تشریح خدمات و برنامه های بهزیستی استان

مدیرکل بهزیستی استان از ارائه خدمات مستمر و غیر مستمر به بیش از ۴۰ هزار و ۱۵۸ پرونده به جامعه هدف تحت پوشش در سطح استان خبر داد.

 به گزارش روابط عمومی، حامد رضایی مدیرکل بهزیستی استان در ششمین روز از هفته بهزیستی با شعارکلی" نهضت حسینی، خدمت مردمی"در برنامه " گفتگوی ویژه خبری" صدا و سمیای مرکز اردبیل به برخی از عناوین اقدامات و برنامه های مد نظر در مجموعه بهزیستی و ارائه خدمات مستمر و غیر مستمر به مردم و جامعه هدف پرداخت.

مدیرکل بهزیستی استان در ابتدا ضمن تبریک سالروز تاسیس چهل و چهارمین طلیعه سازمان بهزیستی کشور و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای خدمت بویژه شهید فیاض بخش (بنیانگذار سازمان بهزیستی کشور) از تلاش همه همکاران، شرکای اجتماعی، مسئولان مراکز مختلف بهزیستی و موسسات خیریه که یاریگری قوی در کنار بهزیستی هستند قدردانی نمود.

رضایی در ابتدا تعداد خدمات گیرندگان از بهزیستی را ۴۰ هراز و ۱۵۸ پرونده عنوان کرد وگفت: از این تعداد بالای ۹۰ هزار نفر بصورت یک نفره و برخی هم چند نفره هستند که هم اکنون ۲۵ هزار و ۶۵۹ پرونده در حال دریافت خدمات مستمری می باشند مابقی افراد هم از خدمات غیر مستمر سازمان برخورارد می گردند.

وی با اظهار این مطلب که تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۴ هزار و ۵۰۰ پرونده مستمری دریافت می کردند که به حمداله و به همت دولت مردمی شهید جمهور پشت نوبتی های دریافت مستمری به صفر رسید و هیچ تحت پوششی در این رابطه ما نداریم گفت: در حال حاضر خدمات دریافت مستمری به میزان دو برابری خود با اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد ریال رسیده است.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر پرداخت مستمری بحث افزایش و پرداخت حقو پرستاری را شاهد هستیم که قبل از دولت سیزدهم مجموع افرادی که حق پرستاری دریافت می کردند نزدیک به ۵۰۰ نفر بود که الان با رشد پنج برابری تعداد آنها به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است در مجموع تقریباً ماهانه نزدیک به ۴۱۰ میلیارد و۵۰۰ میلیون ریال حق پرستاری و مستمری پرداخت می کنیم.

 رضایی در بخش دیگر از سخنان خود جامعه دریافت کننده خدمات را به امور اجتماعی و توانبخشی تقسیم کرد  و گفت: در حوزه امور اجتماعی؛ بانوان سرپرست خانوار، از کار افتاده شده عضو موثر خانواده و در حوزه توانبخشی هم جامعه توانیایان یا افراد داری معلولیت عضوتحت حمایت این نوع از حمایت ها قرار می گیرند که تقریباً در همین رابطه ۱۶۰ نوع خدمت و وظیفه بر عهده سازمان بهزیستی گذاشته شده است که آغاز فرایند آن قبل از تولد تا دوران سالمندی فرد را شامل می شود.

رضایی افزود: شناسایی افراد محروم و نیازمند دریافت خدمات در مناطق دورافتاده از طریق طرح توانبخشی مبتنی برجامعه، ارائه ۳۶۰ عنوان مجوز برای موسسات خیریه، مراکز، سمن ها و...  یاری رسان که بصورت تخصص محور ادامه دهنده اهداف و سیاست های بهزیستی هستند خدمات بسیار گوناگون و کاملاً هدفمند به جامعه هدف با نظارت و پیگیری های مستمر سازمان ارائه می نمایند.

مدیرکل بهزیستی استان در بحث تامین مسکن جامعه هدف خاطر نشان ساخت: تقربیاً در حدود ۱۸ سال هست که بحث تامین مسکن مددجویی از سوی سازمان بهزیستی کشور برای اعطای مسکن به اقشار کم درآمد و جامعه هدف در حال پیگیری و اقدام می باشد که در این زمینه حمایت های لازم از سوی بهزیستی برای بانوان سرپرست خانوار، خانواده های دارای فرزندیا فرزندان معلول و یا خود سرپرستان خانوار که معلول هستند در نظرگرفته شده است که از طریق خود مالکی و یا ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن مورد حمایت قرار می گیرند.

رضایی تصریح کرد: در حال حاضر بر اساس دستورالعمل های ابلاغی در سال جاری تمام عزیزان واجد شرایط مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان کمک هزینه تامین مسکن وخرید خانه دریافت خواهند کرد لذا در طی سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰۲ واحد مسکونی، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۹۸ واحد مسکونی احداث و تحویل شده است که از ابتدای سال تا کنون هم تعداد ۵۵ واحد احداث و تحویل جامعه هدف شد که بر آورد می شود تا پایان سال هم در مجموع بیش از ۲۰۰ واحد احداث و  تحویل داده شود.

وی در خصوص توانمند سازی جامعه هدف هم تصریح کرد: توانمند سازی فکری مددجویان از طریق برگزاری برنامه های مختف آموزشی و حمایتی و توانمند سازی اقتصادی از طریق اشتغال زایی و توان افزایی برای کمک به کسب استقلال جامعه هدف را مد نظر قرار داده ایم تا با این اقدامات بتوانیم با امید آفرینی، افزایش روحیه تلاش این عزیزان قادر باشند برابر با سایر اقشار جامعه از خدمات شهری و شهروندی برخوردار شوند.

رضایی برگزاری اولین آزمون استخدامی افراد داری معلولیت در سطح کشور را از ثمره این توانمند سازی دانست و گفت: این اقدام در دولیت سیزده اتفاق افتاد  که در استان ما هم تعداد ۲۵۶ نفر از توانیابان در ۹۰ رشته مختلف به رقابت پرداختند که در نهایت تعداد ۶۵ نفر از این افراد پس از طی مراحل اداری و استخدامی وارد دستگاه های اجرایی خواهند شد.

وی اضافه کرد: پرداخت وام های خود اشتغالی در طی سال گذشته با رشد ۱۰۷ درصدی و حمایت های بیمه ای  از جمله اقداماتی هستند که ازسوی بهزیستی در حال انجام هست در صورت بکارگیری معلولان از سوی کارفرمایان به مدت ۳۰ سال حق بیمه کارفرمایی داده می شود همچنین پرداخت های مربوط به خود اشتغالی زنان سرپرست خانوار تا ۵ سال، ارائه تسهیلات ارزان به گروه های همیار زنان سرپرست خانوار، اجرای برنامه مالی خرد در مناطق روستایی و بهره مندی عموم مردم از این خدمات از دیگر اقدامات سازمان هستند.

 این مسئول در بحث معلولیت و ارائه خدمات گسترده به وسیع ترین اقلیت جامعه هدف خاطر نشان ساخت: در بحث معلولیت ما همواره با سه نوع معلولیت مواجه هستیم یکی معلولیت های دوران تولد و نوزادی، معلولیت های ناشی از حوادث و تصادفات جاده ای و معلولیت های مربوط به ژنتیک و مسائل دیگر که بعدها بروز و ظهور می یابند. برای همین آنچه که برای مجموعه بهزیستی بیشتر حائز اهمیت هست بحث انجام مشاوره های ژنتیک می باشد که با حمایت های هنگفتی که در این خصوص انجام می شود از تعداد معلولین در سطح جامعه می کاهد.

وی ادامه داد: انجام مستمر غربالگری های بینایی و شنوایی، اضطراب، کاشت حلزون، توجه به مباحث ورزش معلولان و انجام حمایت های خاص در این مورد، مناسب سازی مبلمان و محیط های شهری، ساماندهی کودکان کار و خیابانی، انجام مشاوره های حرفه ای و کاملاً تخصصی، خدمات مربوط به خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی، خط ۱۴۸۰ صدای مشاور و همچنین ۰۹۶۲۸ خط ملی اعتیاد، ارائه خدمات به ۵۷ نوع بیماری های خاص و صعب العلاج و بسیاری موراد دیگر از جمله خدمات نشان داری هستند که از سوی بهزیستی در حال پیگیری و ارائه می باشد.

او در پایان اظهار امیدواری کرد: با همکاری وت عاملی که بین آحاد جامعه و جامعه هدف از طریق کانال های ارتباطی  وجود دارد امیدواریم با ارائه و دریافتآموزش های لازم و بالابردن سطح کیفی خدمات، همچنین ارتقای دانش و آگاهی های افراد، شاهد جامعه ای سالم و پویا باشیم و خانواده ها کمترین دغدغه را در زندگی خود داشته باشند.

کد خبر 113669

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد