رفاه حال معلولان اقدام و اعتبارات لازم از ادارات کل خود پیگیری کنند.

مناسب‌سازی معابر مهاباد برای معلولان نیازمند همت مسوولان

حسن عباسی افزود: رعایت حقوق شهروندان و دسترسی به اموال عمومی باید برای تمامی شهروندان از جمله افراد معلول، نابینا و سالمندان درنظر گرفته شود و ادارات دولتی برای نیل به این امر باید نسبت به جذب اعتبارات از ادارات کل خود اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه اصلاح و مناسب سازی اماکن عمومی نیز به یک قانون تبدیل شده است، ادامه داد: اصلاح ورودی و راهروهای ادارات اگرچه به صورت یکجا در شرایط فعلی زمانبر و هزینه بردار است ولی انتظار می رود این مناسب سازی به صورت مرحله ای و طی چندین نوبت به اتمام برسد.

وی اظهار کرد: اقدامات انجام شده در خصوص مناسب سازی توسط ادارات باید مستندسازی و به فرمانداری ارسال شود.

فرماندار مهاباد تاکید کرد: تمام دستگاه های دولتی موظف هستند نسبت به مناسب سازی فضای فیزیکی خود اقدام کنند زیرا این مهم از حالت بخشنامه به یک قانون تبدیل شده است.

عباسی با اشاره به اینکه مناسب سازی اماکن مختلف در مهاباد انباشته شده و هزینه بردار است، اظهار کرد: شهرداران گوگ تپه و خلیفان که تازه تاسیس هستند باید تمام مجوزهای ساخت و ساز را براساس مناسب سازی صادر کنند.

مدیران عزمی برای اجرای قوانین مناسب سازی ندارند

رییس اداره بهزیستی مهاباد گفت: قوانین و دستورالعمل های مرتبط با مناسب سازی و حمایت از معلولان در حد حرف باقی مانده و علی رغم پیگیری و تذکر زیاد، توجهی به آن نمی شود.

کریم محمدی بیان کرد: اغلب اداره و دستگاه های اجرایی در آیتم های مختلف مناسب سازی هیچ امتیازی نگرفته و یا خیلی ضعیف عمل کرده اند.

وی با بیان اینکه در موارد انجام شده نیز اقدامات فنی و مورد تایید کارشناسان اداره نیست، تاکید کرد: برخی از رمپ ها به گونه ای طراحی شده که استفاده از آن برای معلولان خطرساز نیز خواهد بود و نشان می دهد این اقدامات ناچیز هم از روی اجبار و رفع تکلیف بوده است.

وی یادآور شد: مشکلات معلولان تنها مرتبط با دستگاه های اجرایی نیست و این افراد برای تردد در معابر شهری و استفاده از اماکن عمومی و امکانات عمومی از جمله پارکینگ، مراکز درمانی، پارک و سیستم حمل و نقل شهری نیز دچار مشکل هستند.

۶۷ مددجوی بهزیستی در مهاباد هزینه مسکن و خودرو دریافت کردند

کارشناس مناسب سازی اداره بهزیستی مهاباد گفت: امسال ۶۷ مددجوی بهزیستی در این شهرستان با حدود ۷.۸ میلیارد ریال هزینه خدمات مناسب سازی مسکن و خودرو دریافت کردند.

مناسب‌سازی معابر مهاباد برای معلولان نیازمند همت مسوولان

فتاح آزور افزود: توانخواهان معلولی که استفاده از منازل نامناسب، تردد و حرکتشان را با دغدغه همراه کرده بود با کمک این اداره عملیات مناسب سازی آنها در منزل با تامین اعتبار لازم انجام شده است.

وی با بیان اینکه فراهم کردن شرایط لازم برای استفاده از امکانات و راحتی رفت و آمد در منزل باتوجه به نیاز حرکتی مددجو صورت گرفته است، افزود: از این مقدار ۴۸ مورد ورودی، ۵ مورد بالابر، چهار مورد آیفون تصویری، هشت مورد خودرو مناسب سازی شده است.

کارشناس مناسب سازی اداره بهزیستی مهاباد بیان کرد: همچنین توانخواهانی که دارای مدرک گواهینامه بودند، مناسب سازی خودرو آنان به صورت رایگان انجام شده است.

وی با بیان اینکه بقیه مددجویان متقاضی خدمات مناسب سازی نیز می توانند به این اداره مراجعه کنند، گفت: مناسب سازی پارک ها، سروریس های بهداشتی و اماکن شهری و دسترسی به ادارات از دیگر مطالبات مددجویان بوده که انتظار مدیران دستگاه های اجرایی آن را عملیاتی کنند.

هم‌اکنون از جمعیت ۲۶۰ هزار نفری مهاباد، بیش از چهار هزار نفر دارای پرونده معلولیت در بهزیستی هستند که حدود نصف آنها به صورت ماهانه مستمری دریافت می‌کنند.

به گزارش ایرنا، شهرداری یکی از اعضای مهم ستاد مناسب سازی است که مناسب‌سازی اماکن عمومی، دولتی و غیردولتی، معابر عمومی، فضاهای عمومی و پارک‌ها و پیاده‌روها را دنبال می‌کند، شرط اولیه صدور پروانه ساختمان یا پایان کار تمامی اماکن عمومی دولتی و غیردولتی منوط به رعایت اصول مناسب‌سازی و دسترسی آسان برای جامعه هدف بهزیستی است.

آنچه که همواره در بحث مناسب‌سازی مطرح می شود این است که معلولیت یک تهدید بالقوه است؛ تصادف، سقوط از ارتفاع و حوادث کار همیشه وجود دارد و سالمندان، کودکان و بانوان در مقاطعی کم‌توان می‌شوند، بر این اساس، امر مناسب‌سازی باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و نظارت مستقیم مهندسان ناظر این حساسیت را ایجاد می کند تا ضوابط مناسب‌سازی رعایت شود.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت دارای سه هزار معلول حرکتی و بینایی است که چشم انداز مناسب سازی معابر شهری هستند.

کد خبر 114495

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد