شهرتهران| برگزاری کارگاه مهارت نه گفتن

کارگاه آموزشی مهارت نه گفتن ویژه مددجویان خانه امن مرکز شهید ذوالفقاری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، رئیس مرکز شهید ذوالفقاری اهمیت برگزاری این کلاس آموزشی را با توجه به شرایط دختران تحت پوشش این مرکز مهم دانست.

زهرا باقرپور افزود: نه گفتن یک مهارت ارتباطی است که به ما اجازه می‌دهد که به درخواست‌ها یا پیشنهاداتی که با اولویت‌ها، ارزش‌ها، نیازها یا خواسته‌های ما سازگار نیستند، پاسخ منفی بدهیم. وقتی به چیزی که با اهداف ما همخوانی ندارد، نه می‌گوییم، فرصت بیشتری برای انجام کارهای مهم و مورد علاقه‌مان ایجاد می شود.

وی در ادامه ضمن بیان این که دخترانی که در خانه امن حضور دارند اگر یاد بگیرند به خواسته های نامعقول دیگران نه بگویند آنها را از آسیب جدی دور می کند ادامه داد: مهارت نه گفتن به این معنا است که بدانیم چه زمانی باید درخواست دیگران را رد کنیم. این کاملاً طبیعی است که همواره نتوانیم درخواست دیگران را بپذیریم، چراکه هرکدام از ما حدومرزها و شرایط خاص خود را داریم.

این مسئول در ادامه اظهار داشت: ما در سیستم‌هایی رشد کرده‌ایم که مظلومیت و خجولی را یک ارزش به حساب می‌آورند. مدرسه، دانشگاه، خانواده و سبک زندگی ایرانی همیشه از عباراتی مثل «مؤدب بودن»، «سر به زیر بودن» و «محجوب بودن» برای توجیه خجولی استفاده کرده‌اند. رشد کردن در این سیستم یکی از بزرگ‌ترین دلایلی است که اکثر ما ایرانی‌ها خجالتی بار آمده‌ایم و نمی‌توانیم قاطع باشیم و نه بگوئیم و نه گفتن به دیگران ابداً به معنی بی‌احترامی و طرد کردن آن‌ها نیست بلکه به این معنا است که ما برای خود و حد و مرزهایمان ارزش قائل هستیم.

کد خبر 114149

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد