یادگیری زبان اشاره مهمترین راه برقراری ارتباط موثر با ناشنوایان است

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از برگزاری دوره ی آموزشی مقدماتی زبان اشاره ویژه ی کارکنان خبر داد و گفت: این دوره ها در راستای اجرای ماده ۲۰ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت درخصوص فرهنگ‌سازی و ارتقای آگاهی‌های عمومی و لزوم آشنایی با نحوه برقراری ارتباط موثر با ناشنوایان برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان دکتر روح اله خدابنده لو در حاشیه ی برگزاری دوره ی آموزشی زبان اشاره با بیان اینکه معلولیت ناشنوایی معلولیت پنهان است و تاثیر گسترده‌ای بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی دارد، عنوان کرد:  یکی از جنبه‌های مناسب و حمایت از افراد ناشنوا استفاده از زبان اشاره در ادارات است که امیدواریم این امر محقق شود.

وی افزود: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ فرد دارای معلولیت شنوایی و بیش از ۸۰۰ فرد دارای اختلالات گفتاری، تحت پوشش بهزیستی هستند، جمعیت کثیری که علیرغم دارا بودن توان تحرک فیزیکی و حضور در اجتماع، با چالش برقراری ارتباط کلامی در تعاملات خود روبرو هستند.

مدیرکل بهزیستی با اشاره به اینکه کاهش ذخیره لغات، کاهش حافظه شنیداری، هجی کردن لغات و افت تحصیلی از مشکلات افراد ناشنوا به شمار می‌رود، تصریح کرد: دو کانون ناشنوایان در شهرستان‌های زنجان و ابهر با هدف خدمت رسانی فرهنگی، ورزشی و توانبخشی به افراد دارای معلولیت شنوایی فعالیت می کنند.

 وی به فعالیت مرکز توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی اشاره کرد و یادآور شد: خدمات گفتار درمانی، شنوایی شناسی، روانشناسی، مربی آموزشی و هنری و ورزشی برای کودکان بدو تولد تا ۱۰ سال در این مرکز با ظرفیت ۵۰ نفر ارائه می شود و برای هر کودک برنامه درمانی اختصاصی تهیه و تدوین شده و مربی های آموزشی بر اساس آن برنامه ویژه با کودک تمرین می کنند.

در پایان خدابنده لو بر اولویت اقدامات پیشگیرانه و تشخیصی نسبت به درمان اختلالات شنوایی  تاکید کرد و اظهار داشت: ضروری است  خانواده ها به سلامت شنوایی نوزادان  توجه بیشتری نشان دهند چرا که اختلالات شنوایی نوزاد حتما باید قبل از ۳ ماهگی تشخیص داده شود و همچنین مراحل درمانی تا قبل از رسیدن به ۶ ماهگی انجام شود.

کد خبر 111538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد