در رسانه | ۷۹۵ نفر در قشم از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی بهره‌مند شدند

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم گفت: ۷۹۵ نفر در سال گذشته از خدمات روانشناختی و مشاوره ای این نهاد در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس بهره مند شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیروس شمس الهی روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، افزود: بهزیستی از جمله سازمان های انقلابی و برگرفته از روح عدالت خواهی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) است که به منظور ارایه خدمت به افراد معلول، زنان، کودکان بی سرپرست، سالمندان و آسیب دیدگان اجتماعی تشکیل شد و هفته بهزیستی فرصتی مغتنم برای بیان فعالیت ها و تلاش های این نهاد ارزشمند برای بهتر زیستن مردم است.

وی با تشریح اقدامات این اداره در حوزه امور توانبخشی گفت: سال گذشته یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال برای تهیه و تامین وسایل کمک توانبخشی و بهداشتی ۶۵ نفر از معلولان و سالمندان این جزیره هزینه و در اختیار مددجویان قرار گرفت.

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم با اشاره به اجرای طرح توانبخشی مبتنی برجامعه (CBR) در این شهرستان مرزی بیان کرد: پارسال یکهزار و ۳۲۳ نفر معلول در روستاهای این جزیره در قالب این طرح شناسایی و خدمات رسانی شده‌اند.

شمس الهی ادامه داد: در حوزه ارایه خدمات توانبخشی در منزل معلولین و سالمندان این جزیره مبتنی بر خانواده و خانواده محور نیز ۶۱ نفر با پرداخت مبلغ یک میلیارد و ۲۸۱ میلیون ریال از خدمات مراقبت در منزل، ارایه خدمات توانبخشی در منزل، کمک هزینه معیشت توانبخشی (مستمری)، کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد (کمک هزینه معیشت ماده ۲۷)، کمک هزینه حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت در خانواده و کمک هزینه حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی استفاده کردند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال برای مناسب سازی منزل و خودرو ۳۷ نفر از معلولین، یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون ریال برای کمک هزینه درمانی ۷۳ نفر از معلولین، ۱۸۰ میلیون ریال برای تامین کمک هزینه تحصیلی دانشجویی چهار نفر از معلولین و ۴۲۰ میلیون ریال حق پرستاری ماهیانه ۲۰ نفر از افراد دارای آسیب نخاعی در این جزیره پرداخت شد.

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم با بیان اینکه در حوزه امور پیشگیری نیز این نهاد خدمات مختلفی را به معلولین و جامعه هدف خود ارایه کرده است، بیان کرد: در سال گذشته یکهزار و ۵۱۷ نفر در پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم(کودکان سه تا ۶ سال) قرار گرفتند، ۷۰۰ نفر از مصرف کنندگان مواد مخدر در مراکز ترک اعتیاد پذیرش شدند، ۱۸۰ نفر در کلاس های پیشگیری از اعتیاد در محلات شهری و روستایی شرکت کردند و ۴۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغال به بهبود یافتگان پرداخت شده است.

وی خدمات ارایه شده از سوی معاونت امور اجتماعی بهزیستی قشم را ۳۳۱ مورد پذیرش و خدمات دهی در مراکز اورژانس اجتماعی، ۱۷۸ مورد تماس با خط اورژانس اجتماعی، ۱۰۱ مورد خدمات مددکاری و روانشناسی در مناطق حاشیه ای و کم برخوردار، ۶ مورد پذیرش و ساماندهی کودکان کار و خیابان و پرداخت ۷۲۰ میلیون ریال کمک هزنیه تامین ودیعه مسکن برای چهار نفر از زنان سرپرست خانوار عنوان کرد.

شمس الهی اظهار کرد: خروج ۱۷ نفر از زنان سرپرست خانوار از چرخه حمایت و خودکفایی بهزیستی، پرداخت یک میلیارد و ۹۸ میلیون و ۷۸ هزار و ۵۹۵ ریال کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان و پرداخت حق بیمه زنان سرپرست ۷۰ خانوار شهری و روستایی (۳۴ نفر بیمه شهری و ۳۶ نفر بیمه روستایی) از دیگر خدمات ارایه شده بهزیستی قشم در حوزه معاونت امور اجتماعی است.

وی با تشریح فعالیت معاونت مشارکت های مردمی بهزیستی شهرستان قشم گفت: صدور پنج مورد پروانه فعالیت و تاسیس، جذب ۶ میلیارد و ۱۸۱ میلیون و ۲۷۰ هزار ریال مشارکت های مردمی، رایگان شدن ۱۶ مورد انشعاب آب، برق و گاز، واگذاری سه واحد مسکونی و پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به ۹۳ نفر از مددجویان شهری و روستایی، ایجاد اشتغال برای ۹۳ نفر، پرداخت ۱۰۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغال زایی برای ۹۳ نفر و پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی و خویش فرمایی سه نفر از معلولین به مبلغ ۳۲۳ میلیون ریال از مهم ترین خدمات این معاونت است.

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم پرداخت جبران عدم کارایی یک نفر از معلولین به مبلغ ۳۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال، تسهیلگری در ساخت مسکن مددجویی به تعداد ۶ واحد با اعتبار سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال، پرداخت ۱۶ کمک هزینه ودیعه مسکن به زنان و معلولین سرپرست خانوار به مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال، پرداخت کمک هزینه ازدواج به یک نفر از زوحین تحت پوشش بهزیستی به مبلغ ۱۹۹ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۷۵۰ ریال و جلب و جذب مبلغ ۶ میلیارد و ۱۸۱ میلیون و ۲۷۰ هزار ریال مشارکت های مردمی برای تامین لوازم ضروری، تامین دارو، لوازم کمک آموزشی، پزشکی و معیشتی در بخش های دولتی و غیر دولتی به صورت نقدی، غیر نقدی و خدمات عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، ۲ هزار و ۵۷۸ معلول تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان مرزی قشم قرار دارند که از این تعداد هزار و ۱۴۵ نفر به تفکیک معلولیت ها( ۴۴۱ معلول جسمی، ۴۲۸ معلول ذهنی، ۱۳۸ معلول بینایی و ۸۹ معلول روانی) و هزار و ۴۳۳ نفر دیگر نیز دارای سایر معلولیت هستند که به دلیل معلولیت شدید و نداشتن درآمد ثابت و کافی مستمری ماهیانه دریافت می کنند.

همچنین ۳۵۴ نفر از زنان سرپرست خانوار (۱۷۵ نفر شهری و ۱۷۹ نفر روستایی) تحت پوشش بهزیستی قشم هستند که علاوه بر مستمری از سایر خدمات مشاوره ای و آموزشی در صورت نیاز بهره مند می‌شوند.

در حال حاضر ۲۱۱ نابینای مطلق و کم بینا (۷۲ زن و ۱۳۹ مرد) در مناطق شهری و روستایی این جزیره (۴۲ نفر شهری و ۱۶۹ نفر روستایی) تحت پوشش بهزیستی این شهرستان قرار دارند که از این تعداد ۳۴ نفر نابینای مطلق و ۱۷۷ نفر کم بینا هستند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

کد خبر 114218

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد