از غربالگری یکهزار کودک ۳ تا ۶ سال تا افتتاح مرکز ترک اعتیاد ویژه بیماران خودمعرف در کیش

سرپرست اداره بهزیستی کیش در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی با اشاره به ارائه خدمات مستقیم به ۱۸۰ افراد دارای معلولیت از افتتاح مرکز جامع توانبخشی در جزیره کیش خبر داد.

به گزارش بهزیستی کیش، «محمدرضا حیدرهایی» سرپرست بهزیستی منطقه آزاد در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی برگزار شد، اظهار کرد: بهزیستی علاوه بر ارائه خدمات به قشر خاصی از مردم در گستره از خدمات با بیش از ۱۶۰ ماموریت در کشور به مردم خدمات‌رسانی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به نوعی می‌توان گفت از هر خانواده حداقل یک نفر به نوعی از خدمات بهزیستی در کشور بهره می‌برند، اظهار کرد: اولین مرکز بهزیستی به دست شهید فیاض‌بخش در ۴۴ سال پیش با هدف حمایت از معلولان و محرومان تاسیس شد و هیچگاه به ذهن خطور نمی‌کرد که روزی بهزیستی بزرگترین و اصلی‌ترین سازمان‌های ارائه خدمات حمایتی در کشور شود.

سرپرست اداره بهزیستی کیش با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۸۰ توانیاب به صورت مستقیم از این مرکز خدمات حمایتی در قالب‌های مختلف دریافت می‌کنند، تاکید کرد: افراد دارای معلولیت در جزیره بیش از آمار یاد شده است اما تعداد ۱۸۰ نفر به طور مستقیم از ما خدمات دریافت می‌کنند.

افتتاح مرکز جامع توانبخشی در جزیره کیش

وی از آماده سازی مرکز جامع توانبخشی و افتتاح آن در آینده ای نزدیک خبرداد و افزود: مرکز جامع توانبخشی جزیره کیش با همیاری بخش خصوصی و تامین نیروهای متخصص مورد نیاز در آینده ای نزدیک افتتاح خواهد شد که با وجود این مرکز به تعداد بیشتری از توان یاب های جزیره خدمات ارائه داده می شود و این افراد برای دریافت خدمات نیاز به ماه ها انتظار نخواهند داشت و به سرعت خدمات مورد نیاز را دریافت می کنند.

وی از تشکیل کمیته ارزیابی از متقاضیان دریافت خدمات (ُICF) با بهره گیری از متخصصان ساکن در جزیره کیش خبرداد و افزود: ارزیابی از متقضایان دریافت خدمات باید توسط کمیته ای متشکل از متخصصان انجام می شد که هر ساله این متخصصان از سرزمین اصلی به جزیره کیش سفر کرده و ارزیابی ها را انجام می دادند و به این دلیل روند تشکیل کمیته زمان بر بود که با رایزنی های انجام شده کمیته از این پس در جزیره و از متخصصان ساکن تشکیل شده و ارزیابی ها در کمترین زمان صورت می گیرد.

حیدرهایی با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی برای معلولان کشور برای نخستین بار افزود: براساس قانون ۳ درصد از استخدام ها در نهادها و ادارات دولتی باید به معلولان اختصاص یابد که متاسفانه بسیاری از بخش ها از این قانون تبعیت نمی کردند اما برای اولین بار این اتفاق صورت گرفت و معلولان توانستند در آزمون استخدامی دولتی شرکت کنند که از جزیره کیش نیز تعدادی در آزمون ها شرکت کرده و این یک پایه گذاری و اتفاق خوب در این حوزه بود.

وی با اشاره به خدمات حوزه سلامت اجتماعی بهزیستی تاکید کرد: این حوزه از بزرگترین حوزه های خدمات رسانی بهزیستی است و در این راستا شماره ۱۲۳ در جزیره کیش فعال بوده و متقاضیان دریافت خدمات درحوزه اورژانس اجتماعی می توانند از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ شب خدمات مورد نیاز خود رادریافت کنند.

به گفته سرپرست اداره بهزیستی کیش مرکز نگهداری موقت از زنان و دختران آسیب دیده نیز به زودی در جزیره کیش راه اندازی خواهد شد که در این مرکز زنان و دخترانی که مورد آسیب های اجتماعی قرار گرفته اند تا ایجاد زمینه مساعد بازگشت به آغوش خانواده نگهداری شده و مورد حمایت قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد ۵۰ نفر از زنان سرپرست خانوار نیز تحت پوشش این مرکز قرار دارند تاکید کرد: هدف اصلی مرکز بهزیستی توانمندسازی افراد تحت پوشش است و تلاش می شود به جز در مواردی که امکان توانمندسازی وجود ندارد افراد تحت پوشش از نظر مالی قدرت کسب درآمد داشته و از پوشش بهزیستی خارج شوند.

حیدرهایی به مدلی از توانمندسازی گروهی بانوان در جزیره کیش اشاره کرد و افزود: در این مدل بانوان در گروه های کوچک آموزش دیده و وارد بازار کار می شوند اما در جزیره کیش با توجه به هزینه های بالای اجاره محل کار و تولید این رویه با موفقیتکمتری همراه بوده است.

وی با درخواست از سازمان منطقه آزاد کیش مبنی بر حمایت از گروه های توانمند شده افزود: اگر سازمان محلی برای تولید با هزینه پایین در اختیار این افراد قرار دهد می توان گروه های بیشتری را وارد بازار کار و تولید کرد.

یک هزار کودک ۳ تا ۶ سال خدمات غربالگری دریافت کردند

وی به حوزه مشاوره و غربالگری به ویژه درحوزه غربالگری بینایی و شنوایی کودکان اشاره کرد و افزود: غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال به شناخت زودهنگام و فرصت درمان کودکانی که مشکلات بینایی دارند کمک فراوانی می کند.

سرپرست اداره بهزیستی کیش ادامه داد: در این مسیر با کمک مرکز بهداشت کیش و اطلاع رسانی های صورت گرفته موفق شدیم بیش از یک هزار کودک ۳ تا ۶ سال را غربالگری کنیم و از این میزان یکصد کودک به مراکز درمانی ارجاع داده شده و حدود ۱۰ کودک نیز مورد حمایت قرار گرفتند.

وی از خانواده ها درخواست کرد در راستای شناخت آسیب ها وحفظ سلامت کودکان خود از خدمات غربالگری رایگان مرکز بهزیستی کیش استفاده کنند.

حیدرهایی همچنین در خصوص دریافت خدمات مشاوره از این مرکز توضیح داد: سازمان بهزیستی کشور متولی سلامت اجتماعی در کشور است و یکی از مهمترین ابعاد سلامت اجتماعی، سلامت روان است به همین منظور خدمات مشاور و روان درمانی و روانشناسی در مراکز بهزیستی به مراجعین بنابر شرایط آن ها ارائه می شود.

وی به اجرای طرح پایش سلامت روان برای نخستین بار در کشور اشاره کرد و افزود: این طرح ابتدا در مدارس برای دانش آموزان، اولیا و فرهنگیان اجرا شده وپس از آن تمامی کیشوندان به صورت رایگان مورد پایش سلامت روان قرار می گیرند.

مرکز ترک اعتیاد، بیماران خود معرف در کیش ایجاد می شود

وی از دریافت مجوزهای لازم برای ایجاد مرکز ترک اعتیاد برای بیماران اعتیاد خود معرف خبرداد و افزود: با پیگیری های انجام شده و توجیهات علمی موافقت اولیه از سازمان منطقه آزاد کیش دریافت شده است و و منتظر تایید نهایی از شورای سلامت سازمان منطقه آژاد کیش برای ایجاد این مرکز هستیم.

انجام فعالیت های آگاه سازی در حوزه پیشگیری از اعتیاد از جمله تلاش های صورت گرفته در مرکز بهزیستی کیش است که سرپرست اداره بهزیستی کیش به آن اشاره کرد و افزود: بیش از ۴۰۰ نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم در این طرح به عنوان جامعه هدف در برنامه های آگاه سازی شرکت کردند.

اجرای طرح پایگاه خدمات اجتماعی با هدف ظرفیت سازی اجتماعی از دیگر رویکردهایی است که حیدرهایی از آن خبرداد و افزود: در این طرح همکاران ما به محلات رفته و با آسیب شناسی و آگاهی از معضلات موجود در محلات به ساکنان آن ها خدمات ارائه می کنند.

حمایت یک میلیاردی بخش خصوصی از بهزیستی کیش

وی همچنین با بیان اینکه در ارائه خدمات یاد شده بخش خصوصی کمک شایانی به این مرکز کرده است از دریافت حدود یک میلیارد تومان خدمات از سوی بخش خصوصی به صورت کمک های نقدی و غیر نقدی افزود: برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر همچنان نیازمند همکاری و همیاری بخش خصوصی هستیم.

به گفته سرپرست اداره بهزیستی کیش بیشتر تماس ها در حوزه اورژانس اجتماعی مربوط به کودک آزاری از طریق تلفن گویای ۱۲۳ بود.

وی افزود: در این رابطه در سال گذشته حدود ۷۰۰ تماس با این مرکز گرفته شده است که ۳۰۹ مورد منجر به اقادامات تیم های تخصصی در محل یا ارجاع شدهاست و بیشترین مورد مربوط به کودک آزاری بوده است.

در این رابطه به گفته مسئول حوزه مشاوره اجتماعی این مرکز ۳ کودک به مراکز نگهداری منتقل شده بودند که پس از ایجاد شرایط مطلوب در خانواده به آغوش خانواده بازگشتند.

موضوعاتی همچون زنان و دختران آسیب پذیر که از شهرهای دیگر به جزیره کیش وارد شده اند، کودکان خیابانی، کودکان کار، اعتیاد، آموزش های اجتماعی از جمله مباحث صورت گرفته در این نشست بودند.

کد خبر 112690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد