نشست الگوی سوم زن مسلمان با محوریت ارتقاء سلامت معنوی  برگزار شد

همزمان با هفته بهزیستی نشست تبیینی الگوی سوم زن مسلمان با محوریت ارتقاء سلامت معنوی ویژه بانوان بهزیستی استان یزد برگزار شد.

زهرا طباطبائی نسب مشاور بانوان بهزیستی استان یزد با اعلام این خبر گفت: این نشست با موضوع " مسئولیت های قلب" و با حضور بانوان بهزیستی استان یزد و مشاورین بانوان دستگاه های اجرایی استان به صورت حضوری و سایر مشاورین بانوان بهزیستی از سراسر کشور از طریق فضای اسکای روم توسط امور بانوان بهزیستی برگزار شد.

وی در خصوص برگزاری نشست های الگوی سوم زن مسلمان گفت: این سلسله نشست ها از سال 1401 با محوریت مباحث معرفی الگوی سوم زن مسلمان در بهزیستی استان یزد آغاز شده است.

مشاور بانوان بهزیستی افزود: از آنجایی که در الگوی سوم زن مسلمان؛ زن توحید محور و تمدن ساز است لذا مباحث شناختی پیرامون ارتقاء سلامت معنوی در این نشست ها بیان شده است.

در این نشست عبدالمهدی رفیعی نژاد به عنوان سخنران به بررسی آیات قرانی و روایات ائمه معصومین (ع) در زمینه قلب و مسئولیت های قلب پرداخت.

وی با اشاره به واژه «قلب» که در فارسی به «دل» ترجمه می شود گفت: این واژه سه معنا دارد و بنا بر این به سه گونه می توان آن را تعریف و تفسیر کرد .

رفیعی نژاد معنای اول «قلب» را «تلمبه خانه خون» ذکر کرد و گفت: بر اساس این معنا، اگر بخواهیم قلب را تعریف کنیم، باید بگوییم قلب، عبارت از عضوی صنوبری شکل است که در سمت چپ قفسه سینه قرار دارد و وظیفه آن رساندن خون به تمام بدن است .

وی معنای دوم «قلب»، را «عقل» دانست و گفت: در این معنا قلب یعنی مرکز اندیشه که به عنوان دومین منبع شناخت، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی معنای سوم قلب عبارت از مرکز شناخت ها و آگاهی هایی دانست که نه حسی است و نه عقلی، بلکه از عمق وجود انسان به طور ناخود آگاه می جوشد .

دکتر رفیعی نژاد با بیان اینکه انسان سلسله شناخت هایی را در وجود خود می یابد که این شناخت ها نه حسّی است و نه عقلی اظهار داشت: به این معنا که نه منبع حس می تواند این شناخت ها را تولید کند و نه منبع عقل، مانند : علاقه به فرزند، رحم و عطوفت ، بی رحمی و قساوت.

وی در ادامه افزود: مِهر و عشق، چیزی نیست که بتوان آن را به وسیله حواسّ پنجگانه شناخت و یا از راه اندیشه و تدبّر به آن رسید؛ بلکه نوعی تجربه درونی است که جز شخص علاقه مند و عاشق، کسی نمی داند که عشق چیست.

وی نخستین تفاوت میان شناخت های عقلی و شناخت های قلبی را تفاوت در مرکز رابطه ذکر کرد و گفت: به این معنی که شناخت های عقلی نوعی رابطه با مغز دارد و شناخت های قلبی نوعی رابطه با قلب به معنای اول (یعنی تلمبه خانه خون) .

رفیعی نژاد تفاوت در نوع شناخت را دومین فرق شناخت های عقلی و قلبی دانست و خاطرنشان کرد: شناخت های عقلی با علم و دانستن مساوی است و شناخت های قلبی با وجدان کردن و یافتن مساوی است .

در ادامه مسئولیت های قلب را در چهار محور معرفی کرد و گفت: محبت و دوست داشتن، توجه داشتن دائم و حضور همیشگی داشتن در محضر خدا، فرح و شادی و حزن و غم، تبعیت و گوش به فرمانی و تسلیم محض خدا از جمله مسئولیت های قلب است.

کد خبر 113277

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد