۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۴

در گفتگو با دانشجو مطرح شد

هشدار مدیر کل بهزیستی کرمان در خصوص مسئله خودکشی

لزوم توجه جدی به موضوع «مازاد اجتماعی» در شهرهای صنعتی
هشدار مدیر کل بهزیستی کرمان در خصوص مسئله خودکشی

در رسانه :مدیر کل بهزیستی استان کرمان در خصوص مسئله خودکشی در جامعه هشدار داد و خواستار توجه جدی به موضوع «مازاد اجتماعی» در شهرهای صنعتی شد.

علیرضا وحیدزاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو به تشریح ابعاد مختلف زمینه‌های ایجاد و دلایل رشد پدیده خودکشی در جوامع پرداخت.

وی اختلال خودکشی را یکی از ناهنجاری‌های دنیای مدرن دانست و گفت: دنیای مدرن آبستن تحولات متعدد در حوزه‌های اجتماعی بود؛ اگر مکانیزم لازم را برای تحقق این تغییر و تحولات اجتماعی نداشته باشیم و تسهیل گر نباشیم با موضوع “مازاد اجتماعی” یا آسیب اجتماعی و پدیده خودکشی در جوامع روبرو می‌شویم.

او افزود: در ایران پدیده خودکشی را مثل سایر کشورهایی که مدرنیته را تجربه کرده اند داریم و با آن مواجه ایم؛ کشورهای دیگر با ما ساختار فرهنگی و اجتماعی متفاوت دارند، اما در ایران نگرانی از این بابت است که در کشور ما در یک برش زمانی کوتاه مدت، شاخص‌های آماری اقدام به خودکشی افزایش یافته است.

وحید زاده تاکید کرد: این موضوع ایجاب می‌کند در ابزارهای مداخله و یا ابزارهایی که روند تحقق تغییرات اجتماعی را تعدیل یا تسریع می‌کنند، تمرکز کنیم.

مدیر کل بهزیستی استان کرمان اعلام کرد: میانگین جهانی خودکشی ۹ در ۱۰۰ هزار نفر است و در ایران ۱۰،۵ در ۱۰۰ هزار نفر است.

وی افزود: خودکشی در آقایان ۲،۵ برابر خانم‌ها است و چیزی که باعث نگرانی در سطح جامعه شده است اقدام به خودکشی در طیف‌های سنی پایین‌تر و زنان خانه دار است، که ایجاد نگرانی می‌کند و باید مطالعات اجتماعی را در این خصوص را افزایش دهیم.

او تصریح کرد: ما نمی‌توانیم هیچ ناهنجاری اجتماعی را از بین ببریم، اما می‌توانیم آنرا مدیریت کنیم و باید در این زمینه از متخصصین حوزه علوم اجتماعی استفاده کنیم؛ اگر کشورهای دیگر هم در جهت مقابله با این آسیب موفقیتی در این مسیر داشته اند تمرکز در جهت مطالعات کاربردی بوده است و باید در جهت رفع آن با توجه به نتایج مطالبه گری شود.

وی با اشاره به اینکه جامعه ما که در دنیای فرا مدرن زندگی می‌کند گفت: مردم انتظار دارند که مسئولین، تصمیماتی مبتنی برمستندات علمی و اجرایی اتحاذ نمایند.

او افزود: غربال گری‌ها را شروع کرده ایم و دستگاه‌های اجرایی باید به انواع غربالگری‌ها از قبیل اضطراب، استرس و … توجه نمایند؛ نتایج حاصل از غربالگری‌ها به ما کمک می‌کند تا در بودجه ریزی و توزیع منابع بطور هدفمند جهت داده شود.

طبق قواعد عمل کنیم تا منابع هدر نرود

وی گفت:باید نظام مسائل شهرستان‌ها روشمند باشد و طبق قواعد عمل کنیم تا منابع هدر نرود.

وحید زاده در ادامه خواستار توجه جدی به موضوع مهم و اساسی “مازاد اجتماعی” در شهرهای صنعتی از سوی صنایع و معادن بزرگ و کوچک به منظور مقابله با این آسیب اجتماعی و انجام مسئولیت‌های اجتماعی شان در این خصوص شد.

لزوم توجه به مسئله مازاد اجتماعی

مدیر کل بهزیستی استان کرمان در ادامه با ابراز نگرانی از افزایش آمار اقدام به خودکشی در استان کرمان گفت: استان کرمان یک استان صنعتی و معدنی با تراکنش اقتصادی مالی بالا است؛ اما چرا آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه با این شاخص‌ها و نمودارها در حال افزایش است؟

وی در تکمیل این موضوع در ادامه افزود: استان کرمان یک استان خاص است؛ استانی که تراکنش‌های بالای اقتصادی دارد، طبیعتا “مازاد اجتماعی” دارد و باید به فکر این “مازاد اجتماعی” بود.

او اعلام کرد: به موازات توسعه صنعتی، باید ابزارهایی را برای مقابله با ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی‌های اجتماعی و “مازاد اجتماعی”داشته باشیم.

وحیدزداه با بیان اینکه خرسندیم که استان کرمان بهشت معادن است، اما این موضوع “مازاد اجتماعی” دارد و برای مواجهه موثر با آن باید ابزار خلق کنیم تا مردم مجبور نباشند پیامدهای ناشی از آن را تحمل کنند.

مدیر کل بهزیستی استان کرمان تاکید کرد: باید علل را به شکل علمی واکاوی کنیم؛ مدیریت استان باید این موضوعات را در دستور کار خود قرار دهد و ما هم در بهزیستی رسالت داریم و به تناسب فصول مختلف با روش های علمی مسائل اجتماعی و آسیب‌ها را ارزیابی می‌کنیم و به دستگاه‌های مربوطه مسائل را منتقل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه پدیده خودکشی طبق نظر دانشمندان دلایل متعددی دارد گفت: به دنبال حل این مسائل با روش‌های انتزاعی نیستیم و باید طبق اصول علمی اقدام کرد.

کد خبر 111803

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد